• El port prova ‘5G Maritime’, un pilot de geolocalització que utilitza una pionera solució tecnològica que combina IA, cloud computing, 5G i edge computing
  • Aquesta solució oferirà informació sobre la situació dels vaixells que complementarà la proporcionada pels sistemes d’identificació que utilitza la Torre de Control actualment
  • Emmarcat en la iniciativa 5G Barcelona i impulsat pel Port de Barcelona amb el suport del Departament de Polítiques Digitals, el projecte reuneix socis tecnològics líders en les seves àrees com IBM, Vodafone, Huawei, Mobile World Capital Barcelona i i2CAT
Presentació 5G Maritime al Port de Barcelona

El Port de Barcelona va iniciar el juliol la prova pilot ‘5G Maritime’, un projecte que té com a objectiu validar la localització dels vaixells en temps real i amb gran precisió, obtenint dades d’imatges que complementen la informació dels actuals sistemes de geolocalització del port (sistema de geoposició AIS i radar). El pilot es basa en una pionera solució tecnològica que combina la intel·ligència artificial i el cloud computing amb tecnologia d’edge computing (edge computing són processos computacionals realitzats en l’extrem de la xarxa més propera a l’usuari per a evitar l’enviament de dades massives i el seu processament en servidors o centres de dades llunyans, reduint notablement la latència i millorant el consum d’amplada de banda) i comunicacions ultraràpides i de baixa latència amb una xarxa 5G comercial.

Al Port de Barcelona atraquen vora 9.000 vaixells per any. Es tracta d’embarcacions de molt diferents característiques i mides, arribant fins i tot als 400 metres d’eslora (aproximadament el doble de la longitud d’un camp de futbol). Comptar amb informació molt precisa i en temps real sobre els seus moviments i geolocalització és fonamental no només per optimitzar l’espai d’atracada del port, sinó també per oferir la màxima seguretat als vaixells i als serveis portuaris a l’hora de realitzar moviments.

‘5G Maritime’ sorgeix amb l’objectiu d’ajudar el Port de Barcelona a optimitzar la gestió del trànsit marítim, millorant la seguretat i la sostenibilitat gràcies a una completa informació dels vaixells, de la seva situació i de les actuacions dels diferents serveis portuaris. Es tracta d’un projecte emmarcat en la iniciativa 5G Barcelona i impulsat pel Port de Barcelona, IBM, Vodafone, Huawei, Mobile World Capital Barcelona i Fundació i2CAT, amb el suport del Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya en el marc de l’Estratègia 5G de Catalunya.

La solució tecnològica permet obtenir el geoposicionament de proa i popa i indicador de moviment del vaixell amb una elevada precisió, facilitant l’assistència remota a la navegació. El pràctic de port serà capaç d’estimar de forma precisa informació de valor per a les operacions d’entrada i atracada d’embarcacions en el port, com per exemple la ubicació de diferents vaixells que naveguen per les dàrsenes del Port de Barcelona, el rumb o fins i tot la velocitat del mateix vaixell, tot això a partir de l’anàlisi del vídeo provinent de càmeres 5G instal·lades al voltant del recinte portuari.

El projecte ha estat presentat aquest matí per Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals i Administració Publica de la Generalitat de Catalunya; Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona; Marc Estapé, director d’IBM Catalunya i Balears; Laura Molist, directora territorial de Vodafone a Catalunya i Aragó; Eduard Martín, director del Programa de 5G de Mobile World Capital Barcelona i CEO de 5G Barcelona; i Vicente Zhong, director regional per al Nord i Est de Huawei Espanya.

En l’acte, Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals, ha destacat “la importància d’aquest projecte vinculat a una de les infraestructures capitals del país i a un sector com el logístic també clau per al conjunt de l’economia catalana, que s’emmarca en l’Estratègia 5G del Govern i en l’aliança que mantenim amb el Port de Barcelona per accelerar la seva digitalització i convertir-lo en un SmartPort de referència”. A més, ha afegit el conseller, “projectes com aquest permeten anticipar l’impacte de la 5G i altres tecnologies avançades en diferents àmbits de la nostra societat i com a motors de reactivació i dinamització de l’economia catalana amb l’impuls d’aquesta nova indústria tecnològica i, sobretot, de nous llocs de feina”.

A més, Eduard Martín, director del Programa 5G de Mobile World Capital Barcelona i CEO de 5G Barcelona, ha assenyalat que “es tracta d’una prova pilot pionera en el terreny de la logística en la qual l’aplicació del 5G en entorns portuaris permetrà facilitar la millora i automatització de processos i augmentarà la seguretat i l’eficiència d’aquestes operacions”.

Per altra banda, Marc Estapé, director d’IBM Catalunya i Balears, ha comentat que “la combinació d’intel·ligència artificial amb tecnologies Edge Computing i en el núvol en un entorn de comunicacions ultraràpides fa que aquesta prova pilot sigui pionera en la indústria, cosa que ens posa en el camí d’obtenir un alt grau de precisió en el reconeixement d’imatges portuàries amb el consegüent increment d’optimització”.

Així mateix, Laura Molist, directora territorial de Vodafone a Catalunya i Aragó, ha comentat que “la col·laboració publicoprivada és fonamental per accelerar el desenvolupament de casos d’ús de 5G, com el que presentem avui, ja que permet aprofitar el millor del coneixement i l’eficiència del sector privat, amb els interessos del sector públic per desenvolupar un potent ecosistema digital adaptat a les noves tecnologies”.

Vicente Zhong, director regional per al Nord i Est de Huawei Espanya, ha explicat que “Huawei s’enorgulleix de participar en aquest projecte d’innovació de 5G a Port Barcelona, on hem aportat el nostre coneixement tecnològic i capacitats d’R+D per contribuir a la digitalització de Catalunya. Aquest projecte ‘Maritime’ és sens dubte un clar exemple de com la tecnologia 5G i la Intel·ligència Artificial desenvoluparan un paper clau en aquesta quarta revolució industrial”.

Finalment, Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha explicat que “comptar amb una xarxa de càmeres connectades mitjançant tecnologia 5G suposarà un important avenç en matèria de seguretat per al trànsit marítim al Port de Barcelona. Però no només ens ajudaria a millorar en matèria de seguretat i prevenció en el recinte portuari, de summa importància, sinó que també contribuiria a optimitzar la gestió que fem dels nostres molls. I facilitaria a tots els serveis portuaris -pràctics, remolcadores, amarradors- la labor que realitzen cada dia”.  

Un desplegament tècnic pioner

 La solució tecnològica està formada pels següents elements:

1)       Un model d’intel·ligència artificial – IBM Maximo Visual Insights, creat per IBM i entrenat en IBM Cloud per reconèixer els vaixells, així com les seves proes i popes.

2)       Dos sets de càmeres d’alt rendiment i terminals 5G de Huawei situats en el port, que capten en temps real l’entrada dels vaixells.

3)       Comunicacions ultraràpides i de baixa latència proporcionades per la xarxa 5G comercial de Vodafone que transmeten les imatges al servidor, on s’executa el model d’IA sobre les imatges rebudes, que les reconeix i interpreta.

El model d’intel·ligència artificial es distribueix a un servidor ubicat a la torre de control del port utilitzant tecnologies edge computing – IBM Edge Application – d’IBM. Posteriorment, un algoritme de geolocalització tradueix els píxels de les imatges en coordenades geogràfiques de latitud i longitud. Finalment, aquestes dades de geolocalització s’integren amb la resta de sistemes del Port. El resultat és que el Port de Barcelona obté una informació més exacta i, a més, en temps real sobre la localització dels vaixells.

1  

Imatges

Presentació del pilot '5G Maritime' al Port de Barcelona

Presentació del pilot '5G Maritime' al Port de Barcelona 1841