• El 29% de les empreses industrials catalanes crearà nous productes o serveis, el 21% noves plataformes de comercialització digital com l’ecommerce i el 21% digitalitzarà processos.
  • El sondeig també conclou que el 84% de les empreses industrials que exporten es plantegen obrir nous mercats internacionals.
  • El 69% de la indústria ha aplicat eines de teletreball durant la pandèmia, davant del 12% que ja ho feia abans de la COVID-19.
  • Precisament, aquest dijous s’activa la nova línia Cupons ACCIÓ a la competitivitat empresarial, que compta amb un pressupost de gairebé 3 milions d’euros i ajuts que oscil·len entre els 1.600 i els 20.000 euros per empresa per a poder fer front a aquests canvis.


El 47% de la indústria catalana introduirà canvis estratègics de mercat arran de la situació provocada per la COVID-19. És una de les principals conclusions d’un sondeig elaborat per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- entre el 19 de juny i l’1 de juliol a empreses industrials catalanes de més de 9 treballadors.

Segons el sondeig, el 29% de les empreses industrials catalanes crearà nous productes o serveis com a canvi estratègic, mentre que el 21% introduirà noves plataformes de comercialització digital com l’’e-commerce’. D’altra banda, el 21% de la indústria preveu començar a digitalitzar processos. En aquest sentit, segons el conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, “les empreses catalanes han de fer front a una pandèmia que requereix accelerar processos d’adaptació i transformació: la COVID-19 ha provocat que canvis que podien trigar anys a arribar es materialitzin en pocs mesos”. “L’anticipació és clau: cal poder identificar què és el que hem de fer i com ho hem de fer i fer-ho de forma ràpida” ja que “això serà clau per la competitivitat de cada empresa”.

Una primera mostra de canvi és la incorporació d’eines de teletreball”, segons Romero. En aquest sentit, el sondeig apunta que el 69% de la indústria ha aplicat eines de teletreball durant la pandèmia, davant del 12% que ja ho feia abans de la COVID-19.

En referència a la seva activitat internacional, la gran majoria d’empreses industrials catalanes que exporta (84%) es planteja obrir nous mercats internacionals. “El context global és ara molt complex” però “cal fer front a l’augment de polítiques proteccionistes, el Brexit, la desacceleració dels mercats on les empreses catalanes exporten més i les dificultats de mobilitat internacional” ja que “s’ha demostrat que la internacionalització és sinònim de més competitivitat: menys dependència sobre els cicles econòmics, accés a un mercat molt més ampli, majors rendibilitats, escalar capacitat productiva, diversificació de riscos comercials i d’aprovisionament, disminució de costos i augment de l’eficiència productiva”.

Nous ajuts per fer front a aquests canvis

Precisament, aquest dijous s’activa la línia d’ajuts Cupons ACCIÓ a la competitivitat empresarial per impulsar la competitivitat d’entre 300 i 600 pimes catalanes arran de la COVID-19. Es tracta d’una línia d’ajuts que compta amb un pressupost de gairebé 3 milions d’euros i que enguany contempla línies específiques per fer front a la situació provocada per la pandèmia de la COVID-19.

Els ajuts s’articulen en forma de cupons àgils i ràpids que les empreses han d’utilitzar per contractar serveis de consultoria especialitzats a càrrec de proveïdors acreditats per ACCIÓ. En total hi ha una desena de tipologies de cupons en els àmbits de la innovació, la internacionalització, el finançament, la indústria 4.0, la transformació empresarial i l’economia circular, amb ajuts que oscil·len entre els 1.600 i els 20.000 euros. A més, enguany incorpora noves línies en els àmbits de les startups, la cerca de finançament de pimes i la transformació empresarial dissenyades per accelerar la recuperació a la situació provocada per la COVID-19:

  • Cupó a la noves iniciatives disruptives: amb un cupó de 8.000 euros, l’objectiu és que l’empresa comenci un procés de transformació del model de negoci actual per adaptar-se a la disrupció actual derivada de l’aparició accelerada de noves tecnologies exponencials, noves tendències d’usuari, nous models de negoci i episodis de crisi com el canvi climàtic o l’actual COVID-19.

  • Cupons a les startups: tenen per objectiu ajudar les empreses emergents a superar les dificultats que els hi hagi pogut suposar la situació generada pel COVID-19. Aquests cupons subvencionen l’acompanyament per part d'assessors experts en la presa de decisions davant possibles canvis a fer per part de l'empresa, i que poden anar focalitzats en assessorament estratègic; financer; en estratègia comercial o màrqueting i en gestió interna o millora de processos. El cupó que rebrà l’empresa per contractar aquest servei d'assessorament a un proveïdor acreditat per ACCIÓ serà de 1.600 euros.

 

  • Cupons al finançament: l’empresa rebrà un cupó de 2.500 euros per contractar serveis d’assessorament i acompanyament per refinançar el passiu, en la cerca de finançament o en la realització d’un pla de contingència. Es farà una anàlisi de la situació economico-financera actual i futura de l’empresa i es dissenyarà una estratègia (priorització, calendarització i quantificació de decisions a prendre) així com acompanyament si s’escau en la negociació amb creditors o possibles finançadors.

 

  • Cupons a la internacionalització: amb l’objectiu d’incentivar que les pimes comencin processos d’internacionalització, l’empresa podrà destinar aquest cupó a la subcontractació d’un export manager (cupó de 4.000 euros) o a l’elaboració d’un pla de promoció internacional (cupó de 2.400 euros), que inclourà una anàlisi de la selecció de productes o serveis que es poden internacionalitzar, la selecció de països i canals de distribució i un llistat de potencials clients.

 

  • Cupons a la indústria 4.0: en funció del seu estat actual, l’empresa podrà destinar el cupó a l’elaboració d’una diagnosi per identificar oportunitats per incorporar tecnologies que derivin en l’elaboració de plans de transformació (cupó de 8.000 euros) o, si es troba en una fase més avançada, a rebre assessorament per implantar actuacions concretes per integrar aquestes tecnologies ja sigui mitjançant proves pilot, testatge de tecnologies o accés a infraestructures tecnològiques (cupó de 20.000 euros).

  • Cupó a l’economia circular: cupó de 6.000 euros per millorar la sostenibilitat dels productes, serveis, processos i models de negoci de l’empresa, que podrà analitzar l’impacte ambiental al llarg del cicle de vida del seu producte o servei i testar propostes de millora. Igualment, també podrà rebre assessorament per dissenyar-ne de nous des d’un criteri d’economia circular per disminuir el consum de recursos, allargar la vida útil dels productes, prevenir la generació de recursos i facilitar la reutilització i reciclatge.

 

  • Cupó al model de gestió i de processos d’innovació: l’objectiu d’aquest cupó, de 6.000 euros, és que l‘empresa implanti un sistema de gestió de la innovació per dissenyar nous productes o serveis o innovar en els processos interns de l’empresa que comportin canvis estructurals, en el model de negoci i que consolidin un nivell d’innovació coherent i sostenible.

 

  • Cupó a la fiscalitat de la innovació: la pime accedirà a un servei d’assessorament per obtenir certificats en l’àmbit de l’R+D i la innovació que comporten deduccions fiscals. El cupó que rebrà l’empresa per contractar aquest servei serà de 2.500 euros.

 

  • Cupó a la propietat industrial: la pime rebrà assessorament per definir un pla estratègic en l’àmbit de la propietat industrial i intel·lectual (cupó de 4.000 euros) així com en la redacció i presentació d’una patent o model d’utilitat (2.500 euros).