- L’Agència Catalana de Turisme va iniciar fa una setmana la segona fase de la iniciativa Catalunya reStart Turisme que consisteix en diverses sessions que busquen consensuar amb el sector turístic propostes i mesures que fomentin la recuperació de l’activitat i el posicionament de Catalunya com a destinació
- Més de 150 entitats i empreses turístiques han analitzat projectes tractors que promoguin la reactivació del sector i puguin ser finançats pels fons de recuperació europeus
- L’objectiu és definir un full de ruta basat en 6 propostes o projectes tractors que ajudin a assegurar l’activitat i traçar el camí del turisme pels propers anys
“Sector públic i privat hem de treballar plegats, ara més que mai, per optar als fons de recuperació europeus del programa Next Generation UE. Hem de presentar projectes tractors que ens permetin assegurar la reactivació de l’activitat turística en un moment molt crític com l’actual”. Amb aquesta declaració, el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, ha volgut encoratjar al sector turístic català durant el desenvolupament de les sessions de la segona fase del Catalunya reStart Turisme iniciada la setmana passada per definir un full de ruta de futur pel turisme català.
Les diferents jornades de treball han comptat amb la participació d’unes 150 entitats i empreses turístiques. Tal i com indica el director de l’ACT, “hem volgut obrir un espai de reflexió per decidir quins han de ser els projectes tractors que permetin recuperar el dinamisme del sector a casa nostra i que puguin ser finançats pels fons de recuperació europeus”. Segons David Font, “la mirada global que puguem donar entre tots és la que ens ha de permetre treballar plegats pel turisme del futur que volem”.
Aquest treball s’ha volgut fer de la mà del sector, ja que només a través de la col·laboració publicoprivada es pot generar un veritable debat que avaluï les necessitats reals i posi sobre la taula els projectes clau de país que permetin la transformació del sector turístic català i la seva adaptació a les noves tendències. Pel director de l’ACT, “la nostra màxima prioritat és estar al costat de cadascuna de les empreses turístiques del nostre país perquè tant aviat com la situació pandèmica millori siguem capaços de tornar a aixecar la persiana i demostrar que som una potència turística de primer nivell”.
Per aquest motiu, durant dues sessions, s’han reunit telemàticament a través de l’espai col·laboratiu coLAB representants d’empreses i entitats dels àmbits del turisme, la innovació, la sostenibilitat, el MICE i els esdeveniments professionals per debatre i identificar aquests projectes. Unes propostes que han de permetre la reactivació del sector i construir el turisme del 2030, ja que la mirada es vol posar en aquest horitzó.
Fruit d’aquest treball, s’han seleccionat sis projectes que s’hauran de desenvolupar en els propers dies per tal d’esdevenir propostes que tinguin opció a rebre finançament europeu. Fins a principis del mes de desembre estarà oberta la participació al sector per aportar idees a aquestes propostes a través de l’espai col·laboratiu coLAB.
La idea és aconseguir que les iniciatives que vagin sorgint de diferents organismes puguin convergir en un projecte global únic on tot el sector s’hi senti representat.
Fons de Recuperació Europeus, una gran oportunitat per al sector turístic
Aquest exercici de reflexió s’ha realitzat en un context en el qual els fons de recuperació europeus juguen un paper cabdal per al turisme, ja que fins ara la Comissió Europea (CE) no havia mirat aquest sector amb la prioritat econòmica com ho està fent actualment.
Pel director de l’ACT, “aquests recursos són una gran oportunitat per recapitalitzar el país en un moment en el qual es necessiten projectes competitius. Uns projectes que ens han d’ajudar i contribuir a fer el salt qualitatiu en allò que nosaltres estem perseguint com a sector turístic amb elements com la digitalització i la sostenibilitat”. Font també afirma que “el turístic és un sector de sectors, un ecosistema format directa o indirectament per 94.000 empreses. És un motor econòmic que aporta valor al territori i impulsa sectors complementaris. No deixem perdre aquesta ocasió per assegurar el seu futur”.
Tot i l’oportunitat que representen aquests recursos, cal tenir en compte que el plantejament que de moment ha fet la CE no s’adiu a la realitat i a les necessitats del sector turístic català. En un ecosistema de PIMES, a Catalunya el 94% de les empreses del sector turístic tenen fins a un màxim de 10 treballadors. Per aquest motiu, la configuració de grans projectes per a ser presentats serà difícil. D’altra banda, tot i que entre els criteris orientadors es situïn els de la transformació digital i verda, i la cohesió social, territorial i generacional, necessaris per reformar les nostres economies i societats en el mitjà i llarg termini, si no es pot resistir a curt termini i els fons no s’adapten a les necessitats reals del sector, els efectes poden ser terribles. Amb tot, s’està treballant per aconseguir una reorientació i no perdre cap oportunitat.
Catalunya reStart Turisme, treball conjunt per rellançar la destinació Catalunya
Aquest darrer trimestre de l’any s’ha posat en marxa la iniciativa Catalunya reStart Turisme a través de la qual es vol potenciar el treball entre sector públic i privat per fomentar actuacions conjuntes que apostin per un model de turisme sostenible que rellanci Catalunya com a destinació turística a escala internacional.
Al llarg de diferents sessions es posarà l’enfocament en aquells eixos que s’han considerat imprescindibles per encarar el futur: la mirada dels mercats emissors sobre com recuperar la demanda, el procés d’obertura que la nostra destinació ha de tenir i les propostes d’actuació que s’han de plantejar per fomentar la projecció turística internacional de Catalunya.
El comportament que estan tenint els diferents mercats emissors davant els efectes de la COVID-19 i les noves tendències van ser els temes de debat de la primera fase del Catalunya reStart Turisme, protagonitzada pels directors de les 12 oficines de promoció turística a l’exterior de l’ACT i seguida per més de 900 representants del sector turístic.
Durant el mes de desembre tindrà lloc la tercera i última fase del Catalunya reStart Turisme on es presentaran davant del sector les principals propostes concretes d’actuació que es desplegaran durant l’any 2021.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
- Twitter: @turismecat | @empresacat | @coneixementcat
- Youtube: https://www.youtube.com/turismecat