- La mobilitat a les carreteres baixa un 17% i les víctimes mortals cauen un 39%
- La meitat dels morts pertanyen a col·lectius vulnerables
- Quasi un 13% del total d’infractors aquest estiu han sigut reincidents, amb 2 o més infraccions
query_builder 16 setembre 2020 11:10
event_note Nota de premsa
Aquest estiu 2020, des del 19 de juny a les 15.00 h fins a les 24.00 h del 13 de setembre, 33 persones han mort en 32 accidents mortals a les carreteres catalanes. El nombre de víctimes mortals representa una reducció del 38,9% respecte el mateix període de l’any passat. Pel que fa al nombre d’accidents mortals, la reducció és del 36%.
S’ha de tenir en compte que la reducció de la sinistralitat d’aquest període s’ha produït en un context marcat pel descens de la mobilitat arran de la pandèmia de la COVID-19. Pel que fa a la mobilitat, en termes generals hi ha hagut una reducció respecte a l’estiu passat; concretament, s’observa una caiguda a tot Catalunya del -17% de mitjana, respecte el mateix període del 2019. Malgrat aquest descens de la mobilitat, la davallada de la mortalitat és superior (39%) i això indica que els índexs de sinistralitat a Catalunya han experimentat una millora durant el període estival.
Sinistralitat estiu 2020 |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
Accidents Mortals |
64 |
50 |
32 |
Morts |
70 |
54 |
33 |
Accidents amb Morts o Ferits Greus |
272 |
209 |
180 |
Ferits Greus |
289 |
194 |
170 |
Durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre d’enguany hi ha hagut descensos del nombre de morts respecte el mateix període de l’any passat.
Víctimes Mortals per mesos d’estiu |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
Juny |
3 |
6 |
3 |
Juliol |
31 |
19 |
16 |
Agost |
22 |
21 |
8 |
Setembre |
14 |
8 |
6 |
Si s’analitza per demarcacions, Barcelona i Tarragona registren els descensos més importants de víctimes mortals.
Víctimes Mortals per demarcacions |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
Barcelona |
24 |
28 |
14 |
Girona |
24 |
7 |
7 |
Lleida |
10 |
8 |
6 |
Tarragona |
12 |
11 |
6 |
Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals i tenint en compte la reducció general de la sinistralitat, destaca l’augment del nombre de morts dins la franja de 35 a 44 anys respecte al mateix període de l’any passat. Durant el període d’estiu d’enguany, hi ha hagut 12 víctimes mortals dins d’aquesta franja d’edat, mentre que l’any passat n’hi va haver 6.
Víctimes Mortals segons franja d’edat |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
De 0 a 14 anys |
0 |
2 |
0 |
De 15 a 24 anys |
10 |
4 |
4 |
De 25 a 34 anys |
12 |
10 |
4 |
De 35 a 44 anys |
14 |
6 |
12 |
De 45 a 54 anys |
13 |
11 |
8 |
De 55 a 64 anys |
8 |
7 |
4 |
De 65 a 74 anys |
6 |
8 |
0 |
Més de 74 anys |
7 |
6 |
1 |
Total |
70 |
54 |
33 |
Les víctimes de col·lectius vulnerables sumen la meitat de les persones mortes aquest estiu: 11 motoristes, 3 ciclistes i 2 vianants. Malgrat que hi ha hagut una reducció de víctimes respecte 2019, l’any passat els morts d’aquests col·lectius van ser un 40,7%.
D’altra banda, aquest estiu hi ha hagut un repunt de víctimes d’accidents mortals en furgonetes: 4 morts aquest 2020 mentre que l’any passat la xifra era d’1. A més, en el cas dels vehicles pesants, la xifra és la mateixa que la de 2019, amb 2 víctimes mortals, mentre que en la resta de tipologies de vehicles s’han registrat descensos.
Víctimes Mortals segons tipus de vehicle |
|||
|
2010 |
2019 |
2019 |
Lleugers |
36 |
29 |
11 |
Furgoneta |
4 |
1 |
4 |
Pesants |
7 |
2 |
2 |
Moto o Ciclomotor |
19 |
15 |
11 |
Bicicleta |
1 |
4 |
3 |
Vianant |
3 |
3 |
2 |
Total |
70 |
54 |
33 |
La C-58 i l’N-260 encapçalen el llistat de vies amb més d’un mort, amb 3 víctimes cadascuna. També és destacable la reducció de víctimes mortals que ha experimentat l’A-2, passant de 10 l’estiu de 2019 a 2 aquest any.
Víctimes Mortals per via |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
C-58 |
1 |
1 |
3 |
N-260 |
5 |
0 |
3 |
A-2 |
1 |
10 |
2 |
Si es té en compte el percentatge de morts per tipus de dia i franja horària, un 39% de les 33 víctimes mortals van patir l’accident durant el matí i quasi la meitat durant el cap de setmana.
Percentatge de les Víctimes Mortals segons el dia i la franja horària |
||||
|
Matí |
Tarda |
Nit |
Total |
Feiner |
15.2% |
9.1% |
6.1% |
30.4% |
Divendres o vigília festiu |
9.1% |
6.1% |
12.1% |
27.3% |
Dissabte |
9.1% |
3% |
0% |
12.1% |
Diumenge |
3% |
9.1% |
6.1% |
18.2% |
Operació Esp. |
3% |
3% |
6.1% |
12.1% |
Sum |
39.4% |
30.3% |
30.4% |
100% |
Pel que fa al nombre de vehicles implicats, en 11 dels 32 accidents mortals s’hi ha vist implicat un únic vehicle, mentre que en 21 hi ha implicat més d’un vehicle. El percentatge d’accidents amb un sol vehicle durant el període estiuenc s’ha reduït (34%) si ho comparem amb la sinistralitat del que portem d’any, on els accidents mortals amb un sol vehicle aglutinen el 44% del total.
Accidents Mortals segons el nombre de vehicles |
|||
|
2010 |
2019 |
2020 |
1 vehicle |
21 |
19 |
11 |
Més d’1 vehicle |
43 |
31 |
21 |
Total |
64 |
50 |
32 |
Indicadors de Violència Viària
Aquest estiu, 19.128 conductors han sigut reincidents amb 2 o més infraccions. Això representa un 12,8% del total d’infractors.
Velocitat
En aquest període d’estiu, 14.973 conductors han reincidit amb 2 o més infraccions per excés de velocitat. Això representa un 12,6% sobre el total d’infractors per excés de velocitat.
Durant els tres mesos que dura el període d’estiu, una desena de conductors han estat multats per excés de velocitat més de 15 vegades. Quatre d’aquests conductors ho han estat més de 20 cops. Encapçala aquest llistat un conductor que va ser detectat fins a 38 vegades superant el límit de velocitat.
Els vehicles que han estat detectats per excés de velocitat, superen de mitjana en 17 km/h el límit de la via. L’augment de velocitat és superior en vies que tenen com a límit de velocitat 110 km/h o 120 km/h; en les de 110km/h, els conductors superen de mitjana en 24 km/h el límit de la via (això representa un augment del 50% respecte el mateix període del 2019) i en les de 120km/h, el superen en 19 km/h.
Alcohol o drogues
A l’estiu del 2020, 12 conductors han sigut reincidents amb dos o més infraccions per alcohol o drogues, el que suposa un 1,7% sobre el total d’infractors per alcohol o drogues.
Distraccions
Durant aquest estiu, 4 conductors han reincidit amb 2 o més infraccions per distraccions. Això suposa un 0,2% sobre el total d’infractors per distraccions.
1