La Delegació del Govern davant la Unió Europea ha organitzat una sessió en el marc de la Setmana Europea de les Ciutats i les Regions per presentar el projecte del Govern de Catalunya titulat ‘Carreteres proveïdores d’energia’ i que es preveu posar en marxa a principis de l’any vinent.
DGUE
Els ponents de la sessió que ha estat seguida per un centenar de persones

La delegada del Govern davant la Unió Europea, Meritxell Serret, ha donat la benvinguda al centenar de persones que han seguit el seminari defensant que “aquest projecte és un exemple de com els governs regionals han de ser clau per avançar cap a la transformació digital i verda de l’Europa que volem”.

El moderador de la sessió ha estat Svetlozar Andreev, responsable de les àrees de recerca i innovació a la comissió SEDEC del Comitè de les Regons, el qual ha subratllat que Catalunya és un exemple a seguir a Europa per avançar cap a la transició digital amb projectes cofinançats amb fons europeus.

El director general d’Innovació i Economia Digital, Daniel Marco, ha exposat que el projecte presentat que es titula ‘Carreteres proveïdores d’energia’ forma part del programa de recerca i innovació en Tecnologies Digitals Avançades. L’objectiu és impulsar i coordinar diferents agents de recerca i innovació en l’àmbit TIC per aconseguir que Catalunya esdevingui un centre europeu i global en tecnologies digitals transformadores de la seva economia i societat.

La cap del projecte del departament de Territori, Anna Bullich, ha assegurat que la iniciativa presentada pretén trobar solucions innovadores per avançar cap a la transició i l’eficiència energètica a partir d’instal·lar materials piezoelèctrics a les carreteres que podrien crear energia.

L’ús de cotxes elèctrics augmentarà el nombre d’equipaments connectats a les infraestructures que requeriran una major energia”, ha explicat Bullich per justificar la necessitat del projecte. “Creiem que les carreteres seran actors clau en el futur i les administracions públiques directament responsables en la relació entre vehicles i infraestructures hem de començar a liderar el canvi”, ha defensat Bullich.

El centre de recerca CINME serà el responsable d’executar el projecte. Fernando Salazar ha estat l’encarregat d’exposar la tecnologia necessària per fer la recerca. “El potencial de l’energia piezoelèctrica encara es troba en una fase inicial i, tot i que els resultats obtinguts són prometedors, necessitem fer més recerca per ser més competitius”, ha explicat.

La sessió també ha comptat amb Núria Querol, tècnica i investigadora R+D a l’empresa Sorigué, l’empresa de construcció que explorarà el possible impacte i viabilitat del projecte. “La creació de carreteres intel·ligents és una necessitat i ha d’anar de la mà del desenvolupament de la mobilitat autònoma connectada”, ha defensat Querol.

La tècnica de Sorigué ha explicat que “una carretera intel·ligent tindrà sensors connectats a internet que generaran informació i inclús activaran diferents elements per contribuir en el guiatge autònom” i, per això, ha afegit “cal trobar la forma de proveir energia a totes aquestes aplicacions”. “La solució de crear carreteres intel·ligents passa per trobar un sistema de generació d’energia basat en materials piezoelèctrics instal·lats en les carreteres”, ha conclòs.

1  

Fitxers adjunts

Document explicatiu del projecte

Document explicatiu del projecte
PDF | 559