Territori i Sostenibilitat

Noves ubicacions de les parades d'inici i final de les línies de bus interurbans de la ronda de la Universitat

La mesura és fruit de l'acord entre la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana

query_builder   28 gener 2021 18:56

event_note Nota de premsa

Noves ubicacions de les parades d'inici i final de les línies de bus interurbans de la ronda de la Universitat

La mesura és fruit de l'acord entre la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana

  • A partir del proper 8 de febrer es canvien d’ubicació 11 de les 15 línies que tenen l’inici i el final a la ronda de la Universitat: les de Lleida-Berga-Puigcerdà (1 línia), Olesa-Manresa (3 línies), Castelldefels-Port Ginesta (1 línia), les del Maresme que no són exprés (3 línies) i les del Garraf (3 línies)
  • Les parades es traslladaran a les estacions d’autobusos existents o en àmbits de menys afectació al veïnat i es reduiran prop del 60% de les expedicions que tenen lloc en aquest espai

El proper 8 de febrer es desplaçaran les terminals d’11 de les 15 línies de bus interurbanes que operen a la ronda de la ronda de la Universitat de Barcelona, amb l’objectiu de potenciar els desplaçaments més sostenibles, segurs i saludables, i atenent el Pla Director de Mobilitat de l’ATM. Concretament, de les línies de Lleida-Berga-Puigcerdà (1 línia), Olesa-Manresa (3 línies), Castelldefels-Port Ginesta (1 línia), Maresme-no exprés (3 línies) i  Garraf (3 línies).

L’increment de la utilització del transport públic ha provocat una concentració molt alta d’autobusos i una gran demanda d’usuaris a la ronda de la Universitat i per donar resposta a aquesta situació, i a petició de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han acordat amb el consistori un seguit de modificacions de les terminals de les línies regulars interurbanes de la ronda.

Amb aquesta intervenció, es reduiran prop del 60% de les expedicions que tenen lloc en aquest espai, disminuint de manera considerable l’impacte sobre el veïnat d’aquest àmbit de la ciutat. La reordenació pretén minimitzar la pressió de l’estacionament i parada d’autobusos en els àmbits centrals de la ciutat, millorant la seva integració amb l’entorn urbà i reduint nivells de congestió, soroll, contaminació i aglomeracions a les voreres.

Desplaçaments previstos

Els canvis d’ubicacions són els següents: 

  • Línia Lleida, Berga i Puigcerdà (1 línia): es trasllada des de la ronda de la Universitat a l’Estació del Nord. S’inclouen noves parades de pas passeig de Gràcia (alçada Diputació) i a Gran Via (alçada Balmes). Està operada per Alsa.
  • Línies Olesa-Manresa (3 línies: Barcelona-Abrera-Olesa-Manresa, e22 exprés Manresa i e23 exprés Olesa): es traslladen de ronda de la Universitat a plaça Maria Cristina, habilitant parada de pas a Gran Via (alçada Balmes). Estan operades per Hispano Igualadina (Monbus).
  • Línia Castelldefels-Port Ginesta (1 línia: L94): es trasllada de ronda de la Universitat a estació de Sants. Està operada per Mohn.
  • Línies Maresme no exprés (3 línies: C3-Vilassar de Dalt, C4 Premià de Mar i C6 Cabrils): es traslladen de ronda de la Universitat a Gran Via (alçada Pau Claris). Estan operades per Empresa Casas (Moventis).
  • Línies Garraf (3 línies: e14 Sant Pere de Ribes, e15.1 Vilanova i la Geltrú i e16 Sitges): es traslladen de ronda de la Universitat a Gran Via (alçada Aribau). Estan operades per Cintoi Bus.

Amb l’acord de reordenació, a la ronda de la Universitat només hi restaran 4 línies, que es traslladaran de manera provisional a plaça Catalunya i plaça Universitat mentre s’executin les obres de transformació de la ronda.

  • Línies Maresme exprés (2 línies: e11.1 Mataró Centre i e11.2 Mataró Nord)
imatge
  • Línies Castelldefels (2 línies: L95 i e95).
imatge 2

Els trasllats previstos es duen a terme en paral·lel a la millora contínua de la infraestructura de bus de la ciutat. Els darrers mesos s’han executat una sèrie de treballs per optimitzar la xarxa de bus i fer més eficient el seu servei. Les millores impacten tant a les línies regulars urbanes com a les interurbanes.

Entre les intervencions realitzades destaquen les millores dels accessos de les estacions d’autobús de Sant Andreu Arenal i de l’estació del Nord; la creació d’un nou carril bus a l’avinguda Esplugues; la inclusió de nous trams de doble carril bus a la Gran Via, entre passeig de Gràcia i Marina, i a l’avinguda Diagonal, entre Pius XII i Zona Universitària; i l’ampliació dels dos carrils bus de l’avinguda Diagonal, entre Francesc Macià i Roger de Llúria. També s’han fet millores en parades de bus amb la inclusió de parades dobles a l’avinguda Diagonal, a l’alçada de la plaça Maria Cristina i a l’alçada de Palau Reial, amb l’objectiu d’esponjar l’espai d’espera.

Reordenació de les parades davant la remodelació de la ronda de la Universitat

El moviment de parades es farà coincidint amb la segona fase de les obres de la ronda de la Universitat, que es transforma guanyant voreres i espai verd i reduint de 4 a 2 els carrils de trànsit actuals. La intervenció modificarà la configuració actual d’aquesta via i la transformarà en un espai més amable, facilitant els desplaçaments a peu i la vida comercial.

Els treballs s’executen en dues fases. Fins ara s’ha dut a terme la banda mar, i a partir del 8 de febrer, s’iniciaran els treballs a la banda muntanya. Es faran principalment entre setmana i en horari diürn, entre les 8:00 i les 18:00 hores, tot i que també hi haurà actuacions puntuals en cap de setmana i en horari nocturn.

Amb la segona fase s’ocuparan dos carrils (el carril bus i el carril de parada de la banda muntanya de la ronda) i es deixaran oberts 3 carrils de circulació, un dels quals funcionarà com a carrils bus. A banda del trasllat de les parades de busos interurbans situades en aquesta banda de la ronda, també es desplaçarà uns metres la parada actual de les línies de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) però continuarà donant servei a les línies D50, H16, V13, 55, 59 i 67. L’estacionament quedarà prohibit a la ronda de la Universitat, costat muntanya, entre la rambla de Catalunya i la plaça Universitat. Es preveu que l’actuació finalitzi el mes de març del 2021.