- El conseller de Territori i Sostenibilitat ha reclamat al ministre Jose Luís Ábalos mesures concretes pel que fa als majors costos i pèrdues del transport públic durant l’emergència a la conferència sectorial de consellers de l’àmbit de transport
- Calvet també ha anunciat una nova resolució que habilitarà els ens locals per a poder adaptar l’oferta de Taxi i VTC a la demanda existent
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet ha traslladat al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, les principals demandes de l’executiu català per garantitzar els serveis essencials durant la declaració d’emergència i confinament en matèria de transport públic, activitat comercial portuària i transport de mercaderies. El conseller ha mostrat la seva preocupació pel que fa als costos i la gestió del finançament d’aquesta emergència.
Les empreses han vist reduïts els seus ingressos, pel descens de l’activitat i la venda de títols de transport i continuant tenint uns costos operatius, fixes i d’amortitzacions de material que impactaran en la sostenibilitat del sistema, per això, el conseller ha dit que “cal articular un mètode de compensació d’aquests costos i com s’integren en el còmput total de costos de l’emergència. És important que aquests siguin tractats com un cost més de la situació d’emergència i, per tant, l’Administració General de l’Estat hauria de proveir línies de finançament per al manteniment del sistema de transport públic”.
En particular, el conseller ha sol·licitat al Ministeri que anticipi el pagament previst en el pressupost del 2019 al sistema de Transport Públic corresponent a l’Autoritat del Transport Metropolità que és de 109 milions d’euros i que “ens permetria mantenir la liquiditat del sistema i el pagament ordinari als proveïdors”.
L’àmbit de la mobilitat i les infraestructures forma part dels sectors claus per a la recuperació econòmica necessària després de la gestió de la crisi, i per això, Calvet ha remarcat la importància de pensar en la resposta que haurem de donar quan aquesta crisi se superi i ha verbalitzat la necessitat d’un canvi en la mobilitat. “Cal treballar en el desenvolupament d’una autèntica agenda verda que permeti una transformació real de la mobilitat més sostenible i adaptada a la situació d’emergència climàtica per tal que puguem esdevenir més forts després d’aquesta crisi”, ha dit el conseller. Un pla de reactivació que ha de comptar amb la col·laboració público-privada.
Per aconseguir-ho, Calvet ha concretat que “hem d’aprofitar les decisions macroeconòmiques adoptades per la UE, la flexibilització dels límits de dèficit públic i el sostre de despesa.” En definitiva, ha dit, “hem de sortir més forts i més preparats d’aquesta emergència que estem patint”.
Entre la resta de mesures que han parlat a la conferència, el conseller ha explicat la tramitació d’una nova resolució segons la qual la Generalitat habilita les autoritats locals competents per adaptar l’oferta de Taxi i VTC a la demanda i garantitzar els serveis de suport als transportistes de mercaderies en àrees de servei.
El conseller ha participat en la Conferència Sectorial de Transport juntament amb la resta de consellers. D’aquesta reunió han quedat temes per tractar que el conseller farà arribar per escrit al Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en els propers dies.