• El 51% dels vianants morts tenien més de 65 anys
  • Amb l’objectiu de prevenir atropellaments en l’àmbit urbà, coordinem una nova campanya intensiva de controls al llarg de tota la setmana
452 persones han mort atropellades des del 2010 a Catalunya

Un total de 452 vianants han mort en accident de trànsit des del 2010 a Catalunya, una dada que representa una mitjana de 45 morts cada any. La majoria del les persones mortes a causa d’atropellaments, el 70%, han perdut la vida en zones urbanes, en concret 316. Cal destacar que la meitat dels vianants morts en els darrers deu anys tenien més de 65 anys.

És sobretot en els espais urbans on els vianants es desplacen, conviuen i comparteixen l’espai públic amb altres actors de la mobilitat i on per la seva vulnerabilitat tenen un risc més elevat de patir accidents de trànsit. Cada any, des del 2010 ha mort una mitjana de 32 persones a causa d’un atropellament en carrers de municipis de Catalunya. Encara que el nombre d’aquest tipus de sinistres és més elevat a la ciutat, cal tenir present que el risc de lesivitat greu s’incrementa per als vianants en els accidents en carretera.

Els majors de 65 anys, el principal grup de risc

Les persones grans són un grup cada vegada més ampli de la població, amb més autonomia i amb més presència en la mobilitat  però per la seva major fragilitat presenten uns riscos d’accidentalitat molt elevats en la seva condició de vianant. És aquest col·lectiu el que registra una mortalitat més elevada a causa d’atropellaments. Des de l’any 2010, el 51% dels vianants morts tenien més de 65 anys, en concret 229 persones. Així mateix, d’aquestes 229 víctimes majors de 65 anys, 173 superaven els 74 anys (el 38% del total dels vianants morts en els darrers deu anys).

A causa dels impactes amb els vehicles, les parts del cos on es localitzen les principals lesions que pateixen els vianants són el crani, les extremitats, la pelvis i les costelles.

Campanya de conscienciació de les policies locals

Amb l’objectiu de reduir la sinistralitat dels vianants i millorar la seva seguretat, des d’avui dilluns 2 de març fins al diumenge 8, el Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb les Policies Locals de diversos municipis de Catalunya, una campanya preventiva de protecció i control de vianants en zona urbana.  Es tracta de la primera campanya d’aquest tipus que es realitza enguany i s’ha programat una segona durant el mes de setembre.

La campanya posa l’accent en combatre tant aquells comportaments dels conductors que posin en perill la seguretat dels vianants com les conductes antireglamentàries o no segures d’ells mateixos, com per exemple creuaments incorrectes, i també la detecció d’infraccions relacionades amb l’incompliment dels semàfors i els passos de vianants. 

Una de les infraccions més comunes per part dels conductors de vehicles i que posen en risc les persones que es desplacen a peu és l’incompliment dels semàfors. Cada any, s’han imposat una mitjana de 1.400 sancions per aquesta infracció.

Més risc de lesions greus en els atropellaments en zona interurbana

Si bé la majoria dels atropellaments mortals es localitzen a les zones urbanes, els vianants atropellats en vies interurbanes tenen una elevada probabilitat de resultar ferits de gravetat o morts a causa de les altes velocitats dels vehicles que hi circulen.

Des de l’any 2010, el 30% del les víctimes mortals per atropellaments han patit accidents en carreteres i autopistes.

Pautes per prevenir atropellaments a la carretera

Per les autopistes i les autovies està totalment prohibida la circulació de vianants. Si inevitablement han de desplaçar-se per altres tipus de vies, han de seguir unes normes bàsiques per no posar en perill la seva pròpia seguretat ni la de la resta d’usuaris:

 

  • Si la via no disposa d’un espai especialment reservat per a vianants, la circulació es farà per l’esquerra, en sentit contrari al trànsit.
  • Cal circular pel voral o, si no n’hi ha, per la calçada, aproximant-se tant com es pugui a la vora exterior.
  • Preferiblement, els vianants han de caminar un darrere l’altre.
  • Si és de nit o hi ha poca llum, cal portar una armilla reflectora. També és recomanable portar una llanterna per veure per on caminen i perquè els vehicles els vegin millor.

I com actuar en cas d’avaria?

  • Si és possible, el vehicle s’ha d’aturar fora de la carretera, en un lloc on no entorpeixi el pas, per evitar nous accidents.
  • Cal senyalitzar la presència del vehicle amb els triangles, situats com a mínim 50 metres davant i darrere del vehicle (en vies de doble sentit).
  • S’han d’activar els llums d’emergència i, si és de nit, també els de posició.
Cal sortir del vehicle per la part més segura i amb l’armilla reflectora obligatòria, i allunyar-se de la calçada, si pot ser darrere la tanca de protecció.