El CRL recorda que només quan la mobilitat és imprescindible es pot realitzar el treball presencial, i en aquells casos en que el treball a distància no és possible, s’han d’implantar altres mesures com horaris d'entrada i sortida esglaonats, flexibilitat horària, o similars per tal que s’evitin les hores punta del transport públic.
Es proposa adoptar, preferentment i temporalment, mesures de flexibilitat interna negociades entre l’empresa i la representació legal o sindical de les persones treballadores pel que fa a possibles modificacions de la jornada
El Consell de Relacions Laborals ha aprovat aquesta tarda, en el decurs d’una reunió telemàtica, una declaració que recorda a les empreses i persones treballadores la prioritat de fer teletreball amb l’objectiu de limitar la mobilitat de les persones per tractar de frenar el ritme de contagis per COVID-19, d’acord amb les resolucions de les autoritats sanitàries.
Declaració del Consell de Relacions Laborals
Davant les actuals dades epidemiològiques i atenent a les Resolucions de les autoritats sanitàries, l’Administració de la Generalitat i CCOO, UGT, FOMENT i PIMEC, en el marc del Consell de Relacions Laborals, declaren:
En cas que hi hagi raons justificades, per exemple, i sempre tenint en compte les premisses de l’acord, la temporalitat i l’equilibri, es proposen mesures com aquestes:
-
- ajustaments de la producció
- acordar borses horàries per tal de flexibilitzar i adaptar la situació a les necessitats productives
- possibles adaptacions del calendari laboral
- programació o reprogramació d’activitats formatives o informatives.
- redistribució de la jornada laboral, d’acord amb la regulació laboral i convencional
- establiment de sistemes de permisos que permetin ajustar la càrrega de treball
- establiment de regles de compensació per al període de reorganització del temps de treball”
El context de la declaració del Consell de Relacions Laborals
Des de l’afectació de la pandèmia a Catalunya, el Consell de Relacions Laborals ha contribuït amb unes Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per l’efecte del coronavirus SARS-CoV-2 que integren mesures preventives i organitzatives per a empreses i persones treballadores i orientacions per planificar una tornada a la feina segura, tot demanant prioritzar, sempre que això sigui possible, mesures de flexibilitat i el teletreball per prevenir contagis i pal·liar els efectes socioeconòmics derivats de la crisi.
Durant els mesos de març i abril fonamentalment, la restricció de la mobilitat i el confinament domiciliari van demostrar la seva capacitat potencial de reduir la probabilitat d'exposició i contagi per COVID-19 i opcions com el treball a distància i teletreball o diferents alternatives de flexibilitat empresarial, al mateix temps, van minimitzat l'impacte negatiu sobre el teixit empresarial i l'ocupació.
Des de llavors, el 23 de setembre de 2020 es va publicar al BOE el Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distància, on el treball a distància és entès com a treball que es fa fora dels establiments i centres habituals de l’empresa, i del qual el teletreball n’és una subespècie que implica la prestació de serveis amb noves tecnologies.
Aquesta mateixa norma, però, a la seva disposició transitòria tercera, estableix que el treball a distància implantat excepcionalment en aplicació de l’article 5 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, o com a conseqüència de les mesures de contenció sanitària derivades de la COVID-19, i mentre aquestes es mantinguin, li segueix sent aplicable la normativa laboral ordinària i que, en tot cas, les empreses estan obligades a dotar dels mitjans, els equips, les eines i els consumibles que exigeix el desenvolupament del treball a distància, així com al manteniment que sigui necessari i que, si s’escau, la negociació col·lectiva ha d’establir la forma de compensació de les despeses derivades per a la persona treballadora d’aquesta forma de treball a distància, si n’hi ha i no han estat ja compensades.
El Consell de Relacions Laborals ha constatat que la situació actual de la pandèmia de la COVID-19, que mostren els indicadors a Catalunya amb l'aparició de nous brots epidemiològics i noves cadenes de transmissió, suposa la irrupció de una segona ona de contagis d'abast comunitari, que comprometen la integritat i la salut de les persones i, en conseqüència, s’han pres mesures per tal de canviar comportaments individuals i col·lectius a fi de reduir en la mesura del possible l’increment dels contagis.
Així, la Resolució SLT/2546/2020, de 15 d'octubre, per la qual s'adopten noves mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya preveu, entre altres qüestions, la necessitat de promoure les mesures organitzatives i tècniques que permetin limitar al màxim la mobilitat de persones treballadores, prioritzant el treball a distància, el teletreball, les reunions telemàtiques.
Per altra banda, el Decret 127/2020, de 25 d'octubre, per a l'adopció de les mesures necessàries en el territori de Catalunya durant la declaració de l'estat d'alarma davant la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19 i la Resolució SLT/2620/2020, de 25 d'octubre, per la qual s'adopten mesures de salut pública, de restricció de la mobilitat nocturna, per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya, reforcen la previsió que els desplaçaments per anar o tornar del centre de treball només s’ha de produir en els casos en què el treball no es pugui realitzar en modalitat de treball a distància o teletreball
Dilluns, 27 d’octubre de 2020
1