Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació

Punts d'acompanyament de la votació electrònica

Convocades les Eleccions Agràries 2021 per al 25 i 26 de març, les primeres que es faran amb votació electrònica

query_builder   28 gener 2021 12:50

event_note Nota de premsa

Convocades les Eleccions Agràries 2021 per al 25 i 26 de març, les primeres que es faran amb votació electrònica

El termini per presentar candidatures finalitza el 7 de febrer i la campanya electoral serà entre el 10 i el 24 de març

Els electors i les electores podran votar per mitjans electrònics de manera remota i, també, per mitjans electrònics de manera presencial

S’han establert punts d’acompanyament a la votació electrònica que s’han distribuït arreu de Catalunya segons el nombre d’electors de cada comarca

 

Punts d'acompanyament de la votació electrònica
Punts d'acompanyament de la votació electrònica

El Departament d’Agricultura, mitjançant la publicació avui al DOGC de l’Ordre ARP/18/2021, de 27 de gener, convoca les eleccions per determinar la representativitat de les organitzacions professionals agràries a Catalunya. El termini per presentar candidatures finalitza el 7 de febrer, la campanya electoral serà entre el 10 i el 24 de març i les eleccions se celebraran els dies 25 i 26 de març de 2021.

El Decret llei 32/2020, de 22 de setembre, pel qual es modifica la Llei 17/2014, de 23 de desembre, de representativitat de les organitzacions professionals agràries, va introduir la modalitat de vot electrònic de manera que, mitjançant aquesta convocatòria, es determina que les Eleccions Agràries 2021 se celebraran únicament pel sistema de votació electrònica. El cens electoral, pròxim als 20.500 electors i electores, es publicarà demà.

La sistemàtica d’aquestes eleccions, les primeres que es faran amb votació electrònica, s’ha consensuat amb les organitzacions professionals agràries que tenen representació a la Taula Agrària. El 25 de març, els electors i les electores podran votar per mitjans electrònics de manera remota i, també, per mitjans electrònics de manera presencial en 209 punts d’acompanyament distribuïts arreu del país. El 26 de març serà el segon i darrer dia de votació per mitjans electrònics de manera presencial en 67 punts d’acompanyament al vot electrònic.

Els punts d’acompanyament a la votació electrònica s’han distribuït arreu de Catalunya segons el nombre d’electors de cada comarca i estan emplaçats en seus del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, en ajuntaments i en els punts TIC que gestiona el Servei d’Inclusió i Capacitació Digital del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública. Aquests punts per a la votació electrònica presencial s’han establert aplicant un criteri de distància entre el domicili de l’elector/a i el punt d’acompanyament a la votació de manera que no calgui una durada del desplaçament necessari de més de 20 minuts. En tots aquests punts, s’aplicaran les mesures i els protocols COVID-19 necessaris, i estaran assistits per una persona habilitada com a representant del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Trobareu el mapa amb els punts d’acompanyament a la votació electrònica adjunt al final de la nota.

El sistema de votació electrònica es compon del cens universal, una urna electrònica i la plataforma tecnològica de votació electrònica, que ha estat adjudicada a l’empresa especialitzada MINSAIT, responsable tecnològica de processos electorals arreu del món. D’altra banda, la tasca d’auditoria del procés electoral de vot electrònic que ha de verificar el compliment de les garanties que preveu l'article 46.1 de la Llei 17/2014, de 23 de desembre, és un servei que ha estat adjudicat a AGTIC Assessorament i Gestió en TIC, equip auditor amb experiència en la verificació del funcionament correcte de plataformes de vot electrònic i auditoria de la seguretat en altres processos electorals.

En aquest repte d’organitzar les primeres eleccions amb votació electrònica, que inclou un innovador sistema de clau d’un sol ús per a l’autenticació de l’elector/a, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha comptat amb l’assessorament del director d’Innovació i Dades del CTTI, Lluís Anaya, del director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña-López, del director general d’Atenció Ciutadana, Jordi Graells, i de l’especialista en processos electorals i membre de l’Observatorio del Voto Electrónico, Josep Maria Reniu, que és també professor titular de la Universitat de Ciència Política i de l’Administració (UB). D’altra banda, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya és l’encarregada de vetllar per la seguretat informàtica de l’aplicació, la infraestructura i les comunicacions emprades en el procés electoral.

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació i les organitzacions agràries representades a la Taula Agrària van acordar el proppassat 5 d’octubre que aquestes eleccions fossin les primeres en què es votés electrònicament. La implementació del vot electrònic amb cens universal permet garantir l’efectivitat del dret de vot, facilitar la participació, millorar el procés de gestió i la comptabilització dels vots, millorar l’eficiència del procediment electoral, beneficiar el medi ambient atenent l’evident reducció del consum de paper i els desplaçaments (els electors podran votar remotament des de qualsevol lloc) i minimitzar riscos en el context de pandèmia.

També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat 

1  

Imatges

Punts d'acompanyament de la votació electrònica

Punts d'acompanyament de la votació electrònica 317