Empresa i Treball

PE

TURISME

El mercat català respon bé a un estiu extraordinàriament difícil

query_builder   14 setembre 2020 15:34

event_note Nota de premsa

TURISME

El mercat català respon bé a un estiu extraordinàriament difícil

  • Les zones de l’interior de Catalunya han estat les que han tingut, en valors relatius, el major volum d’oferta durant els mesos de juliol i agost.

  • Al litoral, només la Costa Brava ha obert més del 90% de les seves places.

  • S’ha reduït l’estada mitjana en un 13% al juliol i en un 7,8% a l’agost.

  • Les pernoctacions han caigut al voltant del 50% respecte el 2019, tot i que a l’agost les pernoctacions han crescut de manera significativa en el mercat català (+12,70%).

  • Els preus han tingut una tendència a la baixa però menys del que es preveia inicialment. La reducció ha anat del 15% en el cas dels hotels al 3% en el cas dels apartaments.

Les destinacions d’interior són les que han tingut, en valors relatius, volums superiors d’oferta operativa durant els mesos de juliol i agost. Així es desprèn d’un estudi realitzat per la Direcció General de Turisme del Departament d’Empresa i Coneixement a través de dades derivades de l’anàlisi realitzat amb el Tourism Data System, una eina desenvolupada per EURECAT i coordinada amb el conjunt de les diputacions catalanes i Turisme de Barcelona.

La tendència durant aquests dos mesos, ha estat la reducció de l’estada mitjana en un 13% al juliol i un 7,8% a l’agost, una caiguda de les pernoctacions respecte el 2019 al voltant del 50% i la concentració de l’oferta a les zones d’interior excepte a la Costa Brava. Segons el director general de Turisme, Octavi Bono, “s’ha de constatar de manera general  que en el conjunt del país no totes les destinacions han tingut el mateix nivell d’operativitat ni tampoc d’activitat i que també sectorialment s’observen alguns matisos en el comportament”.

En concret, durant el mes de juliol la destinació amb un nivell més baix d’operativitat ha estat la ciutat de Barcelona que no ha arribat al 63% de les places operatives. En canvi, la Costa Brava ha obert el 92% de les seves places i el Pirineu el 93%. El nivell d’operativitat al juliol a Catalunya fa que hagin estat funcionant 8 de cada 10 places existents.

L’ocupació de les places operatives a Catalunya s’ha situat en un 33% i ha oscil·lat entre el 24% de la ciutat de Barcelona i el 36,30% de la Costa Brava. Pel que fa a l’ocupació tenint en compte la totalitat de les places, la mitjana catalana ha estat del 27,1% i ha anat del 15,10% de Barcelona fins el 33,40% de la Costa Brava.

La comparativa del volum de pernoctacions en relació al 2019 ens fa veure una caiguda a Calalunya del -58,40%. La reducció màxima s’ha viscut a Barcelona (-82,80%) i als Pirineus és on l’afectació ha estat menor (-26,70%).

D’altra banda, en general a Catalunya el millor comportament l’han tingut els hotels, de manera singular a la Costa Daurada, i a la Costa Barcelona els nivells d’ocupació han estat més alts entre els càmpings.

DESTINACIÓ

PLACES OPERATIVES

OCUPACIÓ PLACES OPERATIVES

OCUPACIÓ SOBRE PLACES TOTALS

DIFERÈNCIA PERNOCTACIONS 2019-2020

Catalunya

82,35%

33,00%

27,10%

-58,40%

Barcelona

62,88%

24,00%

15,10%

-82,80%

Costa Barcelona

71,86%

33,10%

23,80%

-68,50%

Paisatges Barcelona

90,23%

35,30%

31,90%

-32,40%

Costa Daurada

80,32%

32,30%

25,90%

-65,00%

Costa Brava

91,96%

36,30%

33,40%

-41,60%

Pirineus

93,08%

31,50%

29,30%

-26,70%

Terres de l’Ebre

90,07%

30,70%

27,70%

-43,90%

Demarcació de Lleida

87,74%

22,00%

19,30%

-43,40%

Si ens fixem en l’evolució del pes dels mercats, en valors relatius, de les pernoctacions finalment generades al mes de juliol el mercat català n’ha representat el 56,2% (23,7% el 2019) i el mercat espanyol inclòs en ell Catalunya, n’ha representat el 72,3% (38,4% el 2019).

Els mercats internacionals han tingut en general un pes molt menor, només França ha arribat a l’11,3% de les pernoctacions (14,3% el 2019), els Països Baixos el 5,9% (7,9% el 2019) i Bèlgica i Alemanya han arribat al 2,5% (3,8% i 4,9% respectivament el 2019). La resta de mercats internacionals han tingut una presència pràcticament testimonial.

El preu amb el que s’ha comercialitzat l’allotjament al llarg del juliol ha tingut en general una tendència a la baixa en comparació al del 2019. A Catalunya l’habitació doble d’hotel s’ha venut de mitjana per 94,18€ (-15,19%), el bungalow als càmpings a 117,30€ (-10,93%), la parcel·la als càmpings a 30,74€ (-8,99%), l’apartament de capacitat 2/4 a 85,22€ (-3,03%) i la casa rural completa a 170,86€ (-5,76%). Només les habitacions en casa rural han vist incrementar el seu preu diari fins els 74,10€ (+5,55%). El director general de Turisme, Octavi Bono, ha manifestat que “es preveia que l’afectació a la baixa sobre els preus fos més intensa tot i que això no corregeix un estiu que ha estat molt difícil pel conjunt del sector al país.”

Pel que fa al mes d’agost, les destinacions d’interior també han tingut volums superiors d’oferta operativa (en valors relatius) que les del litoral amb l’excepció de la Costa Brava que ha obert el 94% de les seves places. Barcelona tot i créixer 15 punts percentuals (77,49%) respecte el mes de juliol, ha seguit sent la destinació amb menys operativitat i els Pirineus (96,09%), la de major.

L’ocupació de les places operatives a Catalunya s’ha situat en 42,80% i ha oscil·lat entre el 24,80% de la ciutat de Barcelona i el 52,60% de la Val d’Aran.

Pel que fa a l’ocupació, tenint en compte la totalitat de les places, la mitjana catalana ha estat del 37,5% i ha anat del 19,20% de Barcelona fins el 46,50% de les Terres de l’Ebre.

La comparativa del volum de pernoctacions en relació al 2019 ens fa veure una caiguda a Calalunya del -50,50%. La reducció més alta s’ha viscut a Barcelona (-78,90%), sent els Pirineus la zona on l’afectació ha estat menor (-23,70%).

A l’agost a Catalunya el millor comportament pel que fa a ocupació l’ha tingut el turisme rural (45%) seguit dels càmpings (41,80%) i dels hotels (32,80%).

DESTINACIÓ

PLACES OPERATIVES

OCUPACIÓ PLACES OPERATIVES

OCUPACIÓ SOBRE PLACES TOTALS

DIFERÈNCIA PERNOCTACIONS 2019-2020

Catalunya

87,44%

42,80%

37,50%

-50,50%

Barcelona

77,49%

24,80%

19,20%

-78,90%

Costa Barcelona

83,24%

46,70%

38,90%

-50,50%

Paisatges Barcelona

92,47%

33,40%

30,90%

-36,30%

Costa Daurada

80,65%

46,30%

37,40%

-55,60%

Costa Brava

94,68%

43,10%

40,80%

-42,00%

Pirineus

96,09%

48,30%

46,40%

-23,70%

Terres de l’Ebre

91,82%

50,60%

46,50%

-27,20%

Terres de Lleida

83,20%

31,00%

25,80%

41,90-%

Val d’Aran

84,43%

52,60%

44,40%

-26,10%

Pel que fa a les pernoctacions generades al mes d’agost el mercat català n’ha representat el 61,5% (27,0% el 2019) i el mercat espanyol inclòs en ell Catalunya, n’ha representat el 78,7% (42,2,4% el 2019).

En valors absoluts s’han assolit 6.331.000 pernoctacions en el mercat domèstic, xifra només un 7,60% inferior a la de l’any passat. Per contra s’ha observat un manteniment en el nombre de persones arribades que creixen un +0,42%.

També a l’agost els mercats internacionals han tingut en general un pes molt menor: França ha arribat al 11,4% de les pernoctacions (18,2% el 2019) i els Països Baixos el 3,1% (7,1% el 2019).

El preu amb el que s’ha comercialitzat l’allotjament al llarg de l’agost no ha patit grans canvis en comparació als del 2019. A Catalunya l’habitació doble d’hotel s’ha venut de mitjana per 105,00€ (-9,14%), el bungalow als càmpings a 132,65€ (+0%), la parcel·la als càmpings a 34,31€ (+0%), l’apartament de capacitat 2/4 a 107,07€ (-5,25%). L’allotjament rural ha vist un lleuger increment de preus, la casa rural completa a 184,81€ (+2,84%) i les habitacions en casa rural 72,67€ (+8,25%).

 

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

 

 

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia