- Aquesta licitació deriva del conveni formalitzat entre el DTES, l’ATM de Barcelona i l’Institut Català de les Dones per a la realització del pla
El Govern està elaborant un Pla contra l’assetjament sexual al transport públic gràcies al conveni signat entre el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Institut Català de les Dones i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona. Fruit d’aquest acord ara es posa en marxa la licitació de l’assistència tècnica per a la realització de tasques de suport per a l'anàlisi de les accions a dur a terme per a la prevenció de l'assetjament sexual en el transport públic.
El pressupost de la licitació és de 153.144,48 € sense IVA, amb el finançament parcial mitjançant les aportacions rebudes pel Pacte d’Estat contra la violència de Gènere, i suposa el contracte durant un any de dos lots de tasques. D’una banda, l’anàlisi de les accions per prevenir l’assetjament, i, de l’altra, el treball de camp, amb la realització d’ enquestes adreçades a dones usuàries i no usuàries del transport públic per tal de conèixer la magnitud del problema així com l’estudi de les tipologies de solucions aplicades arreu del món i l’anàlisi de la seva efectivitat. També s’elaborarà una llista de les solucions recomanades perquè els diferents operadors de transports les puguin aplicar.
L’elaboració tècnica de les enquestes ja està en marxa i inclou unes 5.000 enquestes, telefòniques, presencials i a través de grups ‘focus’. També s’analitzarà la viabilitat econòmica de les mesures proposades i un hipotètic calendari d’aplicació.
La xarxa de transport públic de Catalunya representa més de mil milions de viatges a l’any. En un dia feiner, el produeixen 19 milions de desplaçaments a l’àmbit de l’ATM de Barcelona. D’aquestes persones, un 60,45% són dones, que es mouen més per motius personals. Pel que fa a l’ús dels modes de transport segons sexe, la població femenina fa un major ús de modes sostenibles (mobilitat activa i transport públic). Entre aquests destaca el caminar i l’ús de l’autobús i el metro. Sobre la distribució horària, les dones usen més el transport públic a l’hora punta del matí (de 8 a 9 hores), a l’hora punta del migdia (d’11 a 13 hores) i inicien abans els desplaçaments a l’hora punta de la tarda, concretament a partir de les 17 hores.



