- El Pla de xoc s’articula en tres vectors: incentivació de la demanda, reactivació de l’oferta /empreses i revitalització del centres urbans i inclou mesures econòmiques i financeres, de prevenció i seguretat, de reactivació de negoci, de reactivació de negoci, i d’informació i comunicació
- L'ha dissenyat el Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CAAM) del Departament d’Empresa i Coneixement en col·laboració amb el sector
- El president Torra i la consellera Chacón s'han reunit aquesta tarda amb el sector del comerç de Catalunya
El president de la Generalitat, Quim Torra, ha presentat aquesta tarda el Pla de xoc i reactivació del comerç postCOVID19, dissenyat pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) -depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, en col·laboració amb el sector, amb l’objectiu d’enfortir el sector a Catalunya en el nou escenari resultant de la crisi sanitària. El Pla de xoc s’articula en tres vectors: incentivació de la demanda, reactivació de l’oferta /empreses i revitalització del centres urbans i inclou mesures econòmiques i financeres, de prevenció i seguretat, de reactivació de negoci i d’informació i comunicació.
El president Torra ha transmès aquest missatge en la reunió per videoconferència que ha mantingut amb representants del comerç català, acompanyat de la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, on s’ha analitzat la situació del sector i s’han abordat les actuacions a prendre en les properes fases de la desescalada i progressiva reactivació de l’activitat econòmica. El cap de l’Executiu ha anunciat que el Govern dissenya ajuts i solucions “fàcils, àgils i ràpides” pel comerç i ha instat a seguir “treballant junts”.
En el marc de la trobada, el president de la Generalitta ha mostrat el compromís de l’Executiu amb el comerç, “un dels sectors més afectats per la crisi de la Covid 19”, i ha assegurat que “el Govern entén les dificultats en les que es troba el sector, així com l’esforç que està fent”. En aquest sentit, ha recordat que totes les decisions que pren l’Executiu estan “emparades per criteris mèdics”.
Tal i com ha explicat el president Torra, “el Govern de Catalunya no té cap altra prioritat que la lluita contra la Covid 19 i les seves conseqüències socials i econòmiques” i ha precisat que actualment disposa d’una “nova eina” com els pressupostos de la Generalitat, que caldrà “actualitzar i reorientar” per ajudar a sectors com el comerç que, en aquests moments, “són prioritaris” pel Govern.
Pla de xoc i reactivació del comerç postCOVID-19
El pla s’ha elaborat en col·laboració amb el sector a partir de bases de l’Agenda Comerç 20/21, el full de ruta per abordar els reptes de futur per al sector, revisat i adaptat al nou escenari resultant de la crisi sanitària. Amb l’objectiu d’aconseguir un efecte multiplicador, els Plans d’Actuacions de les Associacions i entitats de Comerç (PAA) per al 2020 també s’han redissenyat i reorientat per tal de donar resposta a aquest nou escenari, alineats amb els objectius del pla de xoc.
Les mesures previstes s’adrecen als següents públics: negocis i empreses; persones treballadores/gent de comerç; consumidors/ciutadans; i territoris/centres urbans, i s’implementaran al llarg de tres fases: fase 1 (maig-setembre 2020); fase 2 (setembre 2020-gener 2021); i fase 3 (gener 2021-).
- Mesures econòmiques i financeres: En aquest paquet de mesures s’inclou el Pla d’Ajuts al comerç, l’artesania i la moda posat en marxa el 30 d’abril; la línia de comerç ICF-Avalis per circulant i inversió; i la informació sobre mesures laborals i relatives a la seguretat social. Aquestes actuacions estan previstes per a la fase 1.
En les següents fases, dins aquest bloc d’actuació es durà a terme assessorament en finançament alternatiu, informació sobre mesures laborals, seguiment de les suspensions tributàries d’impostos (IVA, IRPF, IGEC, taxes locals i preus públics...), i acompanyament en la gestió de costos fixos (subministraments, lloguers, negociació amb entitats financeres...).
- Mesures de prevenció i seguretat: Dins aquest bloc d’actuació, el pla preveu el Protocol general de Desconfinament (pla estratègic), i els Protocols de prevenció i seguretat específics per activitat. A més de la guia general per al conjunt de comerços, ja s’han elaborat les Guies per al sector de l’alimentació, de la moda, venda a distància i perruqueries. Aquestes guies recullen mesures concretes i per sectors, sobre aforament de botigues, gestió d’emprovadors, o quarantena de les peces emprovades. Així mateix, es verificarà la seguretat dels establiments comercials.
- Mesures de reactivació de negoci: En aquest apartat de mesures, la Taula de revisió de l’Agenda 20/21 implementarà actuacions directes en els blocs de prestigi i promoció; formació, talent i emprenedoria; transformació digital i tecnologia; territori i persones; i models de competitivitat. Així mateix, es crearà la Xarxa d’Informació per als protocols de desconfinament de comerç, i es tutorialitzaran les actuacions del Plans d’Actuació de les Associacions.
- Mesures d’informació i comunicació: Dins d’aquest bloc d’actuació, s’impulsarà una campanya global de comunicació de comerç, i es posarà en marxa un Taulell de Comerç, la plataforma on es recolliran les iniciatives impulsades per les diferents entitats i associacions de comerç d’arreu del territori. En aquest àmbit, ja s’ha posat en marxa la campanya “Ara és el teu torn”, amb la finalitat de reivindicar el comerç de proximitat instant als consumidors a comprar prop de casa per reactivar el comerç local, i el conjunt de la societat. L’espot, que ja s’emet per TV3, es difondrà per TV, ràdio i xarxes socials.
Situació del sector comerç a Catalunya: 3.675 milions d’euros de pèrdues
Les pèrdues del comerç a Catalunya es xifren en 525 milions d’euros setmanals, del que resulta un acumulat de 3.675 milions d’euros (del 14 de març a l’1 de maig). Amb un gran pes del circulant en els seus balanços, les empreses comercials necessiten ajudes molt més contundents per part del govern espanyol en matèria de lloguers i accés a liquiditat.
Durant l’estat d’alarma han hagut de tancar el 65% dels comerços (65.829 establiments) i el 60% de persones ocupades al sector no han pogut treballar (209.700 persones). Amb l’inici de la fase 0, iniciada el 4 de maig, també poden obrir els establiments de menys de 400 metres quadrats amb cita prèvia que no estan a centres comercials. Amb aquest nou escenari, s’estima que aquesta setmana estan operatius el 46,4% dels establiments comercials. No obstant això, les entitats asseguren que el volum de vendes és molt inferior a l’habitual.
A la reunió també han assistit la directora general de Comerç i directora del CCAM, Muntsa Vilalta, i representants de les entitats Pimec Comerç; Foment Comerç; Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya; Consell de Gremis; Retailcat, Cecot, Fundació Barcelona Comerç, Barcelona Oberta; Fundació Comerç Ciutadà; Anged, Aces, Cedac i ANCECO.