- Els consellers d’Educació i Salut, Josep Bargalló i Alba Vergés, acompanyats del secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, han presentat avui els Acords del Govern extraordinari en matèria educativa
- Les mesures complementàries de cara a l’obertura dels centres escolars preveuen l’ús de mascareta dins l’aula a partir de la secundària, la realització del cribratge a 500.000 persones, i ràtios no superiors a 20 a l’educació infantil i primària
El Govern afegeix noves mesures de seguretat al pla d'obertura de centres educatius degut a l'evolució de la pandèmia. Així ho han explicat aquest migdia els consellers d’Educació i Salut, Josep Bargalló i Alba Vergés, i el secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, en una roda de premsa sobre els Acords del Govern extraordinari en matèria educativa; en concret, les mesures complementàries a les ja previstes dins del Pla d’actuació per al curs 2020-2021 -aprovat pel PROCICAT el passat mes de juliol-. Unes mesures previstes a data d’avui, però que en funció de l’evolució de la pandèmia es poden modificar de nou.
El conseller d’Educació ha remarcat que el principal objectiu del Govern és garantir el dret d’educació de l’alumnat: “És fonamental el dret a l’educació de tota una generació, el dret de rebre coneixements, de rebre informació, de socialitzar-se amb companys, de treballar les seves habilitats. Això és el que volem: que l’epidèmia no trenqui la formació d’una generació”.
Bargalló ha fet referència a les necessitats prioritàries del sistema educatiu el proper curs, un “curs on hem de prioritzar els aprenentatges clau, hem de tenir un enfocament més globalitzat del currículum. Haurem de treballar la personalització dels aprenentatges, aprofundir en l’aprenentatge autònom, on l’acció tutorial serà més important que mai”.
D’acord amb les previsions de l’estat de la pandèmia en les properes setmanes a tot el territori català, s’implementaran un seguit de mesures. Així, pel que fa als grups de convivència estable, s’estableix que als grups de 2n cicle d’educació infantil i primària, la ràtio no serà superior a 20 alumnes amb caràcter general i, a secundària es reduiran sempre que sigui possible. En qualsevol cas, quan no sigui possible reduir els grups, entès això com a excepcionalitat i d’acord amb el pla propi de cada centre, s’arbitraran altres mesures preventives i de seguretat.
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha remarcat que els grups seran el més reduïts possible en funció de les característiques del centre i ha recordat que a Catalunya la ràtio és d’un mestre per cada 16 alumnes: “El context, el territori, l’organització, el tipus d’ensenyament o el tipus d’edifici acaben explicant el paràmetre marc de 20 alumnes a infantil i primària”. Pel que fa a la secundària, ha explicat que “hi intervenen aspectes com les optatives, especialitats, tallers..., que marquen una diversitat més gran”.
Es determina l’ús de la mascareta dins l’aula de forma obligatòria a partir dels 12 anys, a l’educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i centres de formació d’adults. Cal recordar que el Pla d’actuació aprovat el juliol ja ho establia per als espais comuns com passadissos i entrades i sortides de l’aula. Pel que fa a l’ús de la mascareta a l’educació primària, serà obligatòria a partir dels 6 anys quan les circumstàncies de la pandèmia en aquell territori ho requereixin.
En relació al control de símptomes, es recomana als centres educatius que realitzin un control diari de la temperatura dels alumnes; cada centre decidirà com ho farà en funció de les seves característiques.
Finalment, s’introdueix una nova mesura no prevista en el pla d’actuació, com és el cribratge poblacional de 500.000 persones, entre el 15 de setembre i el 15 de novembre. La realització d’aquests tests es durà a terme amb criteris epidemiològics i es farà a alumnat, professorat i membres del personal d’administració i serveis.
La consellera de Salut, Alba Vergés, ha remarcat que “no hem descansat ni descansarem perquè els infants puguin exercir el seu dret educatiu i pedagògic amb seguretat”, malgrat la complexitat de l’epidèmia, i ha reiterat la crida a la societat a mantenir l’esforç per començar el curs de la millor manera possible, sobre tot a través de les tres mesures bàsiques –distància, mans i mascareta- i de reduir la interacció social. “Aconseguir-ho depèn d’una estratègia conjunta d’implicació de la societat, que s’ha de seguir des d’ara mateix”, ha dit.
“Portem setmanes, mesos, coordinant-nos i organitzant-nos per donar resposta a la societat, perquè les escoles són un àmbit elemental d’ella i suposa una bona eina per a l’educació sanitària. Per això, cal ajudar l’escola i acompanyar-la”, ha emfatitzat Vergés abans d’expressar que, tot i els casos que hi haurà, perquè n’hi ha a qualsevol àmbit de la societat, se sabrà com gestionar-los perquè hi ha eines desenvolupades i els protocols i circuits estan preparats.
La titular de Salut ha aprofundit en algunes de les mesures addicionals aprovades avui pel context epidèmic, i que s’aplicaran des del primer dia. Per exemple, la previsió de fer cribratges massius a les escoles, d’aproximadament mig milió de testos PCR en dos mesos. Vergés ha detallat que per decidir a quins centres es faran aquestes proves es prioritzaran els criteris epidemiològics poblacionals i necessitats socials. “L’escola és un referent comunitari i acostarem els cribratges a la comunitat que ho necessiti gràcies a l’escola”, ha dit la consellera abans d’indicar que el sistema està preparat per a fer, d’entrada, uns 8.000 tests diaris, i d’incrementar-lo a 20.000 diaris.
Vergés ha remarcat la importància que tindran els grups de convivència estables que formaran alumnes i mestres a les escola, com un sistema compacte que, d’alguna manera, s’assembla a les ‘bombolles de convivència’ que generen les mateixes famílies. “Fer-ho dona un marc de seguretat per gestionar la casuística diversa que tindrem i que abordarem conjuntament amb l’escola, l’atenció primària, els serveis de vigilància epidemiològica i altres eines a l’abast”. Per últim, la consellera també ha apel·lat a la responsabilitat de tota la societat pel que fa, també per a l’àmbit escolar, en el control i l’autovigilància dels símptomes.
1