• Assegura que el pagament “es realitzarà durant el mes de desembre”
  • Explica que el “mecanisme excepcional” que es va habilitar per atendre la urgència “ha permès no excloure ningú de l’elevat nombre potencial de beneficiaris”
El vicepresident Aragonès durant la presentació del Decret al Parlament de Catalunya

El vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès, ha anunciat avui al Parlament que “l’ajut a les persones treballadores autònomes es començarà a fer efectiu aquesta setmana” i ha assegurat que “es realitzarà durant el mes de desembre”. Durant la presentació davant l’últim Ple ordinari de la dotzena legislatura del Decret llei 46/2020, de 24 de novembre, de mesures urgents de caràcter administratiu, tributari i de control financer, que el Govern va aprovar per pal·liar els efectes de la covid-19 a Catalunya, Aragonès ha posat de manifest que la voluntat del Govern és agilitar tots els procediments administratius i “treure de l’itinerari els possibles obstacles que puguin impedir que les ajudes que s’articulin arribin efectivament i de forma immediata a les persones que les necessiten”. “De res serviria que convoquéssim els ajuts ara i els paguéssim d’aquí a mig any. Hem de fer que l’administració s’adapti a les necessitats de la ciutadania i no que la ciutadania s’adapti a les necessitats de l’administració”, ha afegit.

Aragonès ha recordat que el tràmit d’inscripció prèvia per accedir als ajuts a les persones treballadores autònomes va registrar 132.000 sol·licituds que rebran 2.000 euros cadascuna. En total, el Govern destinarà a aquests ajuts un total de 264 milions d’euros, “un esforç que cobrirà aproximadament una quarta part dels autònoms d’aquest país i que il·lustra clarament les dificultats amb què es troba aquesta tipologia de treballadors”, ha remarcat.

El vicepresident ha explicat que la voluntat del Govern era poder atorgar un ajut econòmic a les persones treballadores autònomes afectades per la pandèmia “de manera ràpida i amb garanties”. És per aquest motiu que es va habilitar un “mecanisme excepcional” per atendre la urgència de les situacions d’emergència i que “ha permès no excloure ningú de l’elevat nombre potencial de beneficiaris”, ha puntualitzat Aragonès, que ha posat de relleu que “l’administració ha hagut d’innovar” davant d’una situació nova “que ens ha obligat a ser molt àgils”, tant en la posada en marxa com en el pagament final dels ajuts a sectors econòmics que necessiten suport. “No podíem seguir els procediments habituals de convocatòria de subvencions, que ens haguessin portat a molts mesos, masses, per una emergència que és d’ara. Havíem d’habilitar un sistema diferent”, ha afirmat.

Un mecanisme que simplifica la concessió de subvencions en situacions d’emergència

El Parlament ha convalidat un nou Decret llei amb mesures urgents de caràcter administratiu, tributari i financer per fer front als efectes econòmics derivats de la pandèmia del Covid-19. La norma ratificada avui simplifica la concessió de subvencions en situacions d’emergència per a un nombre potencial de beneficiaris molt elevat i en garanteix una tramitació àgil i ràpida. Així, quan l’administració hagi d’atendre aquesta tipologia d’ajuts, abans de publicar la convocatòria corresponent podrà incorporar un tràmit d’inscripció prèvia que li facilitarà la informació necessària per dimensionar amb més garanties l’univers de possibles beneficiaris i, a l’hora, suposarà una simplificació dels tràmits que aquests hauran de dur a terme.

La finalitat d’aquesta mesura és donar eines a l’administració perquè pugui respondre a la necessitat d’ajudes extraordinàries de la població, amb rapidesa, agilitat i amb totes les garanties jurídiques, i, a la vegada, permetre que l’administrat hagi de complir els menors tràmits possibles. Així, la simple inscripció al registre ja tindrà efectes de sol·licitud de l’ajut i les dades facilitades pels interessats tindran valor de declaració responsable, que servirà per acreditar els requisits per ser beneficiari de l’ajut i per a posteriors ampliacions o noves convocatòries amb el mateix objecte i característiques, en el termini d’un any des de la primera convocatòria.

En matèria fiscal, el Decret convalidat avui inclou una bonificació del 100% de la quota tributària en l’àmbit de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídic documentats, en la modalitat de transmissions patrimonials oneroses (ITPO), pels establiments de restauració que disposen de terrasses que ocupen la via pública, així com el sector de la venda ambulant. També en matèria administrativa i per tal d’ajudar al sector de la restauració, el Decret preveu la suspensió dels terminis de caducitat d’autoritzacions d’emplaçament i permisos d’explotació de les màquines recreatives del tipus B dels establiments d’hostaleria i assimilats, així com d’inscripció de les empreses operadores de màquines recreatives. El calendari afectat va des del 3 de novembre, coincidint amb l’entrada en vigor del Reial decret 956/2020 que prorrogava l’estat d’alarma, fins al 30 de juny del 2021.