• Impulsa la campanya “Connecta’t. Activa el teu català” com a resposta al confinament
  • Obre la inscripció al Parla.cat als cursos de català de tots el nivells a tot Catalunya
  • Ofereix un paquet de mesures virtuals i telemàtiques per facilitar l’aprenentatge i la pràctica i la millora de la llengua catalana
Activa't

Sota l’eslògan “Connecta’t. Activa el teu català!”, el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) adapta gran part de l’activitat per oferir-la en línia i permetre que, malgrat el confinament, les persones interessades puguin continuar l’aprenentatge de la llengua catalana o puguin  iniciar-s’hi.

Així, tres serveis s’adapten, es reorganitzen i s’activen per donar resposta a les necessitats dels usuaris: els cursos de català per mitjà de la plataforma d’aprenentatge virtual Parla.Cat, per lliure o amb tutor; el Voluntariat per la llengua virtual i l’assessorament lingüístic telemàtic.

Les noves mesures establertes pel CPNL han de permetre, sobretot, donar resposta a les persones, que són objectiu prioritari de l’organització, que han iniciat l’aprenentatge amb la voluntat d’adquirir una mínima comunicació en català per poder-se desenvolupar en situacions quotidianes personals i de l’entorn.

S’obre la inscripció al Parla.cat amb tutor
El CPNL comença a reprendre els cursos en línia al Parla.cat amb tutoria. Oferirà dos períodes d’inscripció a cursos intensius amb tutor per a tots els nivells en cada període. 

1er període de matrícula

Matrícula: del 15 d’abril al 19 d’abril

Inici del curs: del 20 d’abril

Acabament del curs: 22 de juny

2n període de matrícula

Període de matrícula: del 20 al 24 d’abril

Inici de curs: 27 d’abril

Acabament de curs: 30 de juny

Modalitat lliure

Els alumnes actuals i les persones interessades a aprendre català tenen també a la seva disposició l’opció d’inscriure’s a la modalitat lliure del Parla.cat per continuar avançant en el coneixement del català al seu ritme, o puguin iniciar-s’hi.

Voluntariat per la llengua virtual
El CPNL reprèn l’organització per a la formació de noves parelles lingüístiques en modalitat virtual, interrompuda des del decret d'estat d'alarma. D'aquesta manera, totes les persones que s'hi inscriguin com a voluntàries o aprenentes, seleccionant la preferència “Virtual”, i les que no ho hagin fet fins ara i no tinguin encara parella assignada, rebran una comunicació per correu electrònic amb la informació necessària per començar les trobades per practicar el català o ajudar a practicar-lo a través de videoconferència.

Els requisits tècnics per al VxL virtual són disposar d’ordinador amb bona connexió a Internet, càmera, micròfon i altaveus (o auriculars) a l’ordinador.

Com s'ha anat informant fins ara, les parelles lingüístiques que ja funcionaven en modalitat presencial i han hagut d’interrompre les trobades, tenen l’opció també de seguir-les en modalitat virtual fins que la situació es normalitzi. Qualsevol consulta sobre el programa es pot fer enviant un correu electrònic a vxl@cpnl.cat o a través del compte de Twitter @vxlcat.

Assessorament lingüístic telemàtic
L’objectiu principal de l’assessorament lingüístic del CPNL és fomentar l’autonomia lingüística dels usuaris. Per aconseguir-ho, el CPNL aplica un mètode propi de revisió de textos i una atenció personalitzada als usuaris del Servei d’Assessorament Lingüístic. Es pot sol·licitar aquest servei a través del correu sal@cpnl.cat.

Totes aquestes mesures s’afegeixen al conjunt d’iniciatives de foment de la llengua en la situació de confinament general, i amb la voluntat de facilitar els serveis, donar resposta a necessitats i contribuir a fer més agradable la situació.

L’activitat abans de la COVID-19
En el moment de l’aplicació de les mesures preventives per la pandèmia, el CPNL tenia 1.663 cursos actius a  tot Catalunya i més de 33.260 alumnes de tots els nivells. Un 53,81 % dels alumnes (un total de 17.900) seguien cursos inicials i bàsics (895 cursos del total). A més, tenia a les aules 30 cursos “Ep! Escolta i Parla” amb 600 alumnes que no coneixen l’alfabet llatí.

El programa Voluntariat per la llengua ha format des del 2003 més de 145.000 parelles lingüístiques en modalitat tant presencial com virtual, gairebé 2.000 de les quals en el període de 2020.

Consorci per a la Normalització Lingüística
El CPNL és una administració pública creada el 1989 per la Generalitat de Catalunya, 19 ajuntaments i la Diputació de Girona. Actualment està format per 136 administracions públiques i disposa d’una xarxa territorial de 22 centres de normalització lingüística (CNL) i més de 140 punts de servei.

L’objectiu central del CPNL és facilitar a la població adulta l’accés al coneixement del català i afavorir-ne l’ús. El treball en xarxa, la complicitat i el compromís dels diferents ens que en formen part, així com també d’institucions privades, fan del CPNL un agent clau per a la vertebració i la cohesió social del país.