Justícia, Drets i Memòria

.

Justícia retalla a la meitat les taxes per a associacions i fundacions

query_builder   6 maig 2020 09:08

event_note Nota de premsa

Justícia retalla a la meitat les taxes per a associacions i fundacions

La Generalitat inscriurà els canvis de junta i les dissolucions d’entitats gratuïtament

Les mesures reverteixen l’increment progressiu dels imports durant l’última crisi econòmica

La Generalitat suprimeix la taxa per als més de 8.000 canvis anuals a les juntes directives de les associacions. Fins ara, cadascuna d’aquestes gestions comportava l’abonament de 21,85 €. D’aquesta manera, d’una banda, la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques facilita l’actualització de les dades, que és imprescindible, entre d’altres, per accedir a qualsevol subvenció; de l’altra, evita una sobrecàrrega impositiva per a les entitats sense afany de lucre, dedicades a la contribució social. També desapareix la taxa d’extinció de les fundacions, que se situava entre les més elevades, amb un cost de 163,80 €.

.
.

El conjunt de les taxes cau al 50 % de l’import

La supressió d’aquestes taxes s’afegeix a la rebaixa d’una part de les que continuen vigents. En conjunt, el Departament de Justícia ha retallat a la meitat les taxes per serveis a associacions i fundacions. Es tracta d’una mesura que reverteix l’increment dels imports en el context de l’última crisi econòmica. Hi destaquen: la baixada del cost de la taxa per a la revisió anual dels comptes de les fundacions que fa obligatòriament el Protectorat de Fundacions, per assegurar-ne tant la viabilitat econòmica com l’ús dels recursos per als objectius de l’entitat; la modificació d’estatuts i patronats; i l’emissió de certificats sobre dades registrals.

Associacions i federacions

Cost fins ara

Nou cost

Variació %

Modificació junta directiva

21,85 €

0 €

-        100 %

Certificats i notes simples

21,85 €

11 €

-        49,66 %

Revisió comptes d’utilitat pública

109,20 €

77 €

-        29,49 %

Transformació en fundació

109,20 €

55 €

-        49,64 %

 

Fundacions

Cost fins ara

Nou cost

Variació %

Modificació estatuts

98,30 €

50 €

-        49,14 %

Modificació patronat

54,60 €

28 €

-        48,72 %

Extinció

163,80 €

0 €

-        100 %

Fusió i escissió

163,80 €

82 €

-        49,94 %

Revisió comptes anuals

109,20 €

77 €

-        29,49 %

Certificats i notes simples

21,85 €

11 €

-        49,66 %

Declaració responsable

81,90 €

41 €

-        49,94 %

 

Col·legis professionals

Cost fins ara

Nou cost

Variació %

Certificats i notes simples

21,85 €

11 €

-        49,66 %

Dissolució

142 €

0 €

-        100 %

 

Acadèmies

Cost fins ara

Nou cost

Variació %

Certificats i notes simples

21,85 €

11 €

-        49,66 %

Prop de 4.000 tràmits en un mes i mig

Només durant l’estat d’alarma, la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques del Departament de Justícia ha gestionat 3.936 tràmits i consultes en l’àmbit de les associacions, les fundacions, els col·legis professionals i les acadèmies.
.
.

Reunions per videoconferència

Per evitar que les entitats aturin la seva activitat, just a l’inici de la pandèmia, Justícia va facultar les associacions i fundacions perquè, tot i que no estigui previst en els seus estatuts, puguin reunir-se i adoptar acords per videoconferència i altres mitjans telemàtics durant l’estat d’alarma per la COVID-19. No obstant això, degut a l’emergència sanitària, les entitats poden ajornar la presentació obligatòria dels comptes anuals i altres documents. Els terminis legals reprendran a partir de la data de la finalització de l’estat d’alarma.

A més de la presentació dels comptes anuals, la norma aprovada pel Govern també suspèn temporalment els terminis per a la seva elaboració i aprovació, i els previstos per a la reunió dels òrgans col·legiats. Si aquestes reunions ja havien estat convocades abans de la declaració de l’estat d’alarma, es poden ajornar o modificar.

.
.

Prop de 80.000 entitats sense afany de lucre

A Catalunya hi ha registrades 73.547 associacions, 2.612 fundacions i 831 federacions. En conjunt, sumen prop de 80.000 entitats sense afany de lucre, exponent de la vitalitat i la capacitat d’organització de la societat civil catalana.

Les associacions i les federacions –agrupacions d’associacions– reuneixen socis amb un objectiu comú, ja sigui d’interès general o particular, per la defensa de causes com la promoció cultural, la protecció del medi ambient o la defensa dels drets. Entre elles, n’hi destaquen nombroses d’estudiants, assistencials, culturals i de famílies d’alumnes, per exemple.

Les fundacions estan creades per un o més fundadors a partir d’un patrimoni (béns, drets o diners). Els guanys i recursos obtinguts per aquestes organitzacions s’han de destinar a l’interès general, en àmbits com el sanitari, l’assistencial, el cultural, l’educatiu o el de la recerca. Nombrosos hospitals, museus i entitats dedicades a la solidaritat s’organitzen sota el paraigües d’una fundació.

Informació sobre les entitats a l’abast de tothom

A més de les entitats sense afany de lucre, el registre del Departament de Justícia també compta amb 155 corporacions de dret públic, que són associacions creades per llei. D’una banda, hi ha 126 col·legis professionals i 17 consells de col·legis, que vetllen pels interessos i el compliment de les normes deontològiques de col·lectius professionals com advocats, metges, arquitectes o periodistes; de l’altra, 12 acadèmies, dedicades a la investigació i a la divulgació de qualsevol disciplina artística o científica.

Totes les entitats, així com la seva finalitat, els seus òrgans de govern i els comptes anuals es poden consultar aquí: http://justicia.gencat.cat/ca/serveis/guia_d_entitats/. Des de l’any 2019, el Departament de Justícia ofereix el lliure accés a aquesta informació, disponible igualment en format de dades obertes, per facilitar la transparència i posar en valor la contribució social d’aquestes entitats.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia