- S’introdueix aquesta habilitació legal per reforçar la seguretat jurídica, tot i que ni en el confinament de la Conca d’Òdena ni en altres supòsits a l’Estat, cap jutge ho ha requerit
- La norma aprovada modifica la Llei 18/ 2009, de 22 d’octubre, de Salut Pública i d’adopció de mesures urgents per fer front al risc de brots de la COVID-19
El Govern ha aprovat aquest vespre, en una sessió extraordinària, un decret llei de modificació de la Llei 18/2009, de 22 d’octubre, de Salut Pública i d’adopció de mesures urgents per fer front al risc de brots de la COVID-19. En la norma aprovada avui, s’introdueix un nou apartat que faculta a l’autoritat sanitària, perquè en situacions de pandèmia o epidèmia declarades per les autoritats competents, pugui adoptar mesures de limitació a l’activitat, el desplaçament de les persones i la prestació de serveis en determinats àmbits territorials. L’adopció d’aquestes mesures té per objecte garantir el control de contagis i protegir la salut de les persones, adequant-se al principi de proporcionalitat.
Per adoptar les mesures de limitació a l’activitat, el desplaçament de les persones i la prestació de serveis en determinats àmbits territorials requerirà de l’emissió d’un informe emès per les autoritats sanitàries que tindrà per objecte acreditar la situació actual de risc de contagi, la situació de control de la pandèmia, la suficiències de les mesures i proposarà les mesures a adoptar.
El decret llei també especifica que sempre que sigui possible, la resolució formularà recomanacions a seguir per evitar riscos de contagi. I en el cas que s’estableixin mesures de caràcter obligatori, s’ha d’advertir expressament d’aquesta obligatorietat. Així mateix, la resolució indicarà expressament l’existència o no del manteniment dels serveis essencials.
Per altra banda, la resolució que estableixi les mesures a adoptar indicarà la seva durada, que en principi no ha de ser superior a 15 dies, excepte que es justifiqui el necessari establiment d’un termini superior. També s’haurà de tenir en compte per establir mesures la menor afectació als drets de les persones i, sempre que sigui possible, s’hauran d’ajustar territorialment al mínim àmbit necessari per a la seva efectivitat.
La resolució per la qual s’adoptin les mesures concretes podrà establir mecanismes de graduació de les mesures en funció de l’evolució dels indicadors.
S’introdueix aquesta habilitació legal per reforçar la seguretat jurídica a les decisions que prengui el Govern de Catalunya i les autoritats sanitàries competents, tot i que ni en el confinament de la Conca d’Òdena ni en altres supòsits de comunitats autònomes de l’Estat que han pres mesures similars cap jutge ho ha requerit. Fins i tot, a Galícia i el País Basc s’han restringit drets fonamentals, com el dret de sufragi, sense que cap jutge hagi dictat que per fer això es necessita declarar de nou l’estat d’alarma.
Després de l’aprovació d’aquest Decret Llei, demà es dictarà nova resolució amb mesures específiques per la comarca del Segrià. Així mateix, es demanarà de nou autorització judicial al jutjat del contenciós administratiu de Lleida per donar tota la protecció legal a les mesures que s’han adoptat.
El Decret Llei incorpora uns indicadors a partir dels quals es podran adoptar determinades mesures:
INDICADORS DE SITUACIÓ EPIDEMIOLÒGICA I SALUT PÚBLICA
Indicador |
Interpretació |
Incidència acumulada de casos que han iniciat símptomes en els darrers 7 dies |
Informe de les zones en les que hi pot haver hagut brots actius o brots incipients en els darrers 7 dies |
Evolució del nombre diari de casos que inicien símptomes |
Observar la tendència de la sèrie |
Incidència acumulada de casos que han estat diagnosticats en els darrers 7 dies (inclou casos asimptomàtics) |
Activitat viral i difusió de la malaltia, així com la possible ocurrència de casos successius |
Evolució del nombre diari de casos diagnosticats |
Observar la tendència de la sèrie |
Incidència acumulada de casos sospitosos atesos en els darrers 7 dies (tant en AP com en hospitals), per data de consulta |
Nivell de sospita diagnòstica (tant de la població com del sistema sanitari) |
Nombre de reproducció efectiu instantani (Rt) |
Ritme de creixement o decreixement de l’epidèmia (estàndar <1) |
INDICADORS D’ASSISTÈNCIA SANITÀRIA EN RELACIÓ AMB LA COVID-19
Indicador |
Interpretació |
Proporció de casos sospitosos que han acudit a consulta en els darrers 7 dies als que se’ls realitza prova PCR (tant en AP com en Hospitals) |
Capacitat de diagnòstic de casos sospitosos) |
Incidència acumulada de realització de proves PCR en els darrers 7 dies |
Esforç diagnòstic en la població (llindar de 1/1.000 setmana) |
Proporció de proves positives respecte el total de proves realitzades en els darrers 7 dies |
Indicador combinat de nivell de circulació del virus i la sensibilitat del circuit diagnòstic (estàndard <5%) |
Proporció de llits d’aguts ocupades per casos COVID19 i ocupació total (COVID19 i no COVID19) |
Pressió per COVID19 sobre els hospitals i reserva disponible per respondre a increments de la transmissió |
Proporció de llits de cures crítics ocupats per casos COVID19 i ocupació total (COVID19 i no COVID19) |
Pressió per COVID19 sobre les UCIs i reserva disponible per respondre a increments de la transmissió |
Evolució en el nombre de casos que han requerit hospitalització, UCI o han causat èxitus |
Observar la tendència de la sèrie |
Proporció de casos sospitosos que han acudit a consulta en els darrers 7 dies als que se’ls realitza prova PCR |
Capacitat de diagnòstic de casos sospitosos |
Proporció de PCR positives respecte el total de les realitzades en els darrers 7 dies |
Indicador combinat del nivell de circulació de virus i la sensibilitat del circuit diagnòstic (estàndard <5%) |