• S’acorda generar un circuït logístic únic –conjunt per a salut i afers socials– que inclou els centres residencials i que distribuirà els equips de protecció en funció de les seves pròpies estimacions de necessitats
  • Es crea una borsa d’emergència de persones inscrites al SOC amb perfil professional adient per a incorporar-se d’urgència als equips de les residències que ho necessitin

El Departament de Salut i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies han reforçat la coordinació per a la protecció davant del coronavirus de la gent gran, les persones amb discapacitats i les persones amb problemes de salut mental que viuen en centres residencials, i també de les persones amb addiccions en comunitats terapèutiques.

 

En aquest sentit, s’ha  reorganitzat la manera com es distribueixen els kits de protecció a les residències per atendre casos amb simptomatologia positiva del coronavirus, passant d’actuar de forma reactiva i en funció d’urgències detectades, a actuar de forma proactiva a partir d’un sistema que distribuirà material a les residències quan assoleixen un llindar crític preventiu d’existències.

 

Igualment, en casos de necessitat urgent –quan es confirma algun positiu o hi ha persones en aïllament- ja s’estan distribuint estocs de material disponible i, si el centre residencial estima que en pot necessitar més, s’activa un segon circuït d’urgència de la logística del Departament de Treball, Afers Socials i Families que permet realitzar l’entrega urgent de la petició.

 

 

Borsa de professionals per a les residències i un dispositiu ‘call center’ per atendre les incidències

 

 

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (TSF) ha habilitat un dispositiu call center i una bústia de correu addicional per atendre les incidències i dubtes que puguin tenir els equips professionals de les residències que depenen del Departament.

 

Les incidències són diverses i principalment fan referència a dubtes en l’atenció de possibles casos de coronavirus, d’aplicació dels protocols d’aïllament en la mateixa residència, comunicació de la necessitat d’incorporar professionals per fer front a les baixes laborals i principalment, de sol·licitud de material, des que aquest fou centralitzat a Madrid.

 

El dispositiu ja està gestionant diàriament incidències i rep informació de 1.430 centres residencials (residències de gent gran, residències i llars residències de persones amb discapacitat, recursos de salut mental i centres de la DGAIA). Aquesta informació permet generar dades i evidències que ajuden a la planificació, previsió i poder prendre decisions basades en l’evidencia.

 

Pel que fa a la necessitat de personal, s’ha creat una borsa d’emergència de persones inscrites al SOC amb persones de perfil professional adient per a incorporar-se d’urgència als equips de les residències que ho necessitin.

 

De la mateixa manera, i en previsió de baixes de professionals com ara els auxiliars de geriatria, s’estan llistant l’excedent de treballadors i treballadores disponibles, per exemple dels centres de dia (que s’han tancat en la seva totalitat), i facilitant el contacte perquè arribin a acords i convenis entre empreses (sempre d’acord amb sindicats i les pròpies persones treballadores).

 

En aquest sentit, agraïm la bona disposició i el contacte diari amb les patronals, federacions d’entitats i sindicats per treballar conjuntament amb el Departament per a resoldre les incidències que aquesta situació extraordinària pugui generar.

 

 

Protocols per atendre la urgència sanitària als centres

 

Les mesures i instruccions que s’han activat per atendre la urgència sanitària a les residències de gent gran, persones amb discapacitat i centres de salut mental s’han adoptat seguint en tot moment els protocols del Departament de Salut, amb qui el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies treballa estretament per garantir la millor atenció sociosanitària possible de les persones residents i professionals que els atenen.

 

El Departament TSF es troba en contacte amb el sector des del divendres 6 de març, quan es va produir la primera trobada amb representants de les patronals i dels treballadores dels sectors residencials per traslladar-los les indicacions de prevenció i maneig de possibles casos de coronavirus, amb tres protocols que estan penjats al Canal Salut i que s’actualitzen constantment (Maneig a les residències de casos en investigació, probables o confirmats de la COVID-19, Informació sobre les actuacions preventives en referència al nou coronavirus SARS-CoV-2 en l’àmbit de les residències i Informació sobre les actuacions preventives en referència al nou coronavirus SARS-CoV-2 en l’àmbit dels centres de dia).

 

Des de la prioritat de garantir l’atenció a tots els col·lectius de persones que viuen en residències, s’han activat mesures d’urgència, com ara:

 

  • Des de dijous de la setmana passada, dia 12 de març, que s’han restringit totalment les visites a les residències de gent gran, tret de casos d’urgència o necessitat justificada. A més, tots els centres han d’elaborar un registre de les visites per fer un seguiment de contactes davant possibles casos positius.

 

  • S’han suspès temporalment nous ingressos, a fi de disposar d’espai per a l’aïllament davant de casos de coronavirus.

 

 

  • El dissabte dia 14 ja es va decidir suspendre els centres d’atenció diürna de persones grans i discapacitats amb l’objectiu d’evitar el risc d’infecció a la població fràgil atesa.

 

  • S’han extremat les mesures higièniques dels espais per evitar possibles contagis.

 

Quan es detecta un possible cas de coronavirus, la indicació clara que tenen les direccions i equips dels centres residencials des del primer moment és que ho tractin de forma conjunta l'equip sanitari de la residència amb les autoritats de Salut Pública, a través de la Xarxa de Serveis de Vigilància Epidemiològica de Catalunya, trucant al 061, i seguint sempre les directrius de Salut per activar l’alerta sobre el cas, que incorporen les indicacions d’aïllament, derivació hospitalària, o atenció a la pròpia residència.

 

Qualsevol tancament de serveis residencials només el pot determinar l’autoritat sanitària, tractant-se d’un servei essencial.

 

 

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Trobareu tota la informació i materials del Departament de Salut al web http://canalsalut.gencat.cat/coronavirus.