• També s’incrementen els instituts escola amb un centre nou: l’Institut Escola El Pi Gros (Sant Cebrià de Vallalta)

 

  • A nivell de Catalunya hi haurà 29 instituts escola nous, 5 instituts de nova creació i 3 centres fins ara concertats o mancomunats que passaran a la xarxa pública d’educació

El proper curs 2020-2021 hi haurà a Catalunya 5 instituts de nova creació –un d’ells específic de formació professional- i 29 nous instituts escola.

 

El curs 2020-2021 hi haurà nous instituts arreu del territori per donar resposta a l’increment de població escolar a l’etapa de secundària. Un increment d’instituts ja sigui amb centres de nova creació, a partir del desglossament de centres o amb nous instituts escola.

 

Primer centre específic d’FP al Maresme

 

Pel que fa als instituts de nova creació - és a dir, que el curs passat no existien- el curs que ve n’hi haurà 5 de nous a nivell de Catalunya, un dels quals serà al Maresme-Vallès Oriental: l’Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna), un centre específic de formació professional.

 

La resta de centres seran l’Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), l’Institut Vapor del Fil (Barcelona), l’Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), i l’Institut de Peralada (Peralada).També es crea, fruit d’una fusió entre dues escoles, un nou centre d’educació infantil i primària, l’Escola Voltregà.

 

En formació professional, hi haurà 3 centres que es desglossaran dels instituts on formaven part i ara seran específics d’ensenyaments d’FP: l’Institut de l'Esport de Barcelona, l’Institut Centre d'Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur) i l’Institut d'Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita).

 

S’incrementen els instituts escola

 

En la línia iniciada els dos darrers anys, el proper curs escolar s’incrementa el nombre d’instituts escola arreu de Catalunya. Així, el 2019-2020 hi haurà 29 instituts escola nous, amb l’objectiu d’afavorir la continuïtat formativa i pedagògica.

 

Al Maresme, n’hi haurà un de nou, l’Institut Escola El Pi Gros (San Cebrià de Vallalta), amb 3 grups d’infantil, 11 de primària i 2 d’ESO.

 

Els instituts escola permeten recollir en un sol centre tota l’escolarització, dels 3 als 16 anys, fet que facilita la unitat pedagògica entre etapes, facilita el pas de la primària a l’ESO i millora la convivència de l’alumnat, entre d’altres aspectes. D’aquesta manera, ja hi haurà al Maresme un total de 5 instituts escola per al proper curs –dels 83 de Catalunya-. El llistat dels 5 instituts escola, incloent el nou i els 4 del curs passat, és el següent:

 

Institut Escola

Població

Institut Escola El Pi Gros

San Cebrià de Vallalta

Institut Escola Mar Mediterrània

Mataró

Institut Escola Àngela Bransuela

Mataró

Institut Escola de l’Avellà

Cabrera de Mar

Institut Escola Montagut

Santa Susanna

 

Oferta d’ensenyaments postobligatoris

 

Com a novetat pel que fa als ensenyaments postobligatoris, el Departament d’Educació implantarà en els centres públics del Maresme la següent oferta en batxillerat:

 

  • Batxillerat artístic via escènica a l'Institut Laia l'Arquera (Mataró).
  • Batxillerat a l'Institut de Tiana (Tiana).
  • Batxillerat a l'Institut de Pineda (Pineda de Mar).

 

En formació professional hi ha com a novetat:

 

  • Cicle formatiu de grau mitjà d'Activitats eqüestres a l'Institut Professional de Turisme Eqüestre (Santa Susanna).
  • Plans de Transició al Treball (PTT) d'Auxiliar de Vendes, Oficina i Atenció al Públic en cooperació amb l'Ajuntament de Calella (Maresme).

 

El servei territorial també presenta un cicle d’oferta única a Catalunya:

 

  • Cicle formatiu de grau mitjà de Manteniment d'Estructures de Fusta i Mobiliari d'Embarcacions d'Esbarjo a l'Institut Els Tres Turons (Arenys de Mar).

 

Incorporació de centres a la xarxa pública

 

Per al curs 2020-2021 destaca la incorporació de 3 nous centres a la xarxa pública d’educació a Catalunya: l’Institut La Vall de Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana), l’Institut escola Eixample (Barcelona) i l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada).

 

El canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques ha estat possible per l’aprovació del Decret Llei 10/2019, de 28 de maig, del procediment d'integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat. L’objectiu és enfortir el sistema educatiu activant els processos d’integració a la xarxa pública de centres que són de titularitat d’ens locals i privats. 

 

Per tal que sigui possible cal un seguit de requisits: que respongui a necessitats d’escolarització, és a dir, que l’oferta actual de places públiques no sigui suficient; i que es faci de comú acord entre el centre educatiu i el Departament d’Educació. D’altra banda, abans s’analitza el centre i es valora la viabilitat de la conversió a escola pública, tenint en compte aspectes com l’equipament (metres quadrats de l’edifici i la superfície de pati), la situació econòmica i els recursos humans de què disposen.

 

 

 

19 de maig de 2020