- El servei d’FGC s’adapta al retorn progressiu de les persones usuàries del transport públic
- La companyia ofereix actualment el 100% de l’oferta habitual a les principals línies durant les hores punta i el 80% la resta de la jornada i els caps de setmana
- Tots els trens d’FGC estan senyalitzats per indicar els seients on cal evitar asseure’s i l’espai que s’ha d’ocupar mentre es viatgi de peu
En aquest enllaç us podeu descarregar fotografies de la senyalització a trens i estacions i de les tasques de neteja que actualment es fa a les instal·lacions d'FGC https://we.tl/t-xLHvFMVpU2
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) du a terme durant aquests dies un conjunt de mesures per adaptar el seu servei al retorn progressiu de les persones usuàries del transport públic, un retorn que per part d’FGC es vol fer de la manera més segura possible.
La pandèmia està afectant a 102 països i territoris al llarg del món i FGC està donant moltes de les mateixes respostes que estan adoptant la major part d’operadors, gràcies a l’intercanvi d’experiències a nivell empresarial, i també compartint-les amb la resta d’operadors de la regió metropolitana de Barcelona, sota la coordinació i l’impuls de l’ATM.
Aquestes mesures també estan en la línia de les bones pràctiques i respostes que estan donant els operadors d’altres països, amb els quals FGC manté el contacte i comparteix experiències en el marc de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic), de la qual n’és el president el director general d’FGC, Pere Calvet. Els operadors coincideixen en què la recuperació de la confiança dels usuaris i tornar a situar el transport públic com a eix principal de la mobilitat sostenible de les ciutats és el més important en aquests moments.
És en aquesta línia que FGC continua treballant en el procés de desescalada, per tal de recuperar progressivament la normalitat en el servei per a tots els usuaris que utilitzaven FGC abans de la pandèmia, 350.000 validacions diàries, fent de trens i estacions espais uns espais de contagi 0 amb les mesures d’autoprotecció i neteja que la companyia està aplicant.
Pel que fa al volum d’usuaris durant les hores punta dels dies feiners, fins a les 9 hores, també es pot veure com es va recuperant de manera progressiva a mesura que s’avança en la desescalada. Aquesta setmana el volum de viatgers durat les hores punnta és de 21.000 persones i està creixent un 16% respecte la setmana passada. Aquesta xifra també és inferior als valors del mateix període de l’any passat, quan en hora punta es concentraven més de 77.000 persones. Per tant, la mobilitat s’està incrementant menys per raons obligades (bàsicament anar o tronar de la feina) que per la resta de motius al llarg del dia (anar a visitar familiars, anar a comprar, etc).
En aquest sentit, FGC fa un seguiment exhaustiu d’aquest increment de passatge i de la seva mobilitat amb l’oferta actual de servei i monitoritza diàriament trens i estacions a través de sistemes de videovigilància per tal de controlar l’aforament existent i conèixer la quantitat de persones usuàries que s’hi concentren en cada moment. En aquesta línia, FGC treballa també per optimitzar la seva aplicació Geotren, que permet als clients saber en quins trens hi ha més ocupació per a ajudar-los a evitar els trens més sol·licitats i canviar la seva hora de sortida si poden, i fer que en les properes setmanes aquesta informació estigui disponible en tots els trens i en totes les línies a través del web i de l'app.
Senyalització a trens i estacions
Actualment, tots els trens d’FGC (línies Barcelona-Vallès, Llobregat-Anoia i Lleida-la Pobla) circulen amb la nova senyalització per a millorar l’autoprotecció de les persones usuàries en l’ús del transport públic. A l’interior dels trens, seguint els actuals requeriments d’ocupació d’un 50% dels seients i de dues persones per metre quadrat a les plataformes, Ferrocarrils ha senyalitzat aquells seients on està prohibit asseure’s i també els espais on les persones s’han de col·locar quan estiguin dempeus. Amb aquesta senyalització a les plataformes es pot respectar la ubicació de dues persones per metre quadrat, aprofitant al màxim la capacitat de transport d’acord amb les directrius actuals de les autoritats sanitàries en relació a l’ocupació.
Pel que fa a les mesures de neteja i desinfecció adoptades durant els primers dies de l’emergència sanitària, s’han estat mantenint al llarg de tot l’episodi i actualment s’estan incrementant per a fer front als augments de demanda que es preveuen durant les properes setmanes.
D’altra banda, en la línia de garantir la freqüent higiene de mans requerida, FGC esta col·laborant amb l’ATM en una prova pilot de lliurament gratuït de gel hidroalcohòlic als clients a les principals estacions, per tal que els usuaris en puguin fer ús. Aquests dispensadors de paret van acompanyats d’una senyalització que explica com fer-ne ús de forma segura i responsable.
Durant aquest episodi d’emergència sanitària, Ferrocarrils manté informats puntualment els seus clients de totes les informacions que puguin ser d’interès en relació al coronavirus, tant pel que fa a les adequacions del servei d’FGC, com a les recomanacions d’higiene o mesures de prevenció que cal tenir en compte.
Totes aquestes informacions d’interès tenen una mateixa imatge específica que ajuda l’usuari a identificar aquests missatges i a saber que es tracta d’una informació important relacionada amb l’emergència sanitària. D’aquesta manera, són fàcilment identificables en tots els canals de comunicació habituals de Ferrocarrils (pàgina web, xarxes socials, app) així com també en la comunicació a trens i estacions mitjançant megafonia i sistemes dinàmics d’informació.
Les persones usuàries poden consultar les mesures adoptades per FGC i les recomanacions en la mobilitat a fgc.cat/mesures-excepcionals/, l’espai del web d’FGC amb tota la informació relacionada amb l’adaptació del servei de Ferrocarrils a l’emergència sanitària.
1