Educació

Foto

Barcelona disposarà el proper curs d'un miler de places públiques més amb la integració a la xarxa pública de 3 centres de la Fundació Escola Vicenciana

query_builder   19 febrer 2021 13:27

event_note Nota de premsa

Barcelona disposarà el proper curs d'un miler de places públiques més amb la integració a la xarxa pública de 3 centres de la Fundació Escola Vicenciana

  • La incorporació de les escoles Marillac, Sagrada Família i Sagrat Cor donarà resposta a la necessitat de places públiques en el districte de l’Eixample
  • Els 96 professionals s’incorporaran com a laborals a la plantilla del Departament d’Educació. Els centres acullen en l’actualitat a 1.049 alumnes
Foto

Barcelona disposarà el proper curs d’un miler de places públiques més amb la integració a la xarxa pública de 3 centres de la Fundació Escola Vicenciana. Es tracta dels centres educatius concertats del districte de l’Eixample, Marillac, Sagrada Família i Sagrat Cor.

La Fundació Escola Vicenciana ha decidit donar aquest pas per a mantenir la preferència en l'acció educativa als col·lectius d'infants amb més necessitats educatives. Des del Consorci d’Educació ja fa mesos que es treballa per dur a terme aquest procés d’integració; primer fent estudis sobre les necessitats d’escolarització en cadascuna de les zones educatives on s’ubiquen aquests 3 centres; i després analitzant la viabilitat dels equipaments existents, per tal de poder integrar-los a la xarxa pública del Departament d’Educació. L’objectiu és incrementar el nombre de places i de centres educatius per tal de revertir el dèficit històric d’oferta pública a la ciutat de Barcelona.

La Fundació Escola Vicenciana i el Consorci d’Educació  han signat un acord pel lloguer dels equipaments. La plantilla que forma part en l’actualitat dels centres, 96 docents i personal d’administració i serveis (PAS), i també 1.049 alumnes, passaran a formar part de la xarxa pública. El Consorci d’Educació es reunirà la setmana vinent amb la comunitat educativa de cadascun dels centres per tal d’explicar com serà la seva integració a la xarxa pública a partir del curs 2021-2022.

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha destacat avui, durant la roda de premsa de presentació de l’acord, que “ens satisfà poder donar resposta a les peticions de les titularitats, poder donar resposta a les necessitats de les famílies, a les necessitats del procés d’aprenentatge de l’alumnat, i per poder donar a una transició correcta i adequada”.

Bargalló ha destacat la importància de guanyar places d’oferta pública a la ciutat: “La suma de la voluntat de centres privats a adherir-se a la xarxa pública amb la necessitat del sistema públic de donar resposta a aquest augment de peticions d’escolarització, té ara una feliç trobada”.

S’han previst una sèrie d’actuacions d’obres de reforma i millora. Les actuacions es faran preferiblement en períodes no lectius, i en tot cas, seran compatibles amb l’activitat educativa en cas que les obres es facin fora de les vacances escolars. La inversió del Departament d’Educació i de l’Ajuntament de Barcelona,  que assumeixen al 50%, està pressupostada en 1.553.400 € en els propers quatre anys.

La Fundació Escola Vicenciana

La Fundació Escola Vicenciana és la titular d’un conjunt d’escoles de Catalunya, Illes Balears i Aragó que s’orienten a l’acollida, la integració i atenció a la diversitat, conjugant aquests principis amb una educació de qualitat i innovadora.  

Els centres educatius tenen un origen i un procés comú: van sorgir com iniciatives socioeducatives per donar resposta a persones en situació de vulnerabilitat amb la dedicació de les Filles de la Caritat, que se’n van fer càrrec de portar endavant aquests serveis i que, amb el temps, en van adquirir la propietat. Els canvis socials i legislatius en matèria d’educació, especialment en la segona meitat del segle XX, van fer que aquests serveis s’anessin adaptant a les necessitats i possibilitats de cada moment, fins esdevenir escoles sota la titularitat de la Fundació Escola Vicenciana.

 Incorporació a l’empara del Decret Llei 10/2019 del maig

 La Fundació Escola Vicenciana ha decidit el pas dels seus centres educatius a la xarxa pública en l’empara de la iniciativa del Decret Llei 10/2019 del 28 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat, que obre la porta al canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques.

Per a l’aplicació del decret llei, s’han de complir una sèrie de requisits; que hi hagi necessitats d’escolarització; que l’edifici i les instal·lacions compleixin els requisits; que el personal compleixi els requeriments del servei d’educació.

Aquesta serà la segona ocasió en què un centre concertat amb alumnat s’incorpora a la xarxa pública a Barcelona, després que en el curs 2020-2021 ho fes el Col·legi Immaculada Concepció, actualment l’Institut Escola Eixample. Ja en el curs 2019-2020 es va fer el canvi de titularitat del Col·legi Sant Vicenç de Paül a la pública, tot i que en aquest cas no tenia alumnat, passant a ser l’Institut Escola Arts.

 Més oferta pública per a l’Eixample

 Els 3 centres educatius continuaran la seva activitat educativa en el curs 2021-2022, però dins de la xarxa pública donant resposta així a la necessitat d’escola pública en el districte de l’Eixample, i avançant en la necessitat d’equilibri entre el nombre de residents i l’oferta d’educació pública i concertada.

Els darrers anys hi ha hagut una clara aposta per l’augment de l’oferta pública en el districte de l’Eixample, atenent la demanda creixent. En el 2008-2009 la matrícula en els centres públics va ser de 528 alumnes, i en aquest curs 2020-2021 ha estat de 800: s’ha passat d’escolaritzar el 34% d’alumnat del districte en un centre públic, al 49%. Durant aquests anys s’han creat: l’Escola Entença, l’Escola Gaia, l’Escola Xirinacs, l’Escola 9 Graons, l’Institut Escola Eixample, a partir de la integració del Col·legi Immaculada Concepció, i l’Institut Viladomat. A més el proper curs es preveu la creació de l’Institut Angeleta Ferrer, fent créixer així l’oferta pública en educació secundària.

El model de planificació educativa de la ciutat té com objectiu promoure una oferta educativa equivalent, de proximitat, basada en l’equilibri territorial de l’oferta i la inclusió educativa. Per arribar a aquest objectiu es tenen en compte factors com la tendència demogràfica, la mobilitat interna, els fluxos migratoris de la ciutat i els seus barris i la proporció de l’oferta pública i concertada en els diferents districtes de la ciutat.

Característiques de cada un dels centres

Escola Marillac, que serà  l’Institut Escola Sicília

L’Escola Marillac (C/Sicília, 249) està situada en el barri de la Sagrada Família, i ofereix 1 línia de primer i segon cicle d’infantil, primària i secundària obligatòria, amb 286 alumnes matriculats el curs actual. La superfície de l’edifici és de 2.563,98 m2 i de 666 m2 de pati.

El pressupost per a les reformes i millores durant els propers anys és de 509.800 €.

Actualment hi ha 4 centres públics i 2 concertats a Sagrada Família. Amb aquest nou centre es donarà resposta a les necessitats d’escolarització pública creixent al barri.

El centre va ser fundat per Mossèn Ramon Balcells com a Patronato Social Escolar de Obreras l’any 1906. Va iniciar una escola dominical per a les noies obreres del barri. El continu increment d’alumnes interessades en rebre instrucció va fer necessari anar ampliant els espais fins que el 1925 va adquirir l’edifici en el qual avui s’ubica l’escola.

Escola Sagrada Família, que serà Institut Escola Londres

Pel que fa l’Escola Sagrada Família (C/ Comte d’Urgell, 262), forma part del barri de l’Antiga Esquerra de l’Eixample. El centre disposa actualment de 2 línies de segon cicle d’infantil, de primària i secundària obligatòria, amb 544 alumnes matriculats. La superfície de l’edifici és de 4.231,46 m2 i de 634,20 m2 de pati.

El pressupost per a les reformes i millores durant els propers anys és de 481.600 €.

La recent creació de l’Escola Entença i l’Escola Xirinacs ha configurat una oferta total de 7 centres públics i 7 de concertats a la zona.  Malgrat això, la necessitat d’escolarització pública no para de créixer en el barri i es fa necessari ampliar l’oferta per tal de donar resposta a la necessitat existent.

El centre va ser fundat pel canonge Morgades l’any 1867, però va ser el 1870 quan es va establir al seu actual emplaçament, que en aquell temps era el carrer Granja Experimental, 1. Era un asil per a noies orfes que, a més, impartia ensenyament bàsic i aprenentatge d’algun ofici per facilitar-les l’accés al món laboral. L’Obrador es va ampliar per poder oferir ensenyament i menjador gratuïts a les noies pobres que vivien pels voltants.

 Escola Sagrat Cor, que serà l’Escola Aldana

L’Escola Sagrat Cor (C/Aldana, 1) està situada en el barri de Sant Antoni. El centre ofereix 1 línia de segon cicle d’infantil i de primària, per a un total de 217 alumnes matriculats. La superfície de l’edifici és de 2.810,65 m2 i de 530 m2 de pati. El pressupost per a les reformes i millores durant els propers anys és de 492.000 €.

En el barri de Sant Antoni actualment hi ha 1 centre públic de 2 línies i 3 concertats amb 1 línia.

El centre va néixer l’any 1862 dintre del projecte Sales Asil fundat per la Dorotea de Chopitea amb la finalitat d’atendre els fills de les dones obreres mentre els seus pares treballaven. D’aquesta manera s’evitava que els menuts estiguessin pel carrer durant hores i alhora rebien gratuïtament instrucció, educació i menjar.