Servei Català de Trànsit

accident

La sinistralitat a Catalunya experimenta una davallada aquest estiu

query_builder   16 setembre 2020 11:10

event_note Nota de premsa

La sinistralitat a Catalunya experimenta una davallada aquest estiu

  • La mobilitat a les carreteres baixa un 17% i les víctimes mortals cauen un 39% 
  • La meitat dels morts pertanyen a col·lectius vulnerables 
  • Quasi un 13% del total d’infractors aquest estiu han sigut reincidents, amb 2 o més infraccions

Aquest estiu 2020, des del 19 de juny a les 15.00 h fins a les 24.00 h del 13 de setembre, 33 persones han mort en 32 accidents mortals a les carreteres catalanes. El nombre de víctimes mortals representa una reducció del 38,9% respecte el mateix període de l’any passat. Pel que fa al nombre d’accidents mortals, la reducció és del 36%.

S’ha de tenir en compte que la reducció de la sinistralitat d’aquest període s’ha produït en un context marcat pel descens de la mobilitat arran de la pandèmia de la COVID-19. Pel que fa a la mobilitat, en termes generals hi ha hagut una reducció respecte a l’estiu passat; concretament, s’observa una caiguda a tot Catalunya del -17% de mitjana, respecte el mateix període del 2019. Malgrat aquest descens de la mobilitat, la davallada de la mortalitat és superior (39%) i això indica que els índexs de sinistralitat a Catalunya han experimentat una millora durant el període estival.

 

Sinistralitat estiu 2020

 

2010

2019

2020

Accidents Mortals

64

50

32

Morts

70

54

33

Accidents amb Morts o Ferits Greus

272

209

180

Ferits Greus

289

194

170


Durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre d’enguany hi ha hagut descensos del nombre de morts respecte el mateix període de l’any passat.

 

Víctimes Mortals per mesos d’estiu

 

2010

2019

2020

Juny

3

6

3

Juliol

31

19

16

Agost

22

21

8

Setembre

14

8

6

 

Si s’analitza per demarcacions, Barcelona i Tarragona registren els descensos més importants de víctimes mortals.

 

Víctimes Mortals per demarcacions

 

2010

2019

2020

Barcelona

24

28

14

Girona

24

7

7

Lleida

10

8

6

Tarragona

12

11

6

 

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals i tenint en compte la reducció general de la sinistralitat, destaca l’augment del nombre de morts dins la franja de 35 a 44 anys respecte al mateix període de l’any passat. Durant el període d’estiu d’enguany, hi ha hagut 12 víctimes mortals dins d’aquesta franja d’edat, mentre que l’any passat n’hi va haver 6.

 

Víctimes Mortals segons franja d’edat

 

2010

2019

2020

De 0 a 14 anys

0

2

0

De 15 a 24 anys

10

4

4

De 25 a 34 anys

12

10

4

De 35 a 44 anys

14

6

12

De 45 a 54 anys

13

11

8

De 55 a 64 anys

8

7

4

De 65 a 74 anys

6

8

0

Més de 74 anys

7

6

1

Total

70

54

33

 

Les víctimes de col·lectius vulnerables sumen la meitat de les persones mortes aquest estiu: 11 motoristes, 3 ciclistes i 2 vianants. Malgrat que hi ha hagut una reducció de víctimes respecte 2019, l’any passat els morts d’aquests col·lectius van ser un 40,7%.

D’altra banda, aquest estiu hi ha hagut un repunt de víctimes d’accidents mortals en furgonetes: 4 morts aquest 2020 mentre que l’any passat la xifra era d’1. A més, en el cas dels vehicles pesants, la xifra és la mateixa que la de 2019, amb 2 víctimes mortals, mentre que en la resta de tipologies de vehicles s’han registrat descensos.

 

Víctimes Mortals segons tipus de vehicle

 

2010

2019

2019

Lleugers

36

29

11

Furgoneta

4

1

4

Pesants

7

2

2

Moto o Ciclomotor

19

15

11

Bicicleta

1

4

3

Vianant

3

3

2

Total

70

54

33

 

La C-58 i l’N-260 encapçalen el llistat de vies amb més d’un mort, amb 3 víctimes cadascuna. També és destacable la reducció de víctimes mortals que ha experimentat l’A-2, passant de 10 l’estiu de 2019 a 2 aquest any.

 

Víctimes Mortals per via

 

2010

2019

2020

C-58

1

1

3

N-260

5

0

3

A-2

1

10

2

 

Si es té en compte el percentatge de morts per tipus de dia i franja horària, un 39% de les 33 víctimes mortals van patir l’accident durant el matí i quasi la meitat durant el cap de setmana.

 

Percentatge de les Víctimes Mortals segons el dia i la franja horària

 

Matí

Tarda

Nit

Total

Feiner

15.2%

9.1%

6.1%

30.4%

Divendres o vigília festiu

9.1%

6.1%

12.1%

27.3%

Dissabte

9.1%

3%

0%

12.1%

Diumenge

3%

9.1%

6.1%

18.2%

Operació Esp.

3%

3%

6.1%

12.1%

Sum

39.4%

30.3%

30.4%

100%

 

Pel que fa al nombre de vehicles implicats, en 11 dels 32 accidents mortals s’hi ha vist implicat un únic vehicle, mentre que en 21 hi ha implicat més d’un vehicle. El percentatge d’accidents amb un sol vehicle durant el període estiuenc s’ha reduït (34%) si ho comparem amb la sinistralitat del que portem d’any, on els accidents mortals amb un sol vehicle aglutinen el 44% del total.

 

Accidents Mortals segons el nombre de vehicles

 

2010

2019

2020

1 vehicle

21

19

11

Més d’1 vehicle

43

31

21

Total

64

50

32

 

Indicadors de Violència Viària

Aquest estiu, 19.128 conductors han sigut reincidents amb 2 o més infraccions. Això representa un 12,8% del total d’infractors.

Velocitat

En aquest període d’estiu, 14.973 conductors han reincidit amb 2 o més infraccions per excés de velocitat. Això representa un 12,6% sobre el total d’infractors per excés de velocitat.

Durant els tres mesos que dura el període d’estiu, una desena de conductors han estat multats per excés de velocitat més de 15 vegades. Quatre d’aquests conductors ho han estat més de 20 cops. Encapçala aquest llistat un conductor que va ser detectat fins a 38 vegades superant el límit de velocitat.

Els vehicles que han estat detectats per excés de velocitat, superen de mitjana en 17 km/h el límit de la via. L’augment de velocitat és superior en vies que tenen com a límit de velocitat 110 km/h o 120 km/h; en les de 110km/h, els conductors superen de mitjana en 24 km/h el límit de la via (això representa un augment del 50% respecte el mateix període del 2019) i en les de 120km/h, el superen en 19 km/h.

Alcohol o drogues

A l’estiu del 2020, 12 conductors han sigut reincidents amb dos o més infraccions per alcohol o drogues, el que suposa un 1,7% sobre el total d’infractors per alcohol o drogues.

Distraccions

Durant aquest estiu, 4 conductors han reincidit amb 2 o més infraccions per distraccions. Això suposa un 0,2% sobre el total d’infractors per distraccions.

 

1  

Fitxers adjunts

Dossier en format pdf

Dossier en format pdf
PDF | 208

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia