“El futur d’un medi rural sostenible i en igualtat passa per la creació de més oportunitats per a les dones i també per la millora de la seva situació laboral, fomentant la seva participació en la presa de decisions, tant econòmiques com polítiques i socials”. Així ho ha manifestat la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, en la cloenda de la jornada tècnica amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona Rural.
El Departament d’Agricultura, amb la col·laboració de l’Institut Català de les Dones, ha organitzat aquesta jornada per retre homenatge a les professionals del medi rural i reconèixer el paper destacat que tenen en els àmbits de l’agricultura, la ramaderia, l’economia, l’emprenedoria rural i, en especial, la fixació de població al territori.
Durant la seva intervenció, la consellera ha remarcat les noves tendències mundials pel que fa a l’emergència d’una nova generació de pagesia més vocacional i preparada. En aquesta evolució, “destaca la rellevància que pren el paper de les dones: formen part de la nova generació de persones que es posen al capdavant de les explotacions agràries familiars amb actituds i aptituds empresarials innovadores i molt orientades als nous mercats emergents”, ha afirmat la titular d’Agricultura.
Finalment, Jordà ha recordat la funció del Consell Assessor de les Dones del Món Rural i Marítim, un organisme amb representació del sector que té per objectiu “la participació de les dones en el disseny de les polítiques agràries d’aquest país i que ens ajudeu en l’anàlisi de les iniciatives del Departament relacionades amb la incorporació de la dimensió de gènere en les seves actuacions i la defensa i promoció de la plena igualtat efectiva en el món rural i marítim”.
La jornada, en la qual també ha participat la directora general d’Igualtat, Mireia Mata, i la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Laura Martínez, ha consistit en la presentació d’iniciatives innovadores sorgides com a resposta a noves necessitats derivades de la pandèmia.
Entre les experiències exposades, destaquen els testimonis de 8 participants al pla pilot de mentoratge professional que s’emmarca en el Programa de dones del món rural i marítim. El pla consisteix a oferir el suport d’una mentora amb àmplia trajectòria al sector a una dona emprenedora que vol iniciar la seva activitat professional.
La jornada ha inclòs també la projecció de testimonis en vídeo de l’Associació de Dones del Món Rural, Pageses i Ramaderes de Catalunya i la taula d’experiències “Adaptació, innovació i agilitat, claus per connectar amb les persones consumidores”.