• Es creen 4 instituts escola a Ribes de Freser, Olot, Cadaqués i Palamós

 

  • A nivell de Catalunya hi haurà 29 instituts escola nous, 5 instituts de nova creació i 3 centres fins ara concertats o mancomunats que passaran a la xarxa pública d’educació

El proper curs 2020-2021 hi haurà a Catalunya 5 instituts de nova creació –un d’ells específic de formació professional- i 29 nous instituts escola.

 

El curs 2020-2021 hi haurà nous instituts arreu del territori per donar resposta a l’increment de població escolar a l’etapa de secundària. Un increment d’instituts ja sigui amb centres de nova creació, a partir del desglossament de centres o amb nous instituts escola.

 

Instituts de nova creació a Catalunya

 

Pel que fa als instituts de nova creació - és a dir, que el curs passat no existien- el curs que ve n’hi haurà 5 de nous a nivell de Catalunya, 2 dels quals estaran als serveis territorials de Girona: l’Institut Nou Palafrugell (Palafrugell), i l’Institut de Peralada (Peralada).

 

L’Institut de Peralada neix per descongestionar la demanda de secundària de Figueres i possibilitar alhora l’ampliació de l’oferta de cicles formatius a l’Institut Cendrassos de Figueres de cara al curs 2021-2022. Al seu torn, l’Institut Nou Palafrugell suposarà el tercer institut del municipi, també molt necessari per donar resposta a la demanda educativa de Palafrugell.

 

Els altres 3 centres de nova creació arreu de Catalunya són l’Institut Professional de Turisme Eqüestre del Maresme (Santa Susanna), l’Institut Vilafranca 2 (Vilafranca del Penedès), i l’Institut Vapor del Fil (Barcelona), També es crea, fruit d’una fusió entre dues escoles, un nou centre d’educació infantil i primària, l’Escola Voltregà.

 

En formació professional, hi haurà 3 centres que es desglossaran dels instituts on formaven part i ara seran específics d’ensenyaments d’FP: l’Institut de l'Esport de Barcelona, l’Institut-Centre d'Esports de Muntanya del Pallars (La Pobla de Segur) i l’Institut d'Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya (Sant Carles de la Ràpita).

 

S’incrementen els instituts escola

 

En la línia iniciada els dos darrers anys, el proper curs escolar s’incrementa el nombre d’instituts escola arreu de Catalunya. Així, el 2019-2020 hi haurà 29 instituts escola nous, amb l’objectiu d’afavorir la continuïtat formativa i pedagògica.

 

A Girona, n’hi haurà 4 de nous: Institut Escola Mare de Déu de Núria / Joan Triadú (Ribes de Freser); Institut Escola Caritat Serinyana/Cap de Creus (Cadaqués) –tots dos per fusió-; Institut Escola Vilaromà (Palamós); i Institut Escola Greda (Olot). Aquest darrer centre s’ubica en l’actual Escola-Llar Lluís Maria Mestres d’Olot. Serà el quart institut escola del municipi i farà el 1r d’ESO amb els seus alumnes i amb els provinents de l’Escola de Sant Juan les Fonts i de Sant Jaume de Llierca.

 

Els instituts escola permeten recollir en un sol centre tota l’escolarització, dels 3 als 16 anys, fet que facilita la unitat pedagògica entre etapes, facilita el pas de la primària a l’ESO i millora la convivència de l’alumnat, entre d’altres aspectes. D’aquesta manera, ja hi haurà als serveis territorials un total de xxx instituts escola per al proper curs –dels 83 de Catalunya-. El llistat dels 9 instituts escola de la Girona, incloent els 4 nous i els del curs passat, és el següent:

 

Institut Escola

Població

Institut Escola Mare de Déu de Núria / Joan Triadú

Ribes de Freser

Institut Escola Caritat Serinyana/Cap de Creus

Cadaqués

Institut Escola Vilaromà

Palamós

Institut Escola Greda

Olot

Institut Escola El Bruel-Empuriabrava

Castelló d’Empúries

Institut Escola Francesc Cambó i Batlle

Verges

Institut Escola Salvador Vilarrasa

Besalú

Institut Escola Mestre Andreu

Sant Joan de les Abadesses

Institut Escola Lloret de Mar

Lloret de Mar

 

 

Nova oferta d’ensenyaments postobligatoris

 

Com a novetat pel que fa als ensenyaments postobligatoris, el Departament d’Educació implantarà un nou centre que impartirà la doble titulació de Batxibac a Girona. L’Institut Puig Cargol de Calonge i Sant Antoni afegirà aquesta nova oferta que permetrà reforçar l’aprenentatge del francès en una zona turística molt propera a la frontera amb França.

 

En formació professional hi ha com a novetat:

 

  • Cicle formatiu de grau superior de Màrqueting i publicitat a l’Institut Santa Eugènia (Girona).
  • Cicle formatiu de grau superior de Gestió d’allotjaments turístics a l’Institut Baix Empordà (Palafrugell).
  • Cicle formatiu de grau superior de Condicionament Físic a l’Institut Pere Alsius (Banyoles).
  • En ensenyaments esportius, s’implanta el cicle formatiu de grau mitjà de Tècnic esportiu en piragüisme en aigües tranquil·les a l’Institut Illa de Rodes (Roses).

 

D’altra banda, també s’implanten dos nous Programes de formació i inserció: d'Auxiliar de pastisseria i forneria a l'Institut Vescomptat de Cabrera (Hostalric); i d'Auxiliar de construcció a Girona.

 

Pel que fa a l’increment d’oferta als cicles ja existents, de cara al proper curs s’augmenten els grups als següents cicles:

 

  • Cicle formatiu de grau superior d'Anatomia Patològica a l’Institut Narcís Xifra (Girona).
  • Cicle formatiu de grau superior de Desenvolupament d’aplicacions multiplataforma a l'Institut Bosc de la Coma (Olot).

 

Incorporació de centres a la xarxa pública

 

Per al curs 2020-2021 destaca la incorporació de 3 nous centres a la xarxa pública d’educació a Catalunya: l’Institut La Vall de Tenes (Santa Eulàlia de Ronçana). Els altres dos són l’Institut escola Eixample (Barcelona) i l’Escola Ateneu Igualadí (Igualada).

 

El canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques ha estat possible per l’aprovació del Decret Llei 10/2019, de 28 de maig, del procediment d'integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat. L’objectiu és enfortir el sistema educatiu activant els processos d’integració a la xarxa pública de centres que són de titularitat d’ens locals i privats. 

 

Per tal que sigui possible cal un seguit de requisits: que respongui a necessitats d’escolarització, és a dir, que l’oferta actual de places públiques no sigui suficient; i que es faci de comú acord entre el centre educatiu i el Departament d’Educació. D’altra banda, abans s’analitza el centre i es valora la viabilitat de la conversió a escola pública, tenint en compte aspectes com l’equipament (metres quadrats de l’edifici i la superfície de pati), la situació econòmica i els recursos humans de què disposen.

 

 

 

19 de maig de 2020