Les entitats de la TCI alerten que l'actual marc legal aboca milers de joves migrants a la precarietat social
Aquesta situació empitjorarà a partir del 21 de setembre a causa de les noves restriccions en la renovació dels permisos de residència
query_builder 16 setembre 2020 09:00
event_note Nota de premsa
Les entitats de la TCI alerten que l'actual marc legal aboca milers de joves migrants a la precarietat social
Aquesta situació empitjorarà a partir del 21 de setembre a causa de les noves restriccions en la renovació dels permisos de residència
La permanent de la Taula de Ciutadania i Immigració -òrgan de consulta i participació per a les polítiques de gestió del fet migratori que promou la Generalitat de Catalunya- ha aprovat una declaració per alertar sobre la situació d’irregularitat administrativa en què poden quedar milers de joves migrants sols extutelats per la Generalitat quan arribin a la majoria d’edat davant la impossibilitat de renovar el permís de residència, i demanen una solució urgent al Govern de l’Estat.
Segons la declaració, la legislació i la recent jurisprudència del Tribunal Suprem fan pràcticament impossible la plena incorporació d’aquests joves a la nostra societat, tot abocant milers de joves a la irregularitat administrativa, a la impossibilitat de treballar, a la dependència econòmica dels ajuts socials o a l’economia submergida.
Durant la reunió de la Taula, el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha expressat que “estem molt preocupats per la situació d’irregularitat sobrevinguda que pot provocar la interpretació del Tribunal Suprem, no s’és conscient de la situació de vulnerabilitat a la que es pot condemnar aquests joves, que no s’ho mereixen. Portem mesos explicant-ho a l’Estat, però la data s’apropa i no es dona una solució a aquest greu problema”.
Per al conseller, “aquests dos anys hem fet un gran esforç en l’acollida i inclusió social i laboral d’aquests adolescents i joves, perquè tenim l’obligació legal i moral de fer-ho, però engegarem a rodar tota la feina feta si els col·loquem en situació d’irregularitat. A més, s’alimenten els discursos d’extrema dreta que sorgeixen al país, perquè més desigualtat provoca més discriminació, i més discriminació provoca més desigualtat”.
Segons el règim vigent d'estrangeria, quan els joves tutelats adquireixen la majoria d'edat han de renovar la seva autorització de residència o, si encara no disposen d'autorització, necessàriament l'han d'obtenir. Es generen, així, dues situacions:
En primer lloc, la d’aquells que arriben a la majoria d’edat amb una autorització de residència, que se’ls demana que la renovin segons el procediment previst per a la renovació de residències temporals de caràcter no lucratiu. És a dir, se’ls tracta com si fossin persones que viuen de rendes. Se’ls demanen ingressos propis, tot i no poder treballar, que els permetin la manutenció en els quals no poden comptabilitzar les ajudes públiques. Han d’acreditar això o passar a obtenir una autorització de residència i treball a través de l’acreditació d’un contracte de treball a temps complert i d’un any sencer.
Els segons encara ho tenen més complicat. Quan arriben a la majoria d'edat sense haver obtingut una autorització de residència, cauen en situació irregular i, per evitar l'aplicació del règim sancionador, el jove es veu obligat a sol·licitar una primera autorització de residència abans dels 90 dies naturals posteriors a la data en què compleixi els divuit anys. En aquest cas, també haurà d'acreditar que disposa de recursos econòmics suficients per a la seva manutenció, en una quantitat que representi mensualment el 100% de l'IPREM o bé un contracte de treball d’un any.
La dificultat d’aconseguir un contracte de treball amb compromís d’un any és molt difícil per a la majoria i quasi impossible per als i les joves migrants sols, més encara en l’actual situació de crisi econòmica. El risc que els joves perdin la situació de regularitat administrativa a causa de l’esmentada jurisprudència del Tribunal Suprem és elevadíssim i pot abocar milers de joves a una situació de vulnerabilitat social, un fet molt perjudicial per a aquests joves però també per al conjunt de la societat.
Les denegacions d’aquestes renovacions de permisos es preveu que comencin a produir-se a partir del 21 de setembre, per a aquelles persones que els toqués renovar més tard del 21 de juny; i a partir del 30 de març del 2021 (quan s’acabin els 90 dies posteriors a la finalització de la pròrroga automàtica fixada per l'Ordre del Ministeri de Sanitat 421/2020, de 18 de maig) per a aquelles persones que havien de renovar abans del 21 de juny, data de la finalització de l’estat d’alarma.
Donada la urgència de la necessitat, i sense renunciar a una reforma en profunditat de la legislació d’estrangeria, la Taula de Ciutadania i Immigració demana al Govern de l’estat que reformi immediatament el reglament de la llei d’estrangeria per tal de:
Trobareu adjunta la 'Declaració de la Taula de Ciutadania i Immigració en relació al manteniment de la regularitat administrativa dels joves migrants sols entre 18 i 21 anys'.
1