• El servei d’FGC s’adapta al retorn progressiu de les persones usuàries del transport públic
  • La companyia ofereix actualment el 100% de l’oferta habitual a les principals línies durant les hores punta i el 80% la resta de la jornada i els caps de setmana
  • Tots els trens d’FGC estan senyalitzats per indicar els seients on cal evitar asseure’s i l’espai que s’ha d’ocupar mentre es viatgi de peu


En aquest enllaç us podeu descarregar fotografies de la senyalització a trens i estacions i de les tasques de neteja que actualment es fa a les instal·lacions d'FGC https://we.tl/t-xLHvFMVpU2 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) du a terme durant aquests dies un conjunt de mesures per adaptar el seu servei al retorn progressiu de les persones usuàries del transport públic, un retorn que per part d’FGC es vol fer de la manera més segura possible.

La pandèmia està afectant a 102 països i territoris al llarg del món i FGC està donant moltes de les mateixes respostes que estan adoptant la major part d’operadors, gràcies a l’intercanvi d’experiències a nivell empresarial, i també compartint-les amb la resta d’operadors de la regió metropolitana de Barcelona, sota la coordinació i l’impuls de l’ATM.

Aquestes mesures també estan en la línia de les bones pràctiques i respostes que estan donant els operadors d’altres països, amb els quals FGC manté el contacte i comparteix experiències en el marc de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic), de la qual n’és el president el director general d’FGC, Pere Calvet. Els operadors coincideixen en què la recuperació de la confiança dels usuaris i tornar a situar el transport públic com a eix principal de la mobilitat sostenible de les ciutats és el més important en aquests moments.

És en aquesta línia que FGC continua treballant en el procés de desescalada, per tal de recuperar progressivament la normalitat en el servei per a tots els usuaris que utilitzaven FGC abans de la pandèmia, 350.000 validacions diàries, fent de trens i estacions espais uns espais de contagi 0 amb les mesures d’autoprotecció i neteja que la companyia està aplicant.

Imatge
L’evolució del procés de desescalada està provocant un augment de la demanda diària i a FGC, concretament, l’augment de persones usuàries també ha estat progressiu. Aquesta setmana, l’augment està sent d'un 25% respecte a la setmana passada, tot i que la demanda encara és un 67% inferior a la de la mateixa setmana de l'any passat.

Pel que fa al volum d’usuaris durant les hores punta dels dies feiners, fins a les 9 hores, també es pot veure com es va recuperant de manera progressiva a mesura que s’avança en la desescalada. Aquesta setmana el volum de viatgers durat les hores punnta és de 21.000 persones i està creixent un 16% respecte la setmana passada. Aquesta xifra també és inferior als valors del mateix període de l’any passat, quan en hora punta es concentraven més de 77.000 persones. Per tant, la mobilitat s’està incrementant menys per raons obligades (bàsicament anar o tronar de la feina) que per la resta de motius al llarg del dia (anar a visitar familiars, anar a comprar, etc).
Imatge
Davant d’aquest augment progressiu de passatge, FGC ja va incrementar fa unes setmanes, per indicació de l’ATM de Barcelona, la seva oferta de servei i actualment ofereix un 80% del servei habitual, arribant a oferir el 100% a les principals línies durant les hores punta. El cap de setmana l’oferta és del 80%. A mida que es vagin superant les diferents fases de la desescalada, i d’acord amb les autoritats sanitàries i de la mobilitat, FGC anirà augmentant l’oferta de trens fins a arribar al 100% a totes les línies.

En aquest sentit, FGC fa un seguiment exhaustiu d’aquest increment de passatge i de la seva mobilitat amb l’oferta actual de servei i monitoritza diàriament trens i estacions a través de sistemes de videovigilància per tal de controlar l’aforament existent i conèixer la quantitat de persones usuàries que s’hi concentren en cada moment. En aquesta línia, FGC treballa també per optimitzar la seva aplicació Geotren, que permet als clients saber en quins trens hi ha més ocupació per a ajudar-los a evitar els trens més sol·licitats i canviar la seva hora de sortida si poden, i fer que en les properes setmanes aquesta informació estigui disponible en tots els trens i en totes les línies a través del web i de l'app.


Senyalització a trens i estacions

Actualment, tots els trens d’FGC (línies Barcelona-Vallès, Llobregat-Anoia i Lleida-la Pobla) circulen amb la nova senyalització per a millorar l’autoprotecció de les persones usuàries en l’ús del transport públic. A l’interior dels trens, seguint els actuals requeriments d’ocupació d’un 50% dels seients i de dues persones per metre quadrat a les plataformes, Ferrocarrils ha senyalitzat aquells seients on està prohibit asseure’s i també els espais on les persones s’han de col·locar quan estiguin dempeus. Amb aquesta senyalització a les plataformes es pot respectar la ubicació de dues persones per metre quadrat, aprofitant al màxim la capacitat de transport d’acord amb les directrius actuals de les autoritats sanitàries en relació a l’ocupació.
Imatge
Senyalització dels seients on cal evitar asseure's i de l'espai que s'ha d'ocupar quan es viatgi dret.
Pel que fa a vestíbuls i andanes, Ferrocarrils ha instal·lat senyalització per garantir la distància recomanada actual per part de les autoritats sanitàries entre les persones usuàries davant de les màquines de venda de bitllets i en els accessos a les màquines validadores. També s’ha senyalitzat la distància recomanada a les andanes mentre s’espera el tren, i a més s’han col·locat fletxes que faciliten la sortida dels clients del tren indicant el punt d’espera dels clients que volen pujar i així garantir l’ordre i evitar conflictes. A més, s’han col·locat fletxes en el paviment per a alinear els fluxos de persones i evitar conflictes entre moviments, garantint la fluïdesa dels mateixos en accessos, vestíbuls i àmbits de connexió. Aquesta mesura ajuda a orientar les persones en espais oberts i evitar conflictes de fluxos en sentits contraris.
Imatge
Senyalització per facilitar els moviments amb seguretat de les persones usuàries.
A més, Ferrocarrils també ha instal·lat a estacions i trens senyalització específica per a recordar a les persones usuàries les mesures d’autoprotecció davant del coronavirus que cal tenir en compte: l’obligatorietat de l’ús de mascareta quan s’utilitzi el transport públic, respectar l’ocupació dels seients i evitar les hores punta i les aglomeracions. També es difon en múltiples suports la campanya dirigida per l’ATM que informa de l’ús obligatori de la mascareta com a mesura imprescindible al transport públic, entre d’altres mesures.
Imatge
Senyalització de les mesures d'autoprotecció.
Mesures higièniques i de prevenció

Pel que fa a les mesures de neteja i desinfecció adoptades durant els primers dies de l’emergència sanitària, s’han estat mantenint al llarg de tot l’episodi i actualment s’estan incrementant per a fer front als augments de demanda que es preveuen durant les properes setmanes.
Imatge
Entre aquestes mesures en destaquen la neteja a fons amb productes desinfectants i virucides en tots els espais i elements de les estacions en què hi pot haver moviment de clients i poden tocar el mobiliari de l’estació. Es fa un èmfasi especial en els punts de contacte per part del client, com màquines de venda, intèrfons o passamans d’escoles fixes i mecàniques. L’interiorisme dels trens, inclosos els recolzabraços i les barres de subjecció, són també desinfectats diàriament.
Imatge
Tasques de neteja a estacions i trens.
Pel que fa a l’accés als trens i a les estacions, els i les maquinistes continuen obrint i tancant totes les portes dels trens per evitar que els clients hagin de tocar els botons de les portes, les portes no automàtiques de les estacions es mantenen obertes per minimitzar la seva manipulació i els ascensors s’operen a distància de forma centralitzada activant-se des del Centre de Control d’FGC a través d’un telèfon gratuït amb el mateix objectiu.

D’altra banda, en la línia de garantir la freqüent higiene de mans requerida, FGC esta col·laborant amb l’ATM en una prova pilot de lliurament gratuït de gel hidroalcohòlic als clients a les principals estacions, per tal que els usuaris en puguin fer ús. Aquests dispensadors de paret van acompanyats d’una senyalització que explica com fer-ne ús de forma segura i responsable.
Imatge
Dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic en els accessos de les principals estacions.
Difusió dels missatges en tots els canals de comunicació habituals

Durant aquest episodi d’emergència sanitària, Ferrocarrils manté informats puntualment els seus clients de totes les informacions que puguin ser d’interès en relació al coronavirus, tant pel que fa a les adequacions del servei d’FGC, com a les recomanacions d’higiene o mesures de prevenció que cal tenir en compte.

Totes aquestes informacions d’interès tenen una mateixa imatge específica que ajuda l’usuari a identificar aquests missatges i a saber que es tracta d’una informació important relacionada amb l’emergència sanitària. D’aquesta manera, són fàcilment identificables en tots els canals de comunicació habituals de Ferrocarrils (pàgina web, xarxes socials, app) així com també en la comunicació a trens i estacions mitjançant megafonia i sistemes dinàmics d’informació. 

Les persones usuàries poden consultar les mesures adoptades per FGC i les recomanacions en la mobilitat a fgc.cat/mesures-excepcionals/, l’espai del web d’FGC amb tota la informació relacionada amb l’adaptació del servei de Ferrocarrils a l’emergència sanitària.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 1112