- La crisi de la COVID-19 ha comportat un fort impacte en la manera de treballar de les empreses tecnològiques, que han adoptat el teletreball de manera majoritària
- La implementació del teletreball al sector ha estat ràpida (anterior al decret de confinament) gràcies a disposar de les eines i procediments necessaris
- La crisi està afectant tot el sector pel que fa a davallada de clients i facturació, però les empreses que ofereixen serveis digitals i les dedicades a la formació i recerca TIC són les que menys ho estan notant
Les empreses del sector TIC presenten un grau més elevat de digitalització que la resta de companyies i això els ha facilitat l’adaptació de les seves rutines laborals a les condicions de treball imposades pel confinament a causa de la COVID-19. Aquesta és una de les principals conclusions que s’extreuen de l’enquesta impulsada pel CTecno i el Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya per conèixer l’impacte de la crisi a les empreses tecnològiques catalanes.
L’estudi, que ha comptat amb la participació de 300 companyies, conclou que la crisi ha impactat directament sobre la forma de treballar de les empreses TIC, especialment a les grans, que són juntament amb les mitjanes les que tenen més del 75% del personal teletreballant. Hi ha diferències importants quant a les àrees de negoci, ja que les vinculades a desenvolupaments, consultoria i serveis cloud ja oferien en bona mesura aquests serveis a distància, i en canvi les de comerç i formació són les que més s’han vist afectades i s’han hagut d’adaptar.
El 64% de les empreses tecnològiques afirmen que ja estaven preparades per teletreballar perquè no han hagut d’implementar noves eines o procediments per poder exercir el teletreball, i això també es reflecteix en el fet que el 69’1% es van avançar l’estat d’alarma decretat el 14/03 i que va entrar en vigor a les 00:00 del diumenge 15/03.
En relació al clima de negoci, el 53% de les empreses TIC s'han vist molt afectades per la crisi en relació amb els seus clients, essent les petites (63'6%) i les microempreses (56'7%) les més perjudicades. Cal destacar, però, que les empreses que es dediquen a serveis digitals, que no requereixen una atenció presencial al client, com ara les dedicades al processament de dades i allotjament web, serveis TIC i consultoria, són les que han patit menys la crisi en aquest àmbit, ja que majoritàriament han pogut mantenir l’activitat.
Així mateix, el 44,2% de les empreses manifesta que l’actual crisi també els està afectant molt en relació a la facturació, sent però les grans empreses les que, a curt termini, menys estan patint aquesta davallada de facturació (el 16,1%) i, per tipus d’activitat, les empreses dedicades a la formació i recerca TIC.
Aquesta afectació en clients i facturació s’explica en part perquè el 83,7% de les empreses afirmen que han hagut d’aturar o cancel·lar projectes, i el 24,5% manifesten que han tingut algun problema de subministrament.
Per fer front a aquesta situació, el 63'3% de les empreses consultades manifesten que han dissenyat campanyes o ajustat pressupostos per ajudar els seus clients partners en la implementació de les seves solucions.
Respecte a com millorar les previsions en l’àmbit del sector i l’administració, les principals respostes es poden agrupar en dos blocs: unes primeres mesures a curt termini en la línia d’aturar i/o posposar el pagament d’impostos, tributs i taxes i facilitar fonts de finançament amb condicions especials; i un segon bloc més de sector, a curt/mig termini, amb mesures que demanen el lideratge de les administracions públiques com a motor i client de projectes i en l’impuls de la digitalització.
Més informació sobre l’estudi, en el resum executiu accessible en aquest enllaç.