- L’Agència Catalana de Turisme celebra la tercera jornada Catalunya reStart Turisme, en què han participat un miler de representants del sector turístic
- Durant la trobada s’han presentat les propostes d’actuació per reactivar l’activitat turística catalana de cara al 2021
- Experts en sostenibilitat han explicat la importància de fer el salt cap a un model més respectuós amb l’entorn
- La innovació també ha tingut un paper rellevant durant la trobada, amb l’anunci de les empreses guanyadores del programa StarTechTour
“El sector turístic és tractor per a l’economia catalana, és un ecosistema format per més de 94.000 empreses que aporten valor al territori i impulsen altres sectors complementaris com el comerç i la restauració. Tanmateix avui no passa per un bon moment; ens trobem en una situació crítica per al sector però també per al conjunt de l’economia”. Així ha descrit el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, la realitat actual del sector turístic català. Ho ha fet en el decurs de la tercera i última jornada Catalunya reStart Turisme, organitzada per l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i, celebrada avui en format virtual des de La Pedrera, a Barcelona.
Davant aquesta situació, Tremosa ha explicat les mesures que s’estan aplicant des del Departament que encapçala per fer front a la crisi generada per la Covid-19, unes mesures que van en tres direccions. Per una banda, “volem facilitar l’activitat empresarial”, i per fer-ho s’ha ampliat, per exemple, la moratòria de l’impost d’estades en establiments turístics (IEET). D’altra banda, s’han implementat mesures per minimitzar l’impacte de la Covid-19 a les empreses, atorgant 136 milions d’euros en ajudes directes. El conseller també ha explicat que s’està treballant per canalitzar i mobilitzar el màxim de fons europeus possibles per tal d’aconseguir un efecte multiplicador que reactivi l’economia catalana. “Mai abans la Comissió Europea (CE) havia entès el turisme com una prioritat econòmica, per això hem d’aprofitar el programa Next Generation UE per renovar el sector i fer-lo avançar cap a una doble transformació: la digitalització i la sostenibilitat”.
Precisament, al llarg de la jornada Catalunya reStart Turisme s’han exposat les principals propostes concretes d’actuació que l’ACT desplegarà durant l’any 2021 per reactivar l’activitat turística. Segons el director de l’ACT, David Font, “aquests plantejaments han estat treballats amb el sector i els volem desenvolupar conjuntament, ja que en aquests moments el treball cooperatiu és més important que mai”. Durant la trobada, també s’ha incidit en dos dels principals eixos als quals s’haurà d’acollir el sector turístic català en el futur, com són la innovació i la sostenibilitat.
Fons europeus de recuperació, una oportunitat per assegurar el futur del sector turístic
El primer dels objectius de la sessió d’avui ha estat compartir els resultats de la reflexió conjunta feta amb el sector de cara a la definició de possibles projectes de transformació susceptibles de rebre finançament a través dels recursos dels Plans de recuperació europeus. Precisament, per conèixer el funcionament d’aquests fons, sobretot el Next Generation UE, i poder optar als seus recursos, s’ha fet una explicació d’aquests programes i les seves especificitats.
Pel que fa als projectes per fomentar la reactivació de l’activitat turística catalana, s’han presentant 5 propostes que es podrien impulsar des de l’ACT:
- Pla per a la Innovació i la Competitivitat Turística: Es tracta d’un gran projecte transversal en l’àmbit de la innovació i la digitalització que promou la transformació digital dels agents de l’ecosistema turístic cap a la competitivitat i la sostenibilitat, mitjançant la recerca aplicada, la transferència de coneixement, els serveis d’intel·ligència competitiva, la col·laboració oberta i transversal i la capacitació en competències digitals. Contempla bona part de les conclusions dels 6 grups de treball de la segona jornada del Catalunya reStart Turisme i s’estructura en 8 subprojectes.
- Pla de Reactivació del Turisme de Reunions a Catalunya: Projecte transversal enfocat a la recuperació del turisme de reunions, que recull el resultat del treball desplegat des del Catalunya Convention Bureau (CCB) amb la participació de nombrosos agents del sector MICE de Catalunya entre els mesos de juny i juliol de 2020 en la dinàmica ReACT impulsada pel CCB.
- Pla d’extensió del Projecte neZEH (Nearly Zero Energy Hotels): Projecte per a l’optimització del consum energètic als hotels i la pràctica eliminació de les emissions. Es proposaria la recuperació dels socis del primer projecte neZEH, desenvolupat fins el 2016, amb la coordinació grega, i la participació d’Itàlia, França, Croàcia, Romania, Espanya i Suècia.
- Pla d’esponjament i reconversió de destinacions turístiques madures de litoral: Projecte transversal de reconversió de destinacions madures de litoral amb l’objectiu de millorar-ne la seva competitivitat a partir d’intervencions que n’accelerin la sostenibilitat ambiental, social, cultural i econòmica. L’objectiu principal és que la millora de la qualitat de les destinacions permeti que puguin sortir de la dinàmica de competència per preus baixos evolucionant al mateix temps cap a un model d’especialització. Es planteja la participació coordinada amb les Comunitats Autònomes de la Mediterrània membres de NECSTouR.
- Pla per a la millora de la sostenibilitat social i cultural del turisme per a donar resposta als reptes de la Declaració de Barcelona: Projecte de desplegament dels 5 principis rectors de la Declaració de Barcelona impulsada per NECSTouR, Better places to live, better places to visit, per a millorar la sostenibilitat social i cultural del turisme i contribuir a la consideració del visitant com a resident temporal i a millorar l’equilibri entre les comunitats resident i visitant. Es proposarà la participació dels membres de NECSTouR suscriptors de la Declaració de Barcelona més implicats a trobar solucions a la sostenibilitat social del turisme: Veneto, Flandes, Paris île-de-France, Toscana i Catalunya.
Des de l’ACT també s’han definit els eixos d’actuació que s’impulsaran durant l’any 2021 per contribuir en la recuperació de l’activitat turística. Entre aquests, destaquen l’actualització del Pla de màrqueting Turístic de Catalunya 2018-2022 per adaptar-lo a les noves prioritats derivades de la pandèmia; el desplegament d’un Pla d’innovació i un altre de sostenibilitat, oferir un nou catàleg de productes i serveis i, desenvolupar la plataforma Intel·litur.cat per conèixer les preferències de la demanda i la reputació dels visitants. La transformació digital i el treball cap a un sistema integrat de màrqueting turístic també formaran part de les línies de treball prioritàries de l’ACT de cara a l’any vinent.
Camí cap a un model de turisme més sostenible
Durant la tercera jornada Catalunya reStart Turisme s’ha parlat també de sostenibilitat. Per això s’ha comptat amb la participació de Maša Klemenčič, Project Manager Slovenian Tourism Board, i Guy Bigwood, Chief Changemaker de Global Destination Sustainability Movement.
Klemenčič ha explicat el cas d’èxit de Green Slovenian com a exemple de destinació que ha aconseguit assolir un fort posicionament com a destinació sostenible i alhora relacionar aquest valor amb la seva marca turística. En aquest sentit, ha afirmat que “després de molts anys treballant amb destinacions i empreses, tenim la impressió que molta gent vol treballar d’una manera més sostenible però no saben per on començar. Abans tenen altres obligacions i tasques que passen per davant. Simplement necessiten instruccions, que algú els digui com i per on poden començar i exactament com ho poden fer”.
Per la seva part, Guy Bigwood ha aprofitat la seva ponència per parlar de l’informe “Revolució Regenerativa”, on es posa de relleu com la crisi de la Covid-19, amb les seves conseqüències socials i econòmiques, ha fet aflorar encara més en l’agenda del sector turístic la necessitat d’afrontar la sostenibilitat. Bigwood ha indicat que “aquesta situació exigeix un replantejament del sistema basat en un nou model de creixement. Per això no hem de pensar en intentar fer coses menys nocives, sinó que hem de fer el salt cap al pensament regeneratiu del planeta, treballar per a la recuperació dels ecosistemes, les comunitats i l’economia. Cal fer aquest canvi de paradigma i de valors en el sector per poder treballar cap a un model més segur, inclusiu i més respectuós amb l’entorn”.
StarTechTour, innovació connectada per contribuir a la recuperació turística
L’últim gran tema que s’ha tractat durant la jornada Cataluya reStart Turisme ha estat la innovació. Per això, s’han donat a conèixer les empreses guanyadores del programa StarTechTour: Imotion Analytics, GoPopUp i Mooveteam.
Aquest programa té com a objectiu final contribuir, a partir de l’emprenedoria, a la creació i consolidació d’un ecosistema d’innovació connectada al sector turístic català. El projecte pretén que l’activitat turística sigui tractora d’iniciatives innovadores que ajudin a la recuperació turística post-Covid-19 i permetin generar riquesa arreu del nostre territori.
En aquesta primera edició del StarTechTour Challenge s'ha volgut fer aflorar talent emprenedor tecnològic i es va demanar a cinc corporacions rellevants del sector, tots ells partners o espònsors de l’ACT, que plantegessin reptes actuals que podrien ser resolts amb l’aplicació de la tecnologia adequada. Seguint aquests criteris, Vueling, el FC Barcelona, Port Aventura World, Value Retail, Torres i la pròpia ACT han definit els seus reptes i les start-ups han dissenyat solucions tecnològiques que permeten donar resposta a cada un dels reptes.
S'han rebut 36 propostes de solució, algunes de les quals podrien arribar a desenvolupar-se per finalment, ser aplicades. Les tres empreses guanyadores rebran suport en l’orientació i inici de desplegament de la seva estratègia, facilitant-los contactes amb corporacions de l’àmbit turístic, donant-los visibilitat, i dotant-los dels recursos necessaris per consolidar-se de forma accelerada.
Un cop ha finalitzat aquesta part de la jornada, els afiliats/des de l’ACT han pogut participar en una sessió interna de treball on s’han exposat les línies d’actuació prioritàries que Turisme de la Generalitat de Catalunya té previst desenvolupar per als seus afiliats/des durant els propers mesos. Actualment, l’ACT compta amb prop de 1.500 afiliats/es.
Catalunya reStart Turisme, treball conjunt per rellançar la destinació Catalunya
Aquest darrer trimestre de l’any s’ha posat en marxa la iniciativa Catalunya reStart Turisme a través de la qual s’ha volgut potenciar el treball entre sector públic i privat per fomentar actuacions conjuntes que apostin per un model de turisme sostenible que rellanci Catalunya com a destinació turística a escala internacional.
Al llarg de diferents sessions s’ha posat l’enfocament en aquells eixos que s’han considerat imprescindibles per encarar el futur. Així, la primera jornada va ser una reflexió sobre la demanda dels mercats i, els riscos i oportunitats de futur de cara a la recuperació. Va estar protagonitzada pels directors de les 12 oficines de promoció turística a l’exterior de l’ACT i seguida per més de 900 representants del sector turístic.
La segona jornada va ser un treball de co-creació amb l’oferta turística catalana, per identificar projectes tractors que ajudin a transformar el model turístic i a millorar la competitivitat de les nostres destinacions, per recuperar la confiança d’aquells mercats en un entorn post-Covid. Va comptar amb la participació d’unes 150 entitats i empreses turístiques.
Amplia la informació sobre el Catalunya reStart Turisme aquí.
Segueix-nos a les xarxes ________________________________________________________
- Twitter: @turismecat | @empresacat | @coneixementcat
- Youtube: https://www.youtube.com/turismecat