Direcció General de Comunicació

La portaveu del Govern, Meritxell Budó, durant la vídeocompareixença al Parlament

Budó: "El Govern treballa cada dia per donar resposta a totes les vessants d'aquesta crisi: la sanitària, la social i l'econòmica"

query_builder   7 abril 2020 19:15

event_note Nota de premsa

Budó: "El Govern treballa cada dia per donar resposta a totes les vessants d'aquesta crisi: la sanitària, la social i l'econòmica"

  • La consellera de la Presidència, Meritxell Budó, ha detallat les mesures adoptades pel Departament per a fer front a la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 en una compareixença telemàtica davant la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament
  • Pel que fa a l’Institut Català de les Dones, s’ha reforçat l’atenció a les dones en situació de violència masclista amb l’increment de les hores de professionals de la línia 900 900 120, i amb la posada en marxa d’un nou servei de WhatsApp que facilita l'accés a les dones que poden estar convivint amb l'agressor i tenen dificultats per fer trucades
  • En l’àmbit de l’Administració Local, el Departament es coordina diàriament amb cadascun dels municipis del país per gestionar la crisi i ha pres mesures per donar resposta a les necessitats de liquiditat dels ens locals, així com per mantenir operatius els tràmits administratius de més rellevància
  • Davant l’aturada de tota l’activitat esportiva i el tancament del conjunt d’instal·lacions, s’ha elaborat un pla de xoc per oferir liquiditat a curt termini al sector esportiu en una doble direcció: el manteniment de subvencions i l’accés al crèdit. Budó també ha anunciat una nova convocatòria de subvencions dotada amb 2,5 milions d’euros per ajudar les entitats esportives a combatre els efectes del coronavirus
  • Pel que fa al sector de la Comunicació, i davant la reducció dràstica dels ingressos publicitaris que han patit els mitjans, el Departament ha accelerat el pagament de les subvencions i de les campanyes contractades
  • Budó també s’ha referit a la seva tasca com a portaveu del Govern, consistent a coordinar les accions adoptades pels diferents departaments i a explicar-les a la ciutadania en una roda de premsa amb criteris de “veracitat, claredat i transparència”, “una activitat essencial en situacions de crisi”

 

La consellera de la presidència, Meritxell Budó.

La consellera de la Presidència, Meritxell Budó, ha comparegut aquesta tarda per videoconferència davant la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament de Catalunya per donar compte de les mesures adoptades pel Departament per fer front a la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19.  

Abans d’entrar en el detall de les accions que el Departament ha pres en l’àmbit de les seves competències en polítiques de gènere,  Administració Local, Esport i Activitat Física i Comunicació, així com de la seva funció com a portaveu del Govern, Budó ha destacat que l’Executiu treballa “cada dia” per “donar resposta” a totes les vessants d’aquesta crisi: la sanitària, la social i l’econòmica.  “Aquesta pandèmia ens afecta a tots i totes: ens afecta a nivell de país i també a nivell global, ens afecta de forma individual i col·lectiva, ens afecta a nivell personal, familiar, social, laboral, i ens afecta com a servidors públics”, ha subratllat.

En aquest sentit, la consellera de la Presidència ha volgut expressar un record per totes aquelles persones que estan patint les conseqüències de la pandèmia, i molt especialment per aquelles que han mort víctimes del coronavirus, així com als seus familiars i amics que no els han pogut acomiadar. “Les mesures necessàries impossibiliten fer un dol adequat a la pèrdua d’una persona estimada”, ha lamentat Budó. Així mateix, Budó també ha fet un “reconeixement a tots els treballadors dels serveis essencials” i ha agraït “l’esforç de tota la ciutadania”.

 

Polítiques de gènere: reforçament de l’atenció a les dones víctimes de violència masclista

Conscients que el confinament redueix les possibilitats que les víctimes de violència masclista puguin buscar suports externs, l’Institut Català de les Dones (ICD) ha incrementat els esforços per ”estar al costat de les dones tot i aquest confinament, i poder oferir respostes, solucions, seguretat i protecció, amb uns serveis que han prioritzat l’atenció telefònica i telemàtica i fan atenció presencial en cas d’urgència”.

Entre les actuacions dutes a terme per l’ICD, destaquen l’augment de les hores d’atenció de professionals del 900 900 120 i un reforç de la difusió d’aquesta línia telefònica,  amb l’emissió de la informació sobre aquest servei per part de la Corporació catalana de mitjans audiovisuals des del passat 19 de març. Concretament s’han emès la falca i espot de la Línia 900 a raó de 3 insercions diàries a Catalunya Ràdio i a TV3. També s’han fet insercions en més de 40 mitjans digitals i s’ha reforçat la difusió a les xarxes corporatives de l’ICD. Budó ha informat que hi ha hagut un augment en les trucades a aquesta línia que en els primers dies va ser d’un 34%

D’altra banda, s’ha posat en marxa un nou servei de WhatsApp que facilita l'accés a les dones que poden estar convivint amb l'agressor i tenen dificultats per a fer trucades, i s’ha impulsat la  campanya “Establiment segur contra la violència masclista” que interpel·la l'entorn per donar suport a les dones que puguin estar vivint situacions de violència masclista i necessitin que algú truqui per elles al recurs corresponent (Línia 900 per a qualsevol consulta i 112 en cas d'emergència). La campanya es duu a terme amb la complicitat en la difusió als ajuntaments i també a diferents gremis, com el de flequers, a col·legis professionals, com el de farmacèutics, i a diferents cadenes d’alimentació (Bonpreu, Casa Ametller i àrea de Guissona)

A més, a la pàgina web de l’ICD s’ha habilitat un espai sobre els serveis en estat de confinament, on es troba centralitzada tota la informació sobre els serveis d’atenció a dones víctimes de violència masclista de tots els departaments de la Generalitat i altres institucions (com ara l’Ajuntament de Barcelona i les entitats especialitzades).

D’altra banda, s’han establert diferents espais de coordinació entre els departaments del Govern i altres administracions i entitats dedicades a la lluita contra la violència masclista, com ara les quatre Diputacions, l’Ajuntament de Barcelona, les entitats municipalistes i el Consell Nacional de Dones de Catalunya, entre altres.

Paral·lelament, el Govern treballa en més iniciatives, com noves recomanacions per a dones, professionals i ciutadania per al període confinament, una campanya de prevenció a xarxes socials adreçada als joves i la convocatòria ordinària de subvencions a entitats privades sense ànim de lucre, per tal de poder garantir el funcionament i sosteniment de les entitats del sector i els serveis que presten.

 

Administració Local: enfortiment de la coordinació amb els ens locals, resposta a les seves necessitats de liquiditat i manteniment dels tràmits administratius més rellevants

Pel que fa a la Secretaria d’Administració Local i relacions amb l’Aran, la consellera Budó ha destacat el paper “clau” que està desenvolupant l’organisme en la coordinació amb els ens locals per combatre la pandèmia: “És a través d’aquesta secretaria que ens relacionem i coordinem amb cadascun dels municipis del país, amb l’administració local, que és aquella que està més a prop dels ciutadans i per tant esdevé una peça fonamental en la gestió d’aquesta crisi”, ha valorat.

Quant a la coordinació, Budó ha citat accions com la participació del Secretari d’Administracions Locals al Comitè Tècnic del PROCICAT; la participació del Secretari i la Directora General, conjuntament amb el president Torra i ella mateixa, a reunions periòdiques amb les entitats municipalistes, les diputacions i els departaments del govern implicats en la crisi sanitària, i el contacte directe telefònic habitual del secretari i la directora amb els delegats del govern, les entitats municipalistes, les presidències dels consells comarcals i diputacions, i els alcaldes i alcaldesses per fer seguiment de la seva situació i recollir les seves demandes i la valoració de les actuacions del govern en el marc de la COVID19.

D’altra banda, el Departament també està prenent mesures per garantir la liquiditat dels ens locals i mantenir els tràmits administratius més importants. Pel que fa a la liquiditat, no s’han paralitzat les fases d’instrucció del PUOSC i dels PECT i s’estan instruint els expedients d’ajuts extraordinaris sol·licitats de manera urgent per part dels ens locals. A més, davant les peticions sobretot dels municipis més petits, s’està intentant agilitar el pagament de la bestreta de Dinamització Territorial, i s’avançarà la distribució del 50% Fons de Cooperació Local.

En el capítol dels tràmits administratius, el Govern vol “mantenir en la mesura del possible els serveis que es consideren rellevants i necessaris”, després que els Reials Decrets de l’estat d’alarma establissin la suspensió  dels termes i la interrupció dels terminis per a la tramitació dels procediments administratius, tant els anteriors com els posteriors al 14 de març de 2020.

“La implementació del teletreball i el fet de tenir els tràmits administratius de manera electrònica ens permeten mantenir operatius els tràmits administratius de més rellevància, i per això hem considerat la possibilitat de l’aixecament de la suspensió de la tramitació d’alguns procediments”, ha informat Budó.

La consellera ha posat com a exemple la necessitat de disposar d’un secretari o interventor legalment habilitat per garantir la legalitat de la presa de decisions dels ens locals. Per tant, ha afegit,  “cal assegurar la cobertura d’aquests llocs mitjançant els sistemes de provisió no definitius i que habilitarien l’exercici de les funcions públiques necessàries en totes les corporacions locals”.

Així mateix, el Departament també ha previst continuar els tràmits d’emissió dels informes d’adquisició patrimonials, sempre que es compti amb el consentiment dels ajuntaments per aixecar la suspensió del tràmit.

Tot i la conveniència de les mesures adoptades pel Govern, la consellera ha insistit a reclamar a l’Estat accions “cabdals” com la derogació de la LRSAL i, sobretot, l’eliminació del sostre de despesa dels ens locals. “En aquests moments de crisi sanitària, social i econòmica, es posa de manifest que aquesta demanda és del tot urgent i necessària”, ha remarcat.

Secretaria General de l’Esport i de l’Activitat Física: primer pla de xoc amb mesures per ajudar al teixit esportiu ara i pla estratègic per al mitjà i llarg termini

L’aturada de tota l’activitat esportiva i el tancament del conjunt d’instal·lacions, ha afectat el sector en la vessant econòmica, competitiva i també a nivell personal dels esportistes, que no es poden entrenar fora de les seves llars.

En clau econòmica, segons ha informat la consellera Budó, s’han pres un seguit de mesures en forma de “pla de xoc per oferir liquiditat a curt termini al sector esportiu en una doble direcció: amb el manteniment de subvencions i amb accés al crèdit”.

Quant al manteniment de les subvencions, es garanteixen les subvencions previstes per aquest any 2020 pel conjunt del teixit esportiu de Catalunya: clubs, Consells Esportius i Federacions, al mateix temps que s’escurcen els terminis de tramitació d’acord amb la Llei tant per a aquestes subvencions com per als pagaments pendents d’exercicis anteriors.

Pel que fa a l’accés al crèdit, s’ha informat al sector esportiu de les línies de crèdit generals que el Govern ha decretat a través d’avals d’AVALIS i de l’Institut Català de Finances, avalant el 80% i treballant amb l’ICF una línia específica de 10 milions d’euros per a entitats esportives que no tinguin accés a aquest crèdit

En clau esportiva, s’ha prorrogat un any més el Programa d’Alt Rendiment Català per tal que els 530 esportistes aspirants a participar als Jocs de Tòquio puguin fer-ho el 2021 amb les mateixes condicions amb les que s’han preparat en el Cicle Olímpic 2017 -2020. En aquests quatre anys el Govern ha destinat 36 milions d’euros a aquest programa i la pròrroga d’un any més suposarà destinar-hi 9 milions d’euros més.

A més, el Departament ha posat a disposició del PROCICAT totes les instal·lacions de la Secretaria General de l’Esport i l’Activitat Física. En aquest sentit, l’INEFC és des d’aquesta setmana un espai salut a disposició de l’Hospital Clínic amb més de 250 llits.

En paral·lel a aquest primer pla de xoc amb mesures per ajudar el teixit esportiu en el curt termini i la immediatesa, la Secretaria està plantejant, amb la col·laboració de tot el sector, un nou paquet de mesures econòmiques pensades a mig i llarg en forma de Pla Estratègic Econòmic per a l’Esport Català, amb accions que permetin sortir com a sector més enfortits d’aquesta crisi.

Concretament, es proposaran noves mesures englobades en tres punts:

En primer lloc, posar a disposició del sector major finançament de la Generalitat de Catalunya, no només en forma de crèdit, sinó d’ajudes directes al sector a partir d’una major dotació dels propis pressupostos. En aquest sentit, en breu s’anunciarà una nova convocatòria de subvencions dotada amb 2,5 milions d’euros adreçades a entitats esportives per combatre els efectes del coronavirus.

En segon lloc, mesures per a dotar al sector de majors ingressos alineant les polítiques esportives de Catalunya a nivell d’Ajuntaments, Diputacions i Generalitat.

I, finalment, mesures per sol·licitar al Gobierno de España la transferència dels recursos destinats a esports a nivell estatal a la Generalitat, així com a impulsar a través del Congrés dels Diputats una nova legislació destinada a aplicar un tipus d’IVA reduït per al sector de l’esport, una llei estat de mecenatge esportiu o un repartiment de la recaptació de jocs i apostes de l’estat redistribuïda directament als Governs autonòmics per poder impulsar noves polítiques esportives.

Secretaria de Comunicació del Govern i de Mitjans de Comunicació: accelerar pagaments i convocatòries de subvencions per pal·liar la davallada d’ingressos publicitaris

En l’àmbit del sector dels mitjans de comunicació, les mesures preses pel Departament han anat adreçades a pal·liar la “reducció dràstica” de fins al 80% dels ingressos publicitaris, causada per l’aturada brusca i sobtada de l’activitat econòmica, tant la industrial com sobretot la comercial i dels serveis. La consellera Budo ha valorat que, malgrat això, el sector està “fent l’esforç de mantenir unes programacions estables amb un fort component informatiu” i ha volgut fer arribarel reconeixement del Govern” tant als professionals i com als diferents mitjans de comunicació.

Segons ha informat la consellera, la Secretaria de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació ha dissenyat un “primer pla de xoc” per fer front a la situació, que conté les mesures següents:

  • Accelerar la convocatòria de les línies de subvencions estructurals previstes per al 2020.
  • Fer efectius els pagaments pendents de les subvencions estructurals concedides l’any 2019
  • Fer efectius els pagaments pendents de la publicitat institucional de l’any 2019 i accelerar els pagaments de les campanyes contractades l’any 2020
  • Intercedir per aconseguir una moratòria en els pagaments a CELLNEX, que com saben és l’empresa transportadora del senyal de la TDT i també del senyal de les ràdios FM.

Durant la seva intervenció, Budó també ha volgut valorar la tasca dels mitjans públics de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals: “En una situació excepcional, Catalunya té la sort de comptar amb uns mitjans pròxims, creïbles, de confiança, que són capaços de ser reflex de la realitat diversa de la ciutadania, i que han sabut modificar la seva programació per la crisi del coronavirus”, ha lloat la consellera.

En aquest sentit, Budó ha posat com a exemple d’aquest servei públic les campanyes publicitàries de diferents departaments de la Generalitat, que a través dels mitjans de la CCMA troben el canal per fer arribar recursos i informació a la ciutadania, i la col·laboració amb el Departament d’Educació amb propostes d’aprenentatge per als alumnes, a través dels programes del canal Super3 i de diferents espais de Catalunya Ràdio i d'iCat.


Informar la ciutadania amb veracitat, claredat i transparència

Finalment, la consellera Budó ha finalitzat la compareixença donant compte de la seva funció com a portaveu del Govern, atès que la comunicació és un requisit per a la gestió de qualsevol crisi sanitària d’aquesta magnitud.

Budó ha assegurat que el Govern ha tingut clar des del primer moment la importància d’aconseguir “una comunicació efectiva” durant la crisi sanitària per la pandèmia del coronavirus, i per aquest motiu ha treballat per assolir els objectius de “veracitat, claredat i transparència”.

Com a mostra d’això, la portaveu ha destacat la roda de premsa diària que ofereix diàriament de manera conjunta amb la consellera Vergés i els consellers Buch i El Homrani s’ofereix cada dia des del passat dissabte 14 de març per explicar la situació concreta de l’evolució de la pandèmia en el nostre país i les obligacions i recomanacions d’ordre públic, així com les principals mesures que el Govern ha adoptat per fer front a la crisi sanitària i econòmica des dels diferents departaments.

Només amb una comunicació efectiva, amb els criteris de veracitat, claredat i transparència, aconseguirem generar confiança en els ciutadans i, d’aquesta forma, contribuir a l’èxit de la gestió de la crisi sanitària”, ha conclòs Budó.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia