Personal sanitari a la unitat hospitalària COVID-19 de Brians 2

El Departament de Justícia ha posat en marxa un servei telefònic per atendre els familiars d’interns contagiats de COVID-19. L’objectiu de la nova línia telefònica és que els familiars tinguin informació detallada sobre l’evolució de l’estat de salut de les persones internes, des del mateix moment del diagnòstic i, directament, a través del personal sanitari del Departament de Salut que tracta cadascun dels pacients.

Quan es comprova que un intern ha resultat infectat, passa a aïllament sanitari en una de les unitats especialitzades per fer el seguiment i el tractament de la malaltia, i no pot comunicar amb la família per evitar que el telèfon comú sigui un mitjà de contagi.

En el moment de l’ingrés, ja sigui al Pavelló Hospitalari Penitenciari de Terrassa, o a la unitat hospitalària COVID-19 de Brians 2, els professionals sanitaris demanen a l’intern si vol que es faciliti informació sobre la seva evolució i a qui, i dona el telèfon de la persona que designi. I els treballadors socials contacten amb aquesta persona, que pot ser la parella, algun familiar o amic, per informar-la del telèfon de contacte on pot trucar i els horaris per obtenir informació mèdica directa dels professionals sanitaris que l’atenen.

 

Més de 300 trucades setmanals al servei d’atenció telefònica a les famílies

Per la seva banda, el servei d’atenció telefònica a les famílies, que funciona durant l’emergència sanitària per atendre els neguits i els dubtes de les persones que tenen algú a presó, ja ha rebut 1.833 trucades des de la seva posada en marxa el passat 23 de març.

Cada setmana atén més de 300 consultes. La major part estan motivades per la preocupació per l’estat de salut dels interns i per com s’organitzen els centres penitenciaris en la pandèmia. També són molt freqüents les consultes sobre les comunicacions i els permisos -si ja es poden fer o quan es reprendran-, després que s’ajornessin per evitar la propagació del virus entre interns i treballadors dels centres. Altres motius de consulta que es repeteixen són sobre la forma de fer ingressos als comptes de peculi, des d’on els interns poden disposar de diners per fer compres en els economats, ara que els familiars no poden desplaçar-se fins als centres.

 

8 de cada 10 trucades reben atenció directa del treballador social

En més d’un 80 % dels casos, la consulta acaba en una derivació al centre penitenciari perquè el familiar pugui parlar directament amb el treballador social referent de l’intern. Les famílies disposen de diferents telèfons, en funció de la demarcació de cada centre penitenciari.  

Girona: 872 975 936    

Lleida: 973 24 22 04 / 973 24 22 08   

Tarragona: 977 23 30 34   

Barcelona: 93 317 04 48 /93 317 02 49    

Els serveis socials de Barcelona són els que reben més consultes (49 %), seguits dels de Lleida (37,6 %). I a distància, els telèfons per a les demarcacions de Tarragona (11,5 %), i Girona (1,5 %). 

 

 

Balanç : 25 casos actius de COVID-19 en interns

 

En aquests moments, 61 interns han donat positiu per coronavirus. N’hi ha 36 de donats d’alta. De la resta, 1 està ingressats a l’Hospital Penitenciari de Terrassa; 16, a la unitat hospitalària COVID-19 del mòdul 4 de Quatre Camins; 7, a la unitat hospitalària COVID-19 de Brians 2; i 1, en un hospital convencional.  

També s’han confirmat 73 casos positius de coronavirus entre els funcionaris.