Sala de premsa

event_note Nota de premsa

L'ICD i el CNDC lamenten la mort de l'activista feminista, actriu, directora d'escena i empresària teatral Maria Lluïsa Oliveda

D'esquerra a dreta Mº Rosa Llurba Caparó, Presidenta CNDE; Mª Lluïsa Oliveda Puig; Laura Martínez Portell, presidenta ICD.
Acte de lliurament del títol de membre honorífica del CNDC.  Desembre 2019
D'esquerra a dreta Mº Rosa Llurba Caparó, Presidenta CNDE; Mª Lluïsa Oliveda Puig; Laura Martínez Portell, presidenta ICD. Acte de lliurament del títol de membre honorífica del CNDC. Desembre 2019

La presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD) i del Consell Nacional de les Dones de Catalunya (CNDC), Laura Martínez, ha lamentat la pèrdua de la l’activista Maria Lluïsa Oliveda, qui va col·laborar estretament amb l’ICD i el CNDC, del qual va ser nomenada membre honorífica.

La presidenta de l’ICD i del CNDC ha recordat “la vitalitat que l’ha dut a participar i liderar activament al llarg de la seva vida entitats que lluiten pels drets de les dones en camps i àmbits diversos. El seu entusiasme per allò que feia li va permetre inclús poder viatjar per assistir a fórums internacionals de les Nacions Unides fins a l’edat de 93 anys”. 

Martínez ha subratllat que “cal reconèixer el treball reivindicatiu i constant d’Oliveda, qui va lluitar intensament pels drets de les dones i el seu reconeixement i visibilitat. La seva mort als 97 anys ens deixa òrfenes d’una pionera de l’activisme feminista a Catalunya. Li hem d’agrair la feina feta. No l’oblidarem”.

Des del CNDC s'han referit a ella com a “pionera del feminisme en aquest país”, i han recordat avui que “Mª Lluïsa va contagiar el seu entusiasme i compromís per una visió internacional en la defensa dels Drets Humans de les dones. Va ser la impulsora i coordinadora del Grup de Dones Grans del CNDC i va participar activament a la comissió permanent i posteriorment a la comissió de coordinació. Va treballar activament en el Grup de Participació Internacional del CNDC, i va assistir a nombroses conferències internacionals d'entitats de dones i també de NNUU, institució de la qual era una gran defensora.  Va ser una de les catalanes que va representar al CNDC en la IV Conferència sobre les Dones de Nacions Unides, l’any 1995, i va assistir a les diferents reunions sobre la implementació de Beijing que es van fer a posteriori.  Sempre solidària i conciliadora la recordarem amb aquell gran somriure i amb la seva voluntat de crear un món millor per a totes les dones”.

La vicepresidenta segona del CNDC, Montse Pineda, ha  volgut destacar “la seva valentia trencant motlles i lluitant contra la discriminació de les dones en tots els àmbits, segurament el millor llegat a les feministes d’aquest país, de l’estat espanyol i a nivell internacional”.

Aquest incansable treball de més de quatre dècades pels drets de les dones en el món del teatre i la vida cultural i social de Catalunya el va vehicular a través del Consell Nacional de les Dones de Catalunya i també del Consell de Dones de Barcelona. Cal destacar que va ser fundadora i presidenta durant més de 25 anys del Consejo Nacional de las Mujeres de España. Amb María José Ragué i Araceli Bruch va fundar l'associació Teatre+dona per tal de donar visibilitat a la creativitat de les dones en tot el ventall de possibilitats del teatre. Des de fa un any es lliura el premi M. Lluïsa Oliveda Puig, que s’ha instituït des del CNDE en homenatge a la seva trajectòria.

Oliveda va nèixer a Barcelona l’any 1922. Durant la dècada de 1940 va col·laborar amb el Teatro Español Universitario i amb grups no professionals com el Club Maria Guerrero o el Club Helena. Després de 1950 entra a formar part del Teatre Studium, amb Lluís Masriera. El 1957 va fundar el Pequeño Teatro a Barcelona, on va fer muntatges d'obres de Carlo Goldoni, Jorge Guillén i Arthur Schnitzler, entre altres.

El 1973 reobre el Teatre Grec de Montjuïc del qual va ser durant 3 anys la directora artística. El 1980 crea el Teatre Experimental de Dones, amb el qual recorre poblacions de Catalunya, Castelló i València i obté el Premi Lisístrata al Festival Internacional de Teatre de Sitges.

El 2006 va rebre la Creu de Sant Jordi i anteriorment, l’any 1999 havia rebut la Medalla d'Honor de Barcelona.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia