- El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública emet una instrucció 4/2020 amb les actuacions a adoptar pels Departaments i organismes autònoms d’acord amb les línies fixades per les autoritats sanitàries
- La modalitat preferent seguirà sent el teletreball per la prestació de serveis però els departaments hauran de tenir les mesures activades de cara a una futura reincorporació
- Els departaments garantiran el manteniment de les distàncies de seguretat en els llocs de treball i dotaran el personal dels equips de protecció individual necessaris
- S’establiran pautes d’higiene per als treballadors i treballadores i protocols de neteja, desinfecció i ventilació per als espais comuns
El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública ha publicat la instrucció 4/2020 sobre mesures de prevenció i seguretat preventives per garantir la protecció dels treballadors i treballadores públics quan es reincorporin presencialment al seu lloc de treball i que afecta el personal d’administració i tècnic i el personal laboral de la Generalitat. La instrucció estableix les actuacions a adoptar per tots els departaments i organismes autònoms, de manera prèvia, a la futura incorporació presencial en els centres de treball.
Cal destacar que la modalitat de prestació de serveis preferent segueix sent el teletreball, en un primer període, la durada del qual es fixarà d’acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries i en funció de l’evolució de la pandèmia. Ara bé, amb aquesta instrucció, Administració Pública pretén preparar els departaments amb l’establiment de plans de reincorporació.
Pel que fa a les activitats presencials, els departaments hauran de dur a terme un seguit d’actuacions prèvies a la reincorporació del personal, que inclouen mesures de seguretat col·lectives i equips individuals per a la protecció de les persones, així com mesures generals de neteja i desinfecció dels centres i llocs de treball.
Protecció de les persones
Els departaments hauran de garantir el manteniment en els llocs de treball de la distància de seguretat entre persones d’un mínim de dos metres. Per fer-ho, es duran a terme mesures organitzatives que poden consistir, entre altres, en la reincorporació de manera gradual, la reassignació de tasques, l’establiment de torns o la combinació de treball presencial i teletreball per reduir el temps de presència i el nombre de persones presents en els centres.
En aquest sentit, els departaments disposaran i dotaran el personal dels equips de protecció necessaris, que seran fonamentalment mascaretes, guants, i si cal ulleres, i formaran el personal en l’ús d’aquests elements. El personal d’administració i tècnic i el personal laboral ha d’utilitzar mascaretes quirúrgiques o FFP2, d’acord amb el que estableixi l’avaluació de riscos i en funció de l’activitat i de l’adopció d’altres mesures, com ara mampares o altres que es puguin determinar.
Hauran també de fixar pautes d’higiene i rentat de mans de forma freqüent i sempre abans d’accedir i d’abandonar el lloc de treball, així com situar gel hidroalcohòlic a l’entrada dels centres de treball amb l’obligació que tothom el faci servir abans d’entrar.
Els serveis de Prevenció de Riscos Laborals modificaran les pautes d’avaluació i identificaran i avaluaran el personal que pertanyi a grups d’especial vulnerabilitat (persones amb diabetis, malaltia cardiovascular, hipertensió, malaltia hepàtica crònica, malaltia pulmonar crònica, malaltia renal crònica, immunodeficiència, càncer, embaràs i majors de 60 anys) per tal de valorar adaptacions addicionals al lloc de treball, mesures de mobilitat o informe de proposta d’incapacitat temporal.
Caldrà identificar els processos essencials i avaluar el seu funcionament durant el període de confinament per determinar quin serà l’equip presencial necessari per al desconfinament i organitzar l’activitat essencial en equips separats per evitar que una possible afectació del virus provoqui l’aïllament de tot el personal essencial.
Àrees comunes i desplaçaments
Pel que fa a les àrees comunes, s’establiran zones d’entrada i de sortida diferenciades per evitar aglomeracions i es deixaran, sempre que sigui possible, les portes obertes per utilitzar al mínim les manetes. S’usaran les escales sempre que es pugui i, si es fa servir l’ascensor, caldrà dur mascareta.
Els departaments disposaran d’un protocol de neteja i desinfecció diari, que s’aplicarà a espais i superfícies de treball, manetes, polsadors, taules, mostradors, passamans d’escales, etc. També els equips electrònics, com ordinadors i perifèrics, poden ser desinfectats amb alcohol isopropílic.
Menys desplaçaments
D’altra banda, els departaments també impulsaran mesures preventives de seguretat en la mobilitat del personal, prioritzant el desplaçament a peu, en bicicleta o patinet i en vehicle particular. Si es facilita un transport privat col·lectiu, es limitarà l’ocupació a un terç per mantenir la distància mínima de dos metres entre els usuaris. Així mateix, s’evitaran desplaçaments innecessaris i es programaran les reunions i les sessions formatives, jornades o seminaris de manera telemàtica.
En funció de l’evolució de la pandèmia, del que disposi l’autoritat sanitària i atenent al Pla de transició del confinament, es confirmaran les fases i els procediments per a la reincorporació progressiva del personal als seus llocs de treball.
Les mesures adoptades hauran de ser objecte de consulta i participació dels representats dels treballadors mitjançant els Comitès de Seguretat i Salut.



