El Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència ha desplegat un comitè d’emergència durant els darrers mesos per atendre els milers de catalans que s’han trobat atrapats a l’estranger.
Gràfic que recull el nombre i la procedència de les consultes dels catalans i catalanes a l'estranger durant la pandèmia.

Des del 12 de març, les quinze delegacions del Govern a l’exterior i el comitè d’emergències coordinat des de Barcelona han atès un total de 1.629 consultes, i han pogut donar suport a 3.009 persones. En aquests moments, el 99% de les consultes i peticions d’ajuda han estat gestionades, i s’ha pogut donar una solució a les persones que han patit les restriccions de mobilitat establertes arreu del món i les conseqüents alteracions i cancel·lacions de vols i altres mitjans de transport.

El conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, ha remarcat que “la crisi no pot ser l’excusa de cap govern per desatendre la ciutadania”. En aquest sentit, Solé ha afegit que “hem fet el que faria qualsevol estat per ajudar als seus ciutadans”. A més, el conseller considera que la feina feta els darrers mesos “ha posat de relleu el paper estratègic de les delegacions com a nexe entre Catalunya i el món, i la seva vocació de servei a la ciutadania”.

Les peticions de suport han arribat dels cinc continents: s’han registrat un total de 109 països on hi havia persones amb problemes per poder tornar a casa. Els països des d’on han arribat més demandes de suport han estat Argentina (240 persones), Alemanya (233), Estats Units (198), França (188) i Itàlia (150). També és remarcable el cas d’Austràlia (113 persones), especialment complex pel nombre d’escales que implicava el retorn, pel qual des d’Exteriors es va habilitar un grup especial de seguiment per compartir tota la informació amb les persones afectades. Altres punts d’alta complexitat han estat el sud-est asiàtic i els països de l’Amèrica Llatina.

La majoria de les consultes han arribat a través de les mateixes persones afectades i també dels seus familiars, que s’han adreçat al Departament a través dels comptes de les xarxes socials, a Twitter, Facebook i Instagram (incloure enllaços). També hi ha hagut persones que han contactat a través del correu electrònic i el telèfon, i d’altres que s’han comunicat directament amb les delegacions. En aquests mesos s’han posat en contacte amb Exteriors persones de totes les edats, que es trobaven a l’estranger per motius diversos i amb casuístiques molt diferents: estudiants d’intercanvi, persones que visitaven els seus familiars, professionals en viatges de negoci, cooperants o persones que viatjaven per motius d’oci.

Atenció personalitzada fins a l’arribada a Catalunya

Tot i coincidir amb el confinament i l’adaptació dels equips al teletreball, el repte d’atendre 3.000 catalans atrapats arreu del món s’ha coordinat amb èxit des de Barcelona. El procediment era el següent: una vegada rebuda la consulta i analitzada la problemàtica de cada situació, des del centre de coordinació d’emergències s’assignava un responsable per fer el seguiment del cas, que es posava en contacte amb la persona afectada per fer les gestions de suport pertinents. A la persona atesa se li proporcionava informació actualitzada sobre les restriccions i recomanacions de viatge, i se l’acompanyava en tot el procés fins a la seva arribada a Catalunya. A més, durant aquests mesos el comitè d’emergències ha fet nombroses gestions amb diferents administracions d’arreu del món per coordinar i garantir places en transports de tornada.

En tot aquest procés també ha estat molt rellevant el suport de les comunitats catalanes a l’exterior. Un bon nombre de catalans que resideixen permanentment en altres països s’han mobilitzat per facilitar allotjaments on poder passar la quarantena i el confinament en bones condicions a aquelles persones a qui, a causa de les limitacions de transport o restriccions d’entrada i sortida als diferents països, no els era possible tornar a casa. Un repte d’alta complexitat que finalment s’ha pogut resoldre amb èxit gràcies a la solidaritat, l’empatia i el treball en xarxa de tots els implicats.