- La transició a una “economia més sostenible i resilient” que aborda l’Agenda Verda té tres eixos: “mobilitat sostenible, transició energètica i economia circular”
- El conseller intervé en la 52a edició de la Universitat Catalana d’Estiu, a Prada, amb la conferència ‘Agenda verda, agenda nacional’
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha participat avui en la 52a edició de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE), que té lloc a Prada (França), amb la conferència ‘Agenda Verda, agenda nacional’. Enguany, la UCE es desenvolupa de manera totalment telemàtica.
En aquest marc, el conseller ha recordat que “el planeta viu una greu emergència climàtica provocada per una acció humana no sostenible, sostinguda en el temps, i accelerada en les darreres dècades, sobre el medi natural”. “Tenim la responsabilitat”, ha assegurat, “d’actuar localment i participar globalment en la lluita contra el canvi climàtic amb polítiques actives de mitigació de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, d’adaptació a les conseqüències del canvi climàtic, de preservació del medi natural i de preservació de la biodiversitat”.
“Necessitem una societat i una economia més sostenible i resilient”, ha recordat també el titular del DTES. La transició cap aquest model econòmic ha d’abordar diverses vessants, com “una planificació i gestió del sòl i de les infraestructures de mobilitat, logístiques i digitals que prioritzi la cohesió territorial amb criteris de rendibilitat social i econòmica”, així com “reduir la dependència energètica, lluitar contra el canvi climàtic i guanyar competitivitat”. “Això, en el seu conjunt, configura l’Agenda Verda catalana”, ha subratllat.
Calvet ha recordat que “el Pla de reactivació econòmica i protecció social” aprovat pel Govern català per combatre la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19 “impulsa l’Agenda Verda catalana”, amb tres eixos: “la mobilitat sostenible, la transició energètica i l’economia circular”.
Mobilitat sostenible
Pel que fa a l’impuls d’una mobilitat més sostenible, el conseller ha afirmat que “l’ingredient principal és més i millor transport públic”, acompanyat de “limitacions al vehicle privat, especialment en sectors urbans”.
Igualment, el Govern aposta per “l’ambientalització de flotes de vehicles existents, tant de persones com de mercaderies”, i la “mobilitat activa”, ha enumerat el conseller. La mobilitat activa s’entén “com a servei d’origen a destí i cal solucionar-la en base a diverses connexions intermodals”, ha explicitat.
Calvet ha volgut enumerar algun dels “reptes ferroviaris” pendents per millorar el transport públic, com són finalitzar l’L9 del metro; la nova L8 per connectar el metro del Vallès i la línia Baix Llobregat-Anoia d’FGC; la unió dels tramvies del Llobregat i del Besòs per l’avinguda Diagonal de Barcelona; el tren-tram del Camp de Tarragona, i la millora general del sistema de Rodalies, “amb greus mancances que l’actual distribució de competències, amb un traspàs incomplet i incomplert, no ha resolt”.
Entre els “instruments per impulsar la mobilitat sostenible” ha citat la vinyeta, com a model per a la xarxa viària d’alta capacitat, la T-Mobilitat com a mecanisme de gestió tarifària del transport públic, o l’impost de CO2 dels vehicles, “que començarem a cobrar el 2021”.
Més distribució dels parcs eòlics i fotovoltaics
Pel que fa a la transició energètica, ha recordat que “l’objectiu és que el 2030, el 50% de l’energia que consumim provingui de fonts renovables i arribar al 100% el 2050”. Per aconseguir-ho, el Govern va aprovar un Decret per regular la implantació de parcs eòlics i fotovoltaics.
Calvet ha explicat que “estem treballant intensament amb el territori per aconseguir una implantació més distribuïda” d’aquestes infraestructures “i no sobrecarregar territoris”. “També hem d’afavorir més quota d’autoconsum d’energia fotovoltaica, tant en el món residencial com industrial”, ha emfasitzat.
Finalment, pel que fa a l’economia circular, ha afirmat que “hem de passar del rebuig a la reutilització”. “L’economia circular no és nomes separar per reciclar, sinó un cercle que es tanca, des del disseny fins al final vida útil del producte”, ha explicat el conseller de TES. Per això, “el Govern no s’està plantejant una nova Llei de residus sinó una Llei de recursos, per passar a aquesta forma d’entendre l’economia de forma circular”.
1