Direcció General de Comunicació

mobilitat

El Govern aprova el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible

query_builder   19 gener 2021 15:23

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible

  • Amb el Pacte s’estableix un compromís transversal que pretén donar una resposta de país davant dels reptes presents i futurs de la mobilitat i assolir la Visió Zero en víctimes d’accidents

 

El Govern ha aprovat el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030. El Pacte ja s’havia presentat prèviament a la Comissió Interdepartamental per a la Millora de la Seguretat Viària (CIMSV) el 27 d’octubre passat i a la Taula d’Entitats del Pacte el 3 de novembre i aquest era l’últim pas previ a la seva aprovació definitiva.

 

L’objectiu principal d’aquest Pacte Nacional, que ha impulsat  el Departament d’Interior, amb la col·laboració del Departament de Territori i Sostenibilitat, és garantir la transició cap a una mobilitat més segura i, al mateix temps, sostenible, saludable, connectada i automatitzada a tot Catalunya. L’acord cerca implicar i sumar sinergies amb tots els departaments de la Generalitat, les diputacions, el món local i tots els agents de la societat civil i econòmica que participen en la seguretat viària i la mobilitat sostenible.

 

Així, aquest Pacte permet donar resposta als nous reptes que s'estan produint en el context actual, com ara una mobilitat creixent, l’estancament del decreixement de l’accidentalitat a la Unió Europea i a Catalunya, la dispersió espacial dels accidents amb absència de concentracions rellevants,  la demanda social de pacificació del trànsit als nuclis urbans, travesseres i àrees periurbanes, l'envelliment de la població, l’accessibilitat universal i el canvi climàtic.

 

D’altra banda, també pretén gestionar les oportunitats que es perfilen per a la propera dècada com són les relatives a l’increment de l’ús de modes de mobilitat sostenibles, la irrupció d’operadors privats en la gestió d’informació del trànsit en temps real, els avenços tecnològics aplicats als vehicles i a la via (vehicle autònom), l’increment de l’oferta dels serveis de mobilitat (MaaS) i la incorporació de la perspectiva de gènere en la mobilitat.

 

Amb aquest compromís transversal es vol continuar avançant en la millora de la seguretat viària i la mobilitat sostenible per assolir la consecució l’any 2050 d’un escenari de Visió Zero, sense víctimes mortals i sense ferits greus amb seqüeles de per vida, i també reforçar la lluita contra el canvi climàtic i els efectes nocius derivats de la mobilitat. El Pacte també planteja altres objectius estratègics com són la reducció del 50% de les víctimes mortals per sinistres viaris l’any 2030 respecte al 2020, la promoció d’una mobilitat més sostenible, saludable, connectada i autònoma i la millora de la qualitat de l’aire.

 

El Pacte, com a document estratègic futur, té un abast per als propers deu anys, durant el proper decenni 2021-2030.

 

Eixos estratègics del Pacte Nacional

 

L’elaboració del Pacte s’ha dut a terme a través d’un procés participatiu presencial -articulat al voltant de 6 grups de treball entorn als eixos temàtics establerts – així com a través d’un procés de participació on-line. El Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible es desplega en sis eixos principals amb què es pretén assolir un canvi social i cultural en matèria de seguretat viària i sostenibilitat, que són els següents:

 

  • Eix 1. Repensar l’espai públic cap una mobilitat més sostenible i segura: establir pautes de convivència entre els diferents usuaris de la via pública (normativa, bones pràctiques, espais endreçats) i reduir la contaminació atmosfèrica i el soroll, pacificant els entorns urbans i prioritzant la mobilitat a menys velocitat i no motoritzada.

 

  • Eix 2. Adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de la sinistralitat: combatre la dispersió dels accidents i l’estancament del decreixement de l’accidentalitat en un escenari de mobilitat creixent i d’envelliment de la població; augmentar els recursos destinats a la prevenció i control de les conductes de risc al nivell dels països europeus més avançats; i garantir la mobilitat segura per a tot tipus d’usuaris, en especial els col·lectius vulnerables.

 

  • Eix 3. Crear una estratègia sensibilitzadora i comunicativa per involucrar tota la societat: promoure un canvi cultural cap a la consciència d’un futur sense víctimes de trànsit, sumant sinergies amb la incorporació de tota la societat; i definir una estratègia comunicativa, transversal, intergeneracional i duradora en el temps perquè la societat se senti interpel·lada en la responsabilitat compartida pel dret a la mobilitat sostenible i segura.

 

  • Eix 4. Desenvolupar un espai de cooperació estratègica entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent: coordinació estratègica publico-privada per dinamitzar tots els sectors implicats en la mobilitat a favor de sistemes intel·ligents de transport i gestió del trànsit, activar un espai de diàleg en l’àmbit de la mobilitat en termes d’eficiència energètica i avenç tecnològic i aprofundir en la col·laboració entre administracions, indústria i societat per fomentar el transport intel·ligent així com els serveis de mobilitat.

 

  • Eix 5. Establir els objectius estratègics per a les infraestructures respecte als nous sistemes de mobilitat: optimitzar i homogeneïtzar la xarxa viària amb els sistemes intel·ligents de transport d’última generació i promoure una xarxa accessible i compatible per a tothom, apoderant els col·lectius vulnerables i els mitjans de transport nets.

 

  • Eix 6. Desplegar l’estructura necessària per a la gestió del canvi: repensar l’estructura actual de l’autoritat del trànsit per abordar els nous reptes de mobilitat i seguretat viària en el futur i també els nous reptes organitzatius en relació amb les policies de trànsit i l’augment de les polítiques preventives i sancionadores així com reforçar la coordinació i col·laboració entre administracions i la planificació transversal de les polítiques públiques amb la participació de la societat civil. D’altra banda, es crearà un Consell de Ciutats per a la millora de la seguretat viària, per tal de compartir experiències i bones pràctiques en matèria de mobilitat segura i sostenible.

 

Les diferents entitats públiques i privades que així ho manifestin es poden adherir al Pacte, sempre que disposin d’un pla d’acció alineat amb els objectius i eixos que s’hi despleguen.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia