La situació actual del sector
El sector del transport de mercaderies per carretera afronta aquests reptes amb les dificultats i adversitats que experimenta, tenint en compte l’evolució constant on hi ha un repartiment modal desequilibrat en el transport de mercaderies, amb un pes excessiu en el transport per carretera, amb una manca de suport en el transport multimodal, i sobretot on l'elevada atomització del sector ha generat una cadena complexa de subcontractació dins del propi sector, agreujat en un futur si les normatives locals, autonòmiques, nacionals i comunitàries no s’homogeneïtzen en un entorn digital comú i estandarditzat.
El reclam dels usuaris per controlar els enviaments amb una traçabilitat total, amb informació a temps real, i sobretot mitjançant un transport adaptat a les seves preferències, optimitzat i amb un menor cost, s'imposarà en un escenari pròxim. Per això mateix, alguns dels reptes més importants per als propietaris d'infraestructures i els operadors logístics passen pel manteniment de les infraestructures, la traçabilitat de les mercaderies i l'optimització de l’anomenada última milla.
Algunes de les solucions que pretenen abordar aquests reptes passen per l'economia compartida, el Big Data, Blockchain i Smart Contracts, solucions d'intermodalitat urbana i interurbana, l'ús de la realitat augmentada per a la formació d'operaris i l'assistència remota en reparacions delicades o la incorporació del suport dels vehicles autònoms (UAVs) en les activitats relatives a la logística. Solucions que impliquen l'ús de la tecnologia en un entorn digital i que posen de manifest l'estat de transformació en què es veu immers el transport i el canvi de perspectiva que patirà en els darrers anys.
És per això que aquest document pretén ser una referència per a aquelles empreses que necessitin, o s’interessin, en dur a terme un procés de digitalització, atorgant-los una visió comprensiva de les tecnologies que existeixen avui en dia, juntament amb aquelles que en un futur poden esdevenir una realitat, tot proporcionant-los una visió general per a l'ajuda a la presa de decisió per digitalitzar la seva organització.
La digitalització té un caràcter dinàmic, és a dir, no finalitza una vegada la tecnologia en qüestió és implementada, sinó que la dimensió digital de l'empresa és monitoritzada i avaluada a través d'aquest projecte. Per tant, l’estratègia digital de l'empresa ha de tornar-se a definir dins del projecte de transformació digital sota les directrius i objectius que l'empresa es marqui.