Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Es posa en marxa la distribució de 20.000 lots de productes alimentaris a persones grans, malalts crònics i pacients de COVID-19 confinats de Barcelona

La secretària general del Departament, Laura Pelay, durant la presentació de la campanya
  • La campanya “Cistella contra la COVID” mobilitza 220 tones d’aliments per evitar que persones especialment vulnerables hagin de sortir a comprar
  • L’acció prioritza persones que no disposen de xarxa familiar o veïnal que els pugui fer la compra 
  • La iniciativa està coordinada pel Departament de Salut, l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa Linesport. I és possible gràcies a la implicació desinteressada de l’Associació de Diabetis de Catalunya, Correus, el Grup Cooperatiu TEB, Mercabarna, les Cooperatives agràries del Prat de Llobregat i Santboiana, 11 empreses alimentaries que han donat més de 300.000 productes alimentaris, i 5 empreses de packaging que han donat les 20.000 caixes per la preparació dels lots


Al llarg d’aquesta setmana es distribuiran a Barcelona 20.000 lots amb productes alimentaris, recomanacions sanitàries, informació sobre els serveis municipals enfront la crisi de la COVID-19 i informació de serveis de venda i repartiment d’alimentació a domicili que poden trobar al seu barri a persones majors de 70 anys de la ciutat, malalts crònics i persones confinades que estiguin afectades per COVID19. La iniciativa “Cistella contra la COVID” té com a objectiu minimitzar en el possible que aquestes persones hagin de sortir a fer la compra, reduint així el risc de contagi. El grup de persones que rebran aquest paquet s’ha identificat mitjançant una enquesta telefònica duta a terme per l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant processos de seguiment dels Centres d’Atenció Primària gestionats per la Generalitat de Catalunya, dels Serveis Socials municipals i a través d’entitats de persones malaltes. La iniciativa prioritza persones que no disposen de xarxa familiar o veïnal que els pugui fer la compra.

En total, es distribuiran 220 tones de productes alimentaris. Els lots contenen pasta seca, arròs, salsa de tomàquet, brou, fruita fresca del temps, verdura fresca del temps, paté, galetes, crema de cacau, fruïts secs, suc de fruites, llet, beguda vegetal i iogurs.

El paquet també conté informació sobre els serveis municipals enfront la COVID-19 i recomanacions sanitàries tant del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya com de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Igualment, inclou informació de l’Ajuntament amb les dades de serveis de venda d’alimentació a domicili que tenen a cada barri per informar-los de les possibilitats de què disposen per evitar fer la compra presencial, facilitant així que tinguin les dades pràctiques per facilitar no haver de baixar al carrer a fer la compra, sigui per complementar el contingut del lot, sigui per després de la finalització de la iniciativa. Es tracta de serveis de repartiment a domicili dels mercats municipals, el comerç de proximitat i els productors que fan venda directe al consumidor.

La secretària general de Salut, Laura Pelay, ha destacat que la campanya “Cistella contra la Covid” “ens ajuda a cuidar la nostra societat, especialment aquelles persones més vulnerabilitzades”.  També ha subratllat que ens ajuda a “corresponsabilitzar-nos” entre les diferents administracions, així com també amb organitzacions i entitats i voluntaris que treballen de manera conjunta perquè aquestes cistelles siguin una realitat.

“Si ens cuidem, si cooperem, si col·laborem, si ens responsabilitzem i aconseguim que la població pugui romandra segura a les seves llars, estem segurs que ajudarem a aplanar la corba i al final guanyarem la batalla contra la pandèmia”, ha reblat Pelay durant la presentació de la campanya.

En conjunt, l’objectiu de la campanya és oferir recursos a tres dels col·lectius més vulnerables arran la pandèmia de la COVID-19, persones que en molts casos no necessitaven disposar d’una xarxa de suport per les compres abans d’aquesta situació.  

Una acció possible gràcies a la col·laboració desinteressada de sectors molt diversos

La iniciativa és possible gràcies al treball conjunt de diferents administracions i entitats. Així, l’Ajuntament de Barcelona ha coordinat les tasques, i juntament amb el Departament de Salut, ha identificat i contactat amb les persones que complien amb els requisits com a destinatàries de l’acció i ha preparat part de la informació sanitària que rebran. Igualment, el consistori ha preparat la informació sobre les opcions que existeixen per no sortir de casa per fer la compra. De la seva banda, Line Sport ha contactat amb les empreses perquè facilitessin gratuïtament els productes alimentaris i ha coordinat l’acció.

L’acció “Cistelles contra la COVID” ha aconseguit aplegar una vintena d’entitats i empreses que han participat de manera desinteressada, aportant els productes, i facilitant diferents tasques per crear en dues setmanes un circuit logístic que pugui donar resposta als col·lectius que ho necessitin durant aquesta crisi i que siguil apicable a altres situacions de crisis i necessitats. 

Les empreses d’alimentació que han aportat gratuïtament els productes alimentaris envasats són Pastas Gallo, IdiliaFoods, Grupo Adam Foods, Nestlé, Hero España, Danone, bonÀrea Agrupa, Arroz SOS, Liquats Vegetals, Llet Nostra i Pepsico.

Mercabarna, i dos cooperatives del Parc Agrari del Baix Llobregat, les Cooperatives Agraries del Prat de Llobregat i la Santboiana, aporten fruita i hortalisses locals i de temporada. El mercat majorista ha estat el responsable de canalitzar la donació de majoristes de producte fresc, així com de cooperatives agrícoles del Parc Agrari. La cooperativa TEB, experta en manipulació alimentària, col.labora en el projecte fent l’empaquetament del producte fresc.

A banda, Font Packaging, Hinojosa Pacs, Saica Pack, DS Smith, agrupats a través de PackagingCluster han aportat les 20.000 caixes i el material necessari per a poder preparar els lots.

Finalment, la distribució dels aliments es fa a través del servei de Correus, gràcies a un equip de voluntaris propis i assumint els costos d’aquesta distribució.

Col·lectius destinataris

El col·lectiu més nombrós, que rebrà al voltant de 10.000 caixes, són les persones més grans de 70 anys seleccionades en funció de determinats criteris:  tenir dependència o discapacitat, viure sols o en parella, i l’existència o no de xarxa de suport (familiar o veïnal) per fer la compra alimentària.

Les altres 10.000 caixes estan destinades a malalts crònics en especial risc front el contagi per la seva patologia de base i que no tenen suport per rebre aliments a casa, i persones amb símptomes de COVID-19 que han de fer un confinament estricte durant 14 dies, de manera que es pugui minimitzar les sortides tant d’ells com de les persones amb qui conviuen. Aquestes persones rebran aquesta oferta en les trucades de seguiment que fan els Centres d’Atenció Primària de salut o els Serveis Socials municipals, o bé per les entitats de pacients o familiars cuidadors amb les quals mantenen contacte o algunes entitats socials de col·lectius vulnerables socialment.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia