Foto
  • El conseller d'Interior, Miquel Sàmper, i el Cap del Cos dels Bombers de la Generalitat, David Borrell, han presentat avui, a la seu de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, 10 vehicles que formen part del contracte d’adquisició de 92 nous vehicles, amb una inversió de 40M€
  • Es tracta d’unitats més àmplies, més segures i amb ordinador a bord, que han de renovar la flota de vehicles rurals dels Bombers
  • Els nous camions es destinaran als parcs de bombers de Manresa, Girona, Figueres, Olot, Lleida, Granollers, Terrassa, Sant Feliu de Llobregat, Cambrils i Amposta
  • Des d’ara i fins el març del 2023 els Bombers de la Generalitat rebran dos vehicles nous cada quinze dies

El conseller d'Interior, Miquel Sàmper, acompanyat del Cap del Cos dels Bombers de la Generalitat, David Borrell, ha presentat avui, a la seu de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, els nous 10 vehicles tipus bomba rural pesant (BRP) que s’incorporen a la flota del Cos i que formen part de l’expedient adjudicat de 92 BRP. Aquesta operació, que compta amb un pressupost de 39.893.700,00 € IVA inclòs, distribuïts en 4 anualitats, forma part de l’objectiu de substitució periòdica de vehicles de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), inclosa en el Pla Bombers 2025

Aquests nous camions BRP seran destinats als parcs de bombers de Manresa, Girona, Figueres, Olot, Lleida, Granollers, Terrassa, Sant Feliu de Llobregat, Cambrils i Amposta, tot i que no seran operatius fins que hagi finalitzat el procés de formació dels bombers dels parcs corresponents.

Després d’aquest lliurament de 10 camions BRP, i dels dos prototips que van arribar el 2020, està prevista l’arribada esglaonada de la resta d’unitats fins a completar la xifra de 92. Es tracta de 30 BRP més durant el 2021; 40 durant l’any 2022 i un darrer lliurament de 10, el 2023. 

Aquest passat estiu, els Bombers de la Generalitat van rebre dos prototips, que van ser testats i avaluats per un grup de participació integrat per una trentena de bombers de les diferents Regions d’Emergències, que va estudiar possibles aspectes de millora relatius al disseny i la fabricació. En concret, es van crear tres subgrups que van treballar la hidràulica, la conducció i la dotació de material dels nous vehicles, en base els criteris d’experiència acumulada pel Cos de Bombers de la Generalitat, i responent majoritàriament a l’augment de la seguretat i l’eficàcia del vehicle. 

Els Bombers de la Generalitat compten avui amb 193 BRP repartides entre els 150 parcs de bombers professionals i voluntaris de Catalunya. Les 92 noves unitats suposaran la renovació del 48% d’aquesta tipologia de vehicles i del 25% del total de la flota de vehicles pesants del Cos.

La presentació ha estat a càrrec del subdirector operatiu dels Bombers, David Borrell, que ha agraït el "compromís del Govern de la Generalitat amb el Projecte 2025", que té per objectiu posar al dia el Cos quant a personal, material i infraestructures. "Ens queda molta feina per fer però anem en la bona direcció", ha explicat en la seva intervenció.

El conseller Sàmper ha començat el seu discurs agraint “personalment a tots els bombers la tasca" que duen a terme dia a dia i ha manifestat que “és un honor gaudir de la vostra feina i hem de mirar com podem avançar per millorar-la”. En aquest sentit, el titular d’Interior ha explicat que aquests primers 10 BRP’s “són l’inici de la renovació de gairebé la meitat dels vehicles d’aquesta tipologia”

En aquest punt, Sàmper ha aprofitat per advertir que pel que fa al Cos de Bombers de la Generalitat i en relació a la llei que es promou al Congreso, “lluitarem fins al final per aconseguir que no els recentralitzin la competència a Madrid amb una llei que vol homogeneïtzar allò que no ha de ser homogeneizable. No podem permetre que facin una LOAPA”. “Tenim un model i una gestió del Cos de Bombers que funciona molt bé, que és un model d’èxit arreu i que ens sentim nostre. Per tot això, és el nostre deure i obligació fer tot el possible perquè la gestió dels Bombers la segueixi fent la Generalitat de Catalunya”, ha remarcat.

Característiques dels nous camions BRP

Els BRP són vehicles equipats per a la intervenció en incendis forestals: tenen tracció quatre per quatre i compten amb un dipòsit d’aigua de gran capacitat de 3.500 litres. Però la seva versatilitat els fa útils també en incendis urbans, salvaments o accidents de trànsit, doncs disposen de grans habitacles per a transportar-hi eines i són molt maniobrables.  

Els dos prototips són uns camions de la marca sueca Scania. El pes màxim autoritzat és de 18.000 kg, tenen una longitud de 7,21 metres i una alçada de 3,17 metres. Estan equipats amb un motor de 370 cavalls i un canvi de marxes automatitzat, i disposen d’uns sistemes de seguretat passiva superiors als de les actuals BRP. A tall d’exemple, la cabina presenta un nivell de resistència a impactes adaptat a la normativa sueca, més exigent que la de la resta de països europeus. L’estructura posterior també és més resistent que la dels vehicles anteriors gràcies a que es tracta d’una estructura monobloc solidari amb el xassís i construïda en material polímer. Els bombers que hagin de fer trajectes llargs en les noves BRP també viatjaran més còmodes, doncs l’espai destinat als passatgers, amb cabuda per a 6 persones, és sensiblement més ampli. 

L’ordinador de bord permetrà recollir totes les dades relatives a la conducció (velocitats, alarmes d’estat del vehicle, etc) i també disposa d’una estació meteorològica a bord que permetrà disposar de dades com temperatura ambiental a l’entorn del vehicle, vent dominant, humitat, etc. Totes les dades poden ser trameses a les Sales de Control de les que Bombers disposa per tal de facilitar l’anàlisi de la situació meteorològica i mediambiental de la zona d’operacions.

Les noves BRP també permetran portar més material. Els habitacles destinats a transportar les eines necessàries per a un rescat urbà o una excarceració en un accident de trànsit són més amplis i disposen d’elements inèdits fins ara en l’equipament dels Bombers de la Generalitat: ventilació, riscos tecnològics, equips d’excarceració. 

Les BRP disposen d’un dipòsit d’aigua de 3.500 litres amb una bomba hidràulica de 2.500 litres/minut de capacitat d’impulsió en pressió combinada (alta i baixa pressió).

Renovació de la flota mòbil dels Bombers de la Generalitat

L’arribada d’aquests nous vehicles tipus BRP es produeix mesos després de l’arribada de 263 nous vehicles destinats a la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments, contractats en modalitat d’arrendament, amb una despesa de 14.960.126,61€ (IVA inclòs), i dels 8 nous vehicles lleugers, destinats als Equips de Prevenció Activa Forestal (EPAF) dels Bombers de la Generalitat, amb una inversió de 560.000€.

La DGPEIS treballa actualment en un altre paquet, integrat per 77 vehicles de diversa tipologia: 13 furgons de salvament, 24 bombers urbanes lleugeres, 13 bombers urbanes pesades, 12 autoescales de 32 metres i 15 bombes nodrisses. Aquest lot suposarà una inversió aproximada de 35 milions d’euros. 

Finalment, treballa amb un cinquè paquet d’un centenar de vehicles lleugers amb adaptacions específiques per a l’ús de cadascuna de les unitats a qui aniran destinats, com ara les unitats de muntanya i de submarinistes del Grup d’Actuacions Especials (GRAE) i la renovació dels 8 Centres de Comandament mitjà que s’instal·len en un gran incendi forestal. 

3  

Imatges

Foto 2

Foto 2 268

Foto 1

Foto 1 245

Foto 3

Foto 3 446