Territori

Imatge campanya

Arrenca la tercera onada de la campanya "Reciclem bé. Separem bé" per fomentar la recollida selectiva dels residus municipals

La campanya també informa que les mascaretes, els guants i les tovalloletes humides s'han de dipositar a la fracció resta

query_builder   9 desembre 2020 17:00

event_note Nota de premsa

Arrenca la tercera onada de la campanya "Reciclem bé. Separem bé" per fomentar la recollida selectiva dels residus municipals

La campanya també informa que les mascaretes, els guants i les tovalloletes humides s'han de dipositar a la fracció resta

Foto campanya

Aquest dimecres la Generalitat comença la tercera onada de la campanya informativa “Reciclem bé. Separem bé”, per fomentar la recollida selectiva dels residus domèstics. La campanya es difondrà per ràdio, televisió, premsa escrita i també online.

La iniciativa posa èmfasi en aquelles persones que llencen tota la brossa al contenidor de la fracció resta o rebuig i que, per tant, no separen correctament. Es vol transmetre el missatge que reciclar ja no és una opció, ja que el contenidor de qui no separa no existeix, en referència a aquest mal hàbit. Els missatges també s’adrecen a les empreses i a les institucions, fent així una crida transversal que abasta diferents actors.

Així mateix, també es fa especial èmfasi en elements com les mascaretes, guants i tovalloletes, l’ús dels quals s’ha generalitzat a causa de la pandèmia. Aquests elements s’han de dipositar al rebuig. També es recorda que, si és possible, s’utilitzin mascaretes reutilitzables per prevenir la generació de residus

És important saber que els guants que es llencen a terra, a més de generar brutícia, són un risc de contagi per a la població. Pel que fa a les tovalloletes humides, si es llencen al vàter embussen canonades i generen grans sobrecostos en el sanejament d’aigües residuals.

 

Cada residu, al seu lloc

Una de les idees centrals de la campanya és que “el contenidor gris”, el que hi ha en la major part de municipis que tenen contenidors de superfície situats a la via pública, “no és el contenidor pels que no volen reciclar”, com es diu en els anuncis. La major part dels residus que la ciutadania, les empreses i les institucions llencem al contenidor de la fracció resta no hi han d’anar. Degut a l’ús que se li ha estat donant, el gris ha anat adquirint un significat al llarg dels anys que la campanya vol traure-li, situant-lo com el que és, un element més de la correcta separació en origen per als residus no reciclables. La campanya busca difondre una imatge negativa d’aquest contenidor per animar la ciutadania a utilitzar-lo només en casos molt concrets, i a llençar els residus al contenidor de la fracció corresponent.

L’any passat es van generar a Catalunya 3,9 milions de tones de deixalles, que corresponen a 1,4 quilos per habitant i dia (523 kg/hab/any). Dels 3,9 milions de tones, 1,66 milions es van recollir selectivament, xifra que va representar un augment respecte l’any anterior del 8,4%, situant l’índex de recollida selectiva en el 45%. La recollida selectiva de totes les fraccions ordinàries va augmentar. La que ho va fer en major mesura va ser la dels envasos (+9,6%), seguida de l’orgànica (+7,5%), el paper i cartró (+6,5%) i el vidre (+6,3%).

La tercera onada de al campanya “Reciclem bé. Separem bé” compta amb el suport dels Sistemes Integrats de Gestió Ecoembes i Ecovidrio, i de l’Agència de Residus de Catalunya, i té un cost global d’uns 1,6 milions d’euros (IVA inclòs), per a la seva difusió a través dels mitjans.

La primera onada de la campanya “Reciclem bé. Separem bé” es va difondre del 20 de desembre de 2019 al 15 de gener de 2020. La segona va tindre lloc durant el mes de juny.