• L’aplicació permet avaluar l’estat emocional a través d’un test
  • Un equip de psicòlegs del SEM donarà suport a les persones que ho necessitin
  • L’App disposa de diferents eines, testades internacionalment, per la gestió de les emocions
La consellera Vergés durant la presentació de l'aplicació Web App

El Servei Català de la Salut ha creat l’aplicació Web App, GestioEmocional.cat, una nova eina a traves de la qual es donarà suport emocional i psicològic a tota la ciutadania, davant la situació excepcional que estem vivint a causa de la Covid-19. La situació de confinament, tenir familiars o amics afectats per la malaltia, el fet de no poder acompanyar als nostres éssers estimats durant l’ingrés hospitalari o la gestió del dol, poden tenir un impacte en la nostra salut mental.

Es tracta d’un nou canal de comunicació i forma part de la Instrucció del Pla d’acció per al suport emocional i la gestió de l’estrès agut. En el seu desplegament hi ha participat diferents serveis del sistema sanitari amb l’objectiu de donar una resposta conjunta en l’àmbit de la gestió emocional.

Durant la presentació de l’App, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha destacat que “és molt important atendre les persones. Aquest virus és inhumà, no ens permet acompanyar com pertoca a la gent. I, en aquest sentit, ha explicat que aquesta eina neix precisament amb “la voluntat d’acompanyar i ajudar les persones en tot aquest procés” i, alhora, “ens avancem a problemes de salut futurs. Sabem que tractar i acompanyar la salut emocional ara pot evitar problemes en el futur”.

El desenvolupament d’aquest eina s’ha impulsat des de l’Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuaris del Servei Català de la Salut (CatSalut). La directora de l’Àrea, Rosa Romà, destaca la importància que hi hagi una eina d’aquestes característiques a l’abast de la ciutadania ”és molt important que, en la situació excepcional que estem vivim, des del sistema de salut donem eines per ajudar a les persones a millorar el seu estat d’ànim. Tothom ha de poder  explicar com se sent, quins són els seus neguits i els hem d’ajudar a gestionar aquestes emocions”.

Els continguts de la Web App han estat desenvolupats des del servei de psiquiatria de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. El cap del servei, el Doctor J. Ramos Quiroga, posa en valor que les eines que s’utilitzaran estan avalades a nivell internacional: “l’aplicació permet manegar fins a 7 símptomes diferents com ara la gestió del dol, problemes per dormir o l’ansietat, i 15 recursos testats internacionalment i que han demostrat eficàcia per resoldre aquestes circumstàncies”. Juntament amb Ramos Quiroga, han liderat el projecte la psicòloga clínica, Dra Guida Fidel i el director del Pla de Salut Mental, Jordi Blanch. 

L’estat emocional s’avaluarà a través d’un test  

La por, l’angoixa, la preocupació o la tristor són emocions normals davant la situació d’alerta sanitària que estem vivint.

Les persones que accedeixin a l’aplicació, podran fer una avaluació del seu estat emocional a través d’un test. En funció d’aquestes respostes, l’eina determinarà quines són les necessitats d’aquella persona, i li oferirà una sèrie de recursos i consells per millorar el seu estat o bé se li recomanarà que rebi ajuda professional. És important saber en quin grau afecta a cada persona i poder disposar d’una atenció adequada en cadascun dels casos.

L’aplicació identifica quatre estats emocionals i segons el nivell se suggereix un seguit de recursos i consells o bé ajut professional. Els recursos que s’ofereixen contemplen des d’exercicis d’auto gestió de les emocions, com són exercicis de relaxació, de respiració, mindfulness, eines per poder dormir, per calmar els sentits o pel control del pensament, així com consells o informació d’hàbits saludables. 

Segons les respostes que s’han donat en el test, l’aplicació detecta persones que poden mostrar un grau d’afectació més elevat i que, per tant, podrien necessitar suport psicològic d’un professional. En aquest cas, els ciutadans hauran d’enviar un qüestionari que trobaran en el test, on se’ls demana les seves dades de contacte i la seva situació perquè l’equip de psicòlegs del Sistema d’Emergències Mèdiques s’hi posi en contacte telefònic.

L’equip de professionals encarregats d’aquesta atenció està integrat per més de 100 psicòlegs amb formació especialitzada en situacions de crisi i emergències, liderats pel cap de l’atenció psicològica del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Andrés Cuartero: “creiem imprescindible l'atenció psicològica davant la crisi que estem vivint i per això hem muntat, en un temps rècord, un centre d'atenció telefònica per atendre directament a la ciutadania de manera individualitzada.”

El centenar de professionals de SEM han estat formats per oferir suport professional en salut emocional, estrès agut i estrès posttraumàtic a pacients afectats per Covid19, els seus familiars i la ciutadania en general.

2  

Imatges

Imatge de l'APP

Imatge de l'APP 23

Fotografia de la consellera Vergés durant la presentació

Fotografia de la consellera Vergés durant la presentació 13070