EMC
  • Aquesta setmana s’ha posat en marxa el Catalunya reStart Turisme, una nova manera de treballar a través de la qual sector públic i privat cooperaran més estretament per fomentar la recuperació de l’activitat turística i el posicionament de Catalunya com a destinació

 

  • Durant diferents sessions, organitzades per l’Agència Catalana de Turisme, es parlarà sobre la nova demanda, com ha de ser la reobertura de la destinació tenint en compte l’impacte de la pandèmia i quines propostes d’actuació cal plantejar en el futur immediat

 

  • El comportament que estan tenint els diferents mercats emissors davant els efectes de la COVID-19 i les noves tendències han estat els temes de debat de la jornada Catalunya reStart Turisme que dimecres va donar el tret de sortida d’aquesta nova iniciativa

 

  • Al llarg de la setmana s’ha activat l’espai col·laboratiu coLAB per fomentar la interacció entre les oficines de promoció turística a l’exterior i el sector turístic català

 


El Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), ha posat en marxa aquesta setmana una nova manera de treballar per impulsar la recuperació de l’activitat turística i el posicionament de Catalunya com a destinació. Més de 900 representants del sector turístic van participar dimecres en la primera jornada de la iniciativa Catalunya reStart Turisme, a través de la qual es vol potenciar el treball conjunt entre sector públic i privat per fomentar actuacions conjuntes que apostin per un model de turisme sostenible que rellanci Catalunya com a destinació turística a escala internacional.

Segons el director de l’ACT, David Font, el Catalunya reStart Turisme “ha de servir per posar les bases d’un treball conjunt i cooperat entre sector públic i privat per obrir un espai de diàleg i d’actuacions conjuntes”. “Volem un model de turisme sostenible basat en la qualitat, la diversificació, la desestacionalització i l’equilibri territorial. Perquè volem que Catalunya continuï sent considerada una destinació de primer nivell”. Per aquest motiu, Font considera que “hem d’aprofitar aquest moment d’inflexió causat per la pandèmia de la COVID-19 per generar conjuntament noves oportunitats”.

Al llarg de diferents sessions que es produiran durant els mesos d’octubre, novembre i desembre s’intentarà posar l’enfocament en aquells eixos que s’han considerat imprescindibles per encarar el futur: la mirada dels mercats emissors sobre com recuperar la demanda, el procés d’obertura que la nostra destinació ha de tenir i les propostes d’actuació que s’han de plantejar per fomentar la projecció turística internacional de Catalunya.

Tendències, comportaments i expectatives dels mercats emissors

Aquest dimecres va tenir lloc la primera jornada del Catalunya reStart Turisme. Els directors de les 12 oficines de promoció turística a l’exterior de l’ACT van explicar telemàticament el comportament que estan tenint els seus respectius mercats emissors davant els efectes de la COVID-19. Així mateix, van parlar de tendències, previsions i expectatives un cop se superi la pandèmia i hi hagi més llibertat a l’hora de viatjar.

Europa del Sud

La sessió va començar amb una taula rodona formada pels directors de les oficines de promoció turística que l’ACT té a l’Europa del Sud, concretament l’Oficina de França, encapçalada per Fina Mariné, l’Oficina d’Itàlia i Israel, que té com a directora a Marta Teixidor, i l’Oficina d’Espanya i Portugal amb Núria Perich com a directora.

En el decurs de la xerrada, es va destacar com a element clau la digitalització amb un interès creixent per part del consumidor en tots tres mercats, on si bé ja hi havia un creixement present, ara encara es veurà molt més accentuat. A més, tot i el present incert, hi ha diversos factors tant al mercat espanyol com al francès que indiquen un interès latent en poder viatjar aquest últim trimestre de 2020. Més difícil es presenta el mercat italià on, tot i que un 60% dels ciutadans creuen que viatjaran durant la tardor i un 35% que ho faran per Nadal, es prefereixen destinacions del nord d’Europa, ja que són percebudes com a segures.

D’altra banda, la proximitat i la bona accessibilitat amb Catalunya dels mercats espanyol i francès seran claus. En aquest marc, els productes de Slow Tourism i les propostes en entorns naturals, així com també les propostes de petites i mitjanes ciutats, són elements que estan generant un interès creixent en un perfil de turista més responsable, i que sembla que es farà especialment present en el mercat espanyol.  

Europa del Nord

La taula rodona dedicada als països de l’Europa del Nord va comptar amb la col·laboració de Montserrat Sierra, directora de l’Oficina d’Europa Central, Aicard Guinovart, director de l’Oficina de Regne Unit i Irlanda, Inma Ballestín, directora de l’Oficina del Benelux, i Eulàlia Cabana, directora de l’Oficina de Països Nòrdics.

En general, tots els ponents van manifestar que de cara a l’any vinent, el sector turístic començarà a recuperar-se, però hi haurà noves tendències i l’oferta s’haurà d’adaptar. Viatges a mida, amb més valor afegit i orientats al concepte de sostenibilitat seran les noves demandes dels ciutadans del nord d’Europa. Un canvi de rumb que tots els directors veuen com una oportunitat per fomentar la desestacionalització i la desconcentració de productes i territoris. D’altra banda, també s’està observant que molts turoperadors especialitzats en destinacions llunyanes estan canviant la seva projecció i oferint viatges de tipus cultural per Europa, ja que una nova tendència serà també viatjar a prop de casa. Aquest fet obre la porta a rebre nous viatgers que fins ara no optaven per les destinacions europees. 

En general, a l’Europa del Nord també hi ha ganes de viatjar però caldrà estar amatents a les recomanacions dels governs, a com s’acaba tancant el Brexit i als comportaments dels consumidors. De moment, els representants de l’ACT creuen que cal estar al costat del sector, informar-lo constantment i donar-li idees de quin són els productes que a partir d’ara poden interessar més.

Continent americà

La tercera taula rodona es va centrar en els mercats emissors procedents del continent americà, amb les intervencions de la directora de l'Oficina d’Amèrica del Nord, Cristina Gargallo, i del director en funcions de l'Oficina d'Amèrica del Sud, Josep Maria Buades. La situació sanitària en aquests mercats, les limitacions en les connexions i les restriccions imposades per diferents governs són factors que fan que el turisme emissor americà cap a Catalunya sigui pràcticament nul en aquests moments. 

La responsable del mercat nord-americà va explicar quins factors determinaran l'inici i la intensitat de la recuperació d'aquest emissor cap a Catalunya. Les últimes previsions indiquen que aquest emissor podria reactivar-se a partir de la primavera de 2021. L'obertura de fronteres i un tractament o una vacuna efectius farien que el consumidor recuperés la confiança per viatjar. La posada en marxa de vols directes, la reactivació dels creuers - un dels productes que trigarà més a recuperar-se-, la situació econòmica dels nord-americans són alguns dels factors que determinaran quan i amb quina intensitat serà la represa. Els viatges per aquests turistes segueixen sent una prioritat però, després de la pandèmia, buscaran espais oberts, naturals, amb poca massificació i amb possibilitat de fer activitats a l'aire lliure. S'inclinaran per viatges a mida, en grups reduïts i en allotjaments petits. Millennials baby boomers seran els primers en viatjar.

Pel que fa a Sud-amèrica, Brasil, Argentina i Colòmbia en són els principals emissors i, tot i que amb realitats molt diferents, tenen alguns trets en comú: turistes amb un poder adquisitiu mitjà-mitjà/alt i que busquen experiències diferents relacionades amb gastronomia, cultural, esport i estades en parcs temàtics. Acostumen a  viatjar en els nostres mesos de temporada baixa (gener-febrer) i ho fan en família. Un cop superada la pandèmia, cal parar atenció a segments de viatgers com ara el turisme mèdic i l'escolar-educatiu, en tots dos casos, amb Catalunya posicionada com a destinació referent.

La marca turística Catalunya es continua percebent al continent americà com la d'una destinació segura i amb bona oferta de lleure. Els responsables d'aquests mercats van explicar que cal mantenir-hi el contacte i la presència. En aquest sentit, la comunicació és clau perquè el consum d'informació de viatges és molt important, i també la flexibilitat perquè quan s'obrin fronteres, caldrà reaccionar ràpid i de manera efectiva amb qüestions com per exemple, la política de cancel·lacions i els canvis de dates en les reserves.

Mercats asiàtics

Per acabar, l'última taula rodona es va dedicar a parlar de les característiques i possibilitats que ofereixen els turistes dels mercats asiàtics. En aquest debat hi va participar el director de l'Oficina de Països de l'Est, Mikhail Sidorov, el director de l'Oficina d'Àsia-Pacífic, David Miró, i el director de l'Oficina de Xina, Antonio Li.

Els ponents van recalcar la importància de l'oferta premium per als turistes provinents d'aquests mercats com a clau per a la recuperació dels ingressos turístics amb la progressiva recuperació de la demanda. Així mateix, van posar de relleu el valor estratègic dels Països de l'Est, Rússia i l'Àsia-Pacífic per impulsar la línia de treball de les 4Ds (desestacionalització, diversificació, desconcentració i més despesa turístiques) de l’ACT ja que a banda de ser dels mercats que més ingressos per turista i dia deixen a Catalunya, visiten la destinació també fora de la temporada estival, estan interessats en tot tipus de productes com el cultural o el de compres i cada vegada estan més disposats a visitar punts d'interès més enllà de Barcelona. 

El director de l’ACT, David Font, destaca que la sessió va comptar amb la participació i interacció del sector ja que fins ahir a través de l’espai col·laboratiu coLAB es van poder resoldre dubtes i aportar idees. “Precisament aquest era un dels objectius, poder intercanviar informació i detectar noves dinàmiques i necessitats. Amb aquest treball conjunt, serà més fàcil redefinir estratègies i polítiques a l’hora de recuperar i fidelitzar la demanda”, assegura Font.

Font comenta que “la de dimecres va ser una jornada clau ja que el sector turístic català té una gran dependència dels mercats internacionals. De fet, els estrangers proporcionen més del 85% de la despesa turística i són, per tant, un públic que cal recuperar tant aviat com sigui possible perquè el turisme nacional no és suficient. Les dades parlen per si soles:  els estrangers deixen a Catalunya uns 21.000 milions d’euros enfront dels 4.000 milions d’euros provinents dels visitants catalans i espanyols.”

Per a més informació clica aquí.

 

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

 

1  

Imatges

Imatge de la jornada

Imatge de la jornada 4547