Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència

Conseller Solé

Cinc instituts catalans presenten projectes d'auditoria ciutadana de les finances públiques a partir de dades obertes

Bernat Solé, sobre el projecte Open Cohesion School: "Volem ciutadans compromesos, ciutadans actius"

query_builder   16 juny 2020 15:55

event_note Nota de premsa

Cinc instituts catalans presenten projectes d'auditoria ciutadana de les finances públiques a partir de dades obertes

Bernat Solé, sobre el projecte Open Cohesion School: "Volem ciutadans compromesos, ciutadans actius"

El conseller d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, ha presidit aquest migdia l'acte de cloenda del programa Open Cohesion School (ASOC), un programa impulsat per la Comissió Europea per promoure l'auditoria ciutadana de les finances públiques mitjançant l'ús de dades obertes.
Conseller Solé ASOC

El conseller d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, ha presidit aquest migdia l'acte de cloenda del programa Open Cohesion School (ASOC), un programa impulsat per la Comissió Europea per promoure l'auditoria ciutadana de les finances públiques mitjançant l'ús de dades obertes.

L'acte ha comptat amb la intervenció de la secretària general del Departament d'Educació, Núria Cuenca, el secretari de Transparència i Govern Obert, Jordi Foz, i la responsable del projecte a Europa, Simona de Luca. L'alumnat i el professorat dels cinc instituts també hi ha participat amb la presentació dels seus projectes d'auditoria de fons europeus.

L'ASOC és un programa educatiu pensat per a escoles de secundària per promoure el treball amb dades obertes i les tecnologies de la informació i la comunicació. L'alumnat dels cinc centres catalans ha avaluat amb dades obertes un projecte dut a terme en el seu territori i finançat amb Fons de Desenvolupament Regional Europeu (FEDER).

Per Bernat Solé, "som en un món globalizat que ens aporta l'obertura de dades però també ens exigeix ser crítics i treballar en xarxa". El conseller ha destacat que els alumnes hagin desenvolupat projectes de dades obertes, auditoria ciutadana i cohesió europea, alguns dels eixos del departament.

Solé ha agraït la implicació d'alumnes i mestres en uns moments complicats, i ha remarcat que cal treballar la qualitat democràtica des de joves: "Fomentar la participació ciutadana ens apropa a un model basat en la qualitat democràtica. Qualitat democràtica és apropar les dades als ciutadans i volem ciutadans compromesos i actius". En aquest sentit, Solé ha insistit que la importància de les dades és que puguin ser interpretades i que s'utilitzin per extreure'n conclusions, com en l'exercici que ha fet l'alumnat en aquest projecte.

La secretària general d'Educació, Núria Cuenca, per la seva banda, ha remarcat que "necessitem formar des de l'escola en auditoria ciutadana i en fiscalització de polítiques públiques perquè d'aquesta manera tindrem ciutadans més crítics, amb més inquietuds, amb més preguntes, més necessitat d'accedir a la informació pública i treure'n conclusions. En definitiva, una societat democràtica més forta".

Al llarg de l’acte, els alumnes han registrat preguntes que ha contestat el secretari Jordi Foz. En la seva intervenció, Foz ha posat en valor que aquesta mena de projectes “demostren el potencial que té l’educació i el treball col·lectiu”. “Ens dediquem a la qualitat democràtica i al govern obert perquè creiem que, quan treballem junts, els resultats són millors”, ha manifestat Foz, fent referència a la millora en l’eficiència de la qualitat democràtica i en les polítiques publiques.

És el primer cop que el programa ASOC, impulsat per la Comissió Europea, se celebra a Catalunya i ha comptat amb la implicació de cinc centre educatius: l'Institut Frederic Martí Carreras de Palafrugell (curs 3r ESO) amb el projecte La Darlinada "Casa natal de Salvador Dalí"; l'Institut Les Cinc Sénies de Mataró (curs 3r ESO) amb el projecte Ecolliures "Procés d'impuls de la Transició Energètica de Mataró"; l'Institut Campclar de Tarragona (curs 4t ESO) amb el projecte Betergeuse "Rambla Science"; l'Institut Escola L'Agulla del Catllar (curs 4t ESO) amb el projecte Sirga's Road / Ricarisi d'Ebre "Ribera d'Ebre: camí de sirga, camí de riu" i l'Institut Rocagrossa de Lloret de Mar (curs 4t ESO) amb el projecte Vies verdes "Mar i muntanya, sempre endavant".

Tot i que en aquesta primera edició els alumnes ha tingut limitacions a causa de la COVID-19, han finalitzat amb èxit les seves auditories i està prevista una segona edició del programa per l'any vinent.