Empresa i Treball

Cambrils

TURISME

L'Ampolla i els barris del Port de Cambrils i del Serrallo de Tarragona, reben el distintiu de Barris i Viles Marineres que atorga el Departament d'Empresa i Coneixement

query_builder   16 juliol 2020 11:58

event_note Nota de premsa

TURISME

L'Ampolla i els barris del Port de Cambrils i del Serrallo de Tarragona, reben el distintiu de Barris i Viles Marineres que atorga el Departament d'Empresa i Coneixement

Port de Cambrils
·     La marca Barris i Viles Marineres de l’Agència Catalana de Turisme té com a objectiu segmentar la promoció turística dels municipis catalans posant en valor la seva forta personalitat i cultura lligades al mar

 ·     Aquestes tres acreditacions noves se sumen a les que ja tenen 12 municipis catalans més

·     Un comitè d’experts avalua i valida les sol·licituds d’accés a la marca d'aquells candidats que compleixen els requisits per obtenir aquesta certificació

L’Agència Catalana de Turisme (ACT), del Departament d’Empresa i Coneixement, ha atorgat tres nous distintius de la marca Barris i Viles Marineres, adreçada a les poblacions i zones litorals que conserven viva la cultura lligada al mar. L’Ampolla i els  barris mariners certificats, el del Port de Cambrils i el del Serrallo de Tarragona, comparteixen una forta personalitat marcada pel caràcter historicocultural, la gastronomia, el paisatge i la promoció d’esdeveniments al voltant de la relació entre l’home i el mar.

Les tres noves certificacions s’afegeixen als municipis que ja lluïen el distintiu: l’Ametlla de Mar, Arenys de Mar, Begur, les Cases d’Alcanar, l’Escala, Llançà, Palamós, Sant Carles de la Ràpita, Sant Pol de Mar, Sitges, Tossa de Mar i Vilanova i la Geltrú.

El director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, “amb aquestes distincions volem reconèixer la tasca que es fa des d’aquests territoris en favor de les tradicions, del paisatge, de la cultura i de la història tot mantenint i potenciant la mirada marinera que els fa singulars. Aquests barris i aquestes viles marineres esdevenen elements que aporten a Catalunya qualitat, identitat i notorietat, en línia amb el que marquen els dos instruments amb què el Govern posa en valor el nostre sector turístic: el Pla estratègic de turisme de Catalunya i el Pla de màrqueting”.

Barris i Viles Marineres és una de les marques de promoció turística impulsada per l’ACT per donar resposta als reptes que marca el Pla de màrqueting turístic de Catalunya 2018-2022 com ara promoure el turisme com a eina de desenvolupament, diversificació econòmica i garantia de futur per a les ciutats, pobles i viles; crear sinergies entre municipis; potenciar la diversificació territorial i la desestacionalització de l’activitat turística; i protegir la conciliació i l’equilibri entre els residents i els visitants/turistes.

Requisits específics

Els municipis que vulguin optar a la marca Barris i Viles Marineres, cal que compleixin, entre d’altres, requisits com ara: 

  1. Tipologia del “barri o vila marinera”. Poblacions litorals que tinguin port, activitat pesquera, activitat que tingui a veure amb els treballs al mar i/o vestigis molt evidents de la seva relació amb alguna temàtica concreta relacionada amb el mar. També activitat turística amb un nombre significatiu d’elements que n’avalin el caràcter mariner. Podran formar part de la marca municipis amb una població màxima de 20.000 habitants o barris concrets de municipis que superen els 20.000 habitants.
  1. Tenir com a mínim dos Béns Culturals d’Interès Nacional (BCIN). De manera excepcional, es podran validar sol·licituds de poblacions amb només un BCIN si tenen un mínim de dos elements catalogats a l’inventari del patrimoni cultural català.
  1. “Caràcter” del barri o vila marinera, que ha de destacar com a mínim en un dels quatre eixos següents: històrico-cultural (rememoren algun fet històric relacionat amb el caràcter mariner); gastronòmic (promouen la cuina marinera i la recuperació de plats tradicionals); paisatgístic (posen en valor els paisatges litorals i/o marins); promotor d’esdeveniments (al voltant de la relació entre l’home i el mar).
  1. Criteris de vocació turística, com ara: disposar d’una oferta d’allotjament i restauració, amb plats de cuina marinera que utilitzin productes locals; existència d’un col·lectiu de cuina o associació gastronòmica que vetlli per oferir una cuina arrelada al territori; plans d’accions promocionals offline i online alineats amb l’estratègia de l’ACT i dels patronats; disposar de web de promoció turística en idiomes, que realci el caràcter de vila marinera; i visites guiades a elements del patrimoni mariner.
  1. Criteris de vocació de futur: polítiques de gestió de residus i de neteja; programa de dinamització econòmica i social, i/o la creació d’ocupació vinculada a la conservació i valoració del patrimoni; i punts Wi-Fi públics de lliure accés.
  1. Criteris de vocació de protecció del paisatge: estètica homogènia i harmònica del conjunt global de les construccions arquitectòniques pròpia de l’àmbit mariner; polítiques de protecció dels paisatges marins i dels espais naturals litorals, i de gestió integrada de les zones costaneres; miradors sobre els paisatges litorals; polítiques de gestió de la qualitat ambiental i de serveis de les platges i de zones de bany; promoció de la mobilitat sostenible; foment de la compra i el consum de productes de proximitat.
  1. Criteris d’accessibilitat per a persones amb discapacitats: informació turística, visites i activitats adaptades; polítiques, accions i mesures en favor de l’accessibilitat dels serveis turístics, en edificis i equipaments municipals i en l’espai públic.
Una vila i dos barris mariners
  •  L’Ampolla. La vila destaca per la seva tradició gastronòmica marinera i el seu entorn pròxim al Delta de l’Ebre que ofereix una gran diversitat d’activitats a l’aire lliure. Com a poble mariner, un dels llocs més emblemàtics de la localitat és el port pesquer on, a més d’activitats nàutiques, els visitants, un cop han arribat les barques a port, poden gaudir de la subhasta de peix. Reconeguda per la seva gastronomia de caràcter mariner i deltaic, a l’Ampolla existeix una gran quantitat de restaurants, la majoria dels quals de caire familiar, on gaudir de cuina tradicional casolana amb el peix, el marisc i l’arròs com a protagonistes indiscutibles. La nova vila marinera presenta també un litoral de variada configuració on es poden trobar des d’extenses i petites platges de sorra o grava fins a singulars cales de roca. Aquesta diversificació de paisatges dona com a resultat una gran varietat de vegetació i fauna la qual se remarca en la Bassa de les Olles, una petita llacuna que forma part del Parc Natural del Delta de l’Ebre. D’entre les experiències més populars, destaquen, per exemple, les visites en vaixell als vivers d’ostres i musclos amb degustació inclosa.

  • Barri del Port de Cambrils. Cambrils és una destinació turística de referència gastronòmica i especialitzada en  les famílies on el barri del Port de Cambrils ha mantingut les seves arrels marineres. Una gastronomia basada en la tradició pesquera i l’horta cambrilenca, juntament amb un paisatge singular i un valuós patrimoni cultural, li aporten aquesta identitat única. Cambrils manté bona part de la població autòctona lligada a les famílies pescadores i una activitat pesquera tradicional i dinàmica al port, amb la llotja de la Confraria de Pescadors de Cambrils, com a centre neuràlgic. L'únic port pesquer del Baix Camp comparteix l'activitat esportiva i recreativa amb el Club Nàutic Cambrils, l'Estació Nàutica Costa Daurada i associacions esportives com Els Vogadors. Destaquen l’arribada diària de les barques d'arrossegament i la subhasta del peix, la processó marinera de la Mare de Déu del Carme, i jornades gastronòmiques com les dedicades a la Galera, els Fideus Rossos, el Calamar i el Romesco. A més, els turistes poden gaudir d’altres experiències turístiques que difonen els valors de la vila marinera: el Museu d’Història de Cambrils; visites teatralitzades al Port; visites guiades a la Llotja de Pescadors; la festa de l’Ormeig; i la visita al Parc Samà, un jardí botànic i històric declarat Bé Cultural d’Interès Nacional.

  • Barri del Serrallo de Tarragona. L’activitat pesquera té una llarga i antiga tradició a Tarragona. El Serrallo, l’actual barri dels pescadors tarragonins, n’és un exemple viu, ple d’activitats que mostren com n’és de viu el lligam entre l’home i la mar. La gastronomia tradicional fa olor de mar i d’horta mediterrània i el barri l’apropa al públic amb iniciatives com ara les Jornades Gastronòmiques del Romesco i el Concurs de Mestres Romescaires. La seva oferta cultural és tan extensa com la seva tradició pesquera, ben representada, entre d’altres, pel Museu del Port, on es proposa un recorregut per la història del port i les seves embarcacions, des que els romans hi van desembarcar fins a l’actualitat, a partir de visites guiades i propostes educatives de lleure familiar. L’Observatori Blau, la Confraria de Pescadors, el Port i els mateixos veïns, entre d’altres, també s’encarreguen de mantenir vius la història, els costums, les festivitats i les tradicions d’un dels barris mariners per excel·lència.

Promoció turística segmentada

Aquesta marca d’especialització, juntament amb Pobles amb Encant i Ciutas i Viles amb Caràcter, forma part de l’estratègia de l'ACT per segmentar la promoció dels municipis de Catalunya, ajudant-los a visibilitzar la seva oferta turística a escala internacional i a preservar i promoure el seu patrimoni històric, arquitectònic, tradicional i paisatgístic.

Un comitè d’experts, format per reconeguts professionals de diferents àmbits i també de l’ACT, és l'encarregat d’avaluar i validar les sol·licituds d’accés a les marques d'aquelles ciutats i pobles que compleixen els requisits per obtenir alguna d'aquestes certificacions. Les que les aconsegueixen entren a formar part d’un pla de promoció específic de l’Agència Catalana de Turisme i adquireixen una sèrie d’avantatges com són: visibilitat en els canals de online de l’ACT; ús per utilitzar els distintius exclusius de Ciutats i Viles amb Caràcter, Pobles amb Encant o Barris i Viles Marineres; participació en accions promocionals de l’ACT; accés al pla de formació de l’ACT i a informes d’intel·ligència de mercat, entre d’altres.


Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

 · Twitter: @turismecat | @empresacat | @coneixementcat · Youtube: https://www.youtube.com/turismecat

3  

Imatges

L'Ampolla

L'Ampolla 1826

Cambrils

Cambrils 942

Barri del Serrallo i el Port de Tarragona

Barri del Serrallo i el Port de Tarragona 1052

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia