El Departament d’Educació ha elaborat un pla d’obertura dels centres educatius de Catalunya per a finals del curs actual i per al proper curs 2020-2021. El conseller Josep Bargalló l’ha presentat aquest migdia en una roda de premsa telemàtica. El Pla aprovat avui pel Procicat té per objectiu, com ha exposat el conseller Bargalló, “d’entendre el centre com un centre de formació, com un centre comunitari, d’atenció personalitzada a l’alumne. Hi ha uns elements que volem deixar clars a la ciutadania: el curs acaba com estava previst i, tal i com es va declarar a la conferència d’educació, acabarà el 19 de juny. El curs actual no tornarà a reprendre’s de forma tradicional, no hi haurà classes com estaven enteses. S’està fent telemàticament i acabarà telemàticament. Les condicions sanitàries no ens permeten acollir tots els alumnes i a tots els centres en classes tradicionals”.
Durant la seva intervenció, el titular d’Educació ha volgut “reconèixer la feina diària, constant del nostre professorat, de tots els nivells, que han superat trobar-se en una situació que no esperaven, fer feina des de casa, canviar les programacions, i que ho estan fent d’una manera excepcional. Agrair a les direccions dels centres que ens hagin facilitat la nostra tasca, i a les famílies. Ens trobem davant d’un gran repte que és l’emergència educativa que ens trobarem al setembre, i que hem de fer entre tots i entre tots hem de tirar endavant”.
Així doncs, de cara a l’actual curs, l’obertura es farà en tots els casos en la Fase 2 de la desescalada. Una obertura que en cap cas implicarà la suspensió de la docència telemàtica, ja que trencaria la dinàmica de l’alumnat i la programació que ja estan duent a terme els centres educatius. És la voluntat d’Educació atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin, amb la finalitat que l’alumnat tingui l’oportunitat d’assistir al seu centre en algun moment d’aquest final de curs.
Els objectius principals són, per tant, oferir el suport lectiu i l’orientació, fent especial èmfasi en els finals d’etapa educativa, i en l’acompanyament tutorial i emocional de tot l’alumnat. Una actuació que en tots els casos s’haurà de fer garantint les condicions de salut de l’alumnat i del personal docent i no docent, d’acord amb les exigències de l’autoritat sanitària.
Pel que fa a les dates d’aplicació del pla en cada centre, s’han d’adequar a la progressivitat de l’arribada de la Fase 2 a cada territori: els que ho puguin fer a finals de maig, hauran de preparar l’obertura per a l’1 de juny -sempre a partir d’una gradualitat en l’inici d’activitats-. En la resta de casos, es farà en la data d’entrada del territori en aquella fase, també a partir de la gradualitat.
Es descarta, en qualsevol cas, l’obertura del servei de menjador abans del proper curs i només en casos específics i necessaris es permetrà el transport escolar, que se singularitzarà i s’hi aplicaran les mesures existents en el transport públic.
Llars d’infants, màxim 5 alumnes per aula
El Departament autoritzarà a les titularitats de cada llar d’infants –siguin de l’administració local o privades- a la seva obertura sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene. També hauran de complir les mesures d’adequació d’espais i de reorganització, amb un màxim de 5 infants per espai i en cap cas de 0-1 anys –atès que és el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari-. Les llars del Departament d’Educació compliran els mateixos criteris.
En cas que les llars no puguin oferir els serveis a tots els infants, en prioritzaran els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.
Escoles d’infantil i primària, màxim 13 alumnes per grup
S’estableix l’obertura de es escoles d’infantil i primària en centres públics i concertats per als següents supòsits:
Acció educativa presencial –sempre de caràcter voluntari- en grups de 13 alumnes com a màxim, per als que acaben els seus estudis primaris (6è de primària); per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària. S’haurà de garantir:
- Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
- L’entrada i sortida del centre de manera diferenciada per cada grup de 13 alumnes.
- L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
- La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
Atenció personalitzada del tutor amb l’alumne i, si escau, la família en qualsevol curs i nivell. En tractar-se d’una mesura excepcional i no continuada, caldrà planificar i programar el dia i hora de retrobament. L’objectiu és l’acompanyament educatiu personalitzat, especialment en la població escolar més fràgil socialment; i l’acompanyament emocional de l’alumnat, que hagi patit el confinament d’una manera més greu o de l’alumnat de necessitats educatives especials.
Atenció tutorial en grups reduïts d’alumnes en qualsevol curs o nivell, quan es cregui necessari. Seguirà els mateixos criteris que l’atenció personalitzada de l’alumne, esmentada en l’apartat anterior.
Acollida per a l’alumnat del segon cicle d’educació infantil (3-6), de famílies els progenitors de les quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo. Es farà en grups d’un màxim de 13 alumnes i en horari de 9 a 13 hores.
Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament. En cas d’obertura, hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.
Centres d’ESO i ensenyaments postobligatoris
Aquests centres obriran per dur a terme les següents activitats:
Acció educativa presencial –respectant sempre el caràcter voluntari- en grups de 15 alumnes com a màxim, en els següents casos: alumnes que acaben etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) o han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE). Caldrà garantir els mateixos criteris que els centres de primària:
- Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
- Un retorn gradual de l’alumnat, amb horaris esglaonats.
- L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
- La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
Els objectius en aquests centres serà prioritzar:
- Alumnes de 4t d’ESO: es prioritzaran activitats d’orientació dels estudis possibles a seguir el proper curs (batxillerat, formació professional i règim especial).
- Alumnes de formació professional: el suport a la finalització dels projectes.
- Alumnes de règim especial: la realització de les activitats presencials imprescindibles per a la finalització dels seus estudis.
- Alumnes de formació d’adults i de les escoles oficials d’idiomes: qualsevol activitat que s’hi programi, en especial les dirigides a l’alumnat que ha d’accedir a una titulació o acreditació.
- Alumnes de 2n de batxillerat: les activitats relacionades amb la preparació per a les PAAU.
Escoles d’educació especial
A causa de les condicions específiques de vulnerabilitat d’aquest alumnat, i amb l’objectiu de garantir-ne al màxim la seva seguretat, el Departament està treballant amb personal tècnic propi i referents externs per tal d’elaborar un pla específic per a aquests centres i el seu alumnat. El pla, que es concretarà properament, establirà la realització d’accions concretes en aquest final de curs i com s’oferirà aquest servei de manera completa i plenament adequada en el curs 2020-2021.