- Amb les línies presentades avui la xarxa de transport a la demanda de la Generalitat de Catalunya compta amb 235 línies, que beneficien 736 nuclis de població arreu de Catalunya
- Les línies TAD1 i TAD2 responen a la necessitat de facilitar la mobilitat laboral entre el polígon Les Comes i els municipis adjacents i evitar l’ús del vehicle privat oferint una alternativa sostenible en transport públic eficient, còmode i segura
- La marca Clic.cat respon a un model de transport a la demanda basat en la digitalització que facilita i agilitza l’accés als serveis del conjunt de la ciutadania
El director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha presentat avui als representants dels municipis d’Igualada, Vilanova del Camí i Santa Margarida de Montbui, la prova pilot de dos nous serveis de transport a la demanda Clic.cat que s’implementen al polígon Les Comes a partir del 15 de març. A la presentació telemàtica d’avui també han assistit representants empresarials de l’Anoia i el polígon, de l’ATM de Barcelona i de l’operador del servei, S.A. Masats Transports Generals (Direxis).
Les línies que es presenten avui són:
- TAD1: Sta. Margarida de Montbuí -Igualada - Polígon Les Comes
- TAD2: Vilanova del Camí - Igualada - Polígon Les Comes
En el cas de les línies TAD1 i TAD2, que es presenten avui, l’objectiu és connectar en transport públic sostenible els polígons industrials amb els municipis adjacents i evitar l’ús del vehicle privat oferint una alternativa eficient, còmode i segura. Els horaris encara són provisionals i s’ajustaran a la demanda de la majoria dels treballadors del polígon. Per aconseguir-ho, la Unió d’Empresaris de l’Anoia està realitzant enquestes a les empreses per a determinar el millor horari del servei.
Des de l’any 1991 la Generalitat de Catalunya ha implantat serveis de transport a la demanda amb la col·laboració dels ajuntaments i consells comarcals. El novembre passat es va presentar la marca Clic.cat que respon a un model de transport a la demanda basat en la digitalització que facilita i agilitza l’accés als serveis del conjunt de la ciutadania. El director de Transports i Mobilitat, David Saldoni ha valorat que “a dia d’avui disposem de 235 línies que donen servei a 736 nuclis de població”. “El cas de les dues línies que presentem avui és el resultat d’una demanda dels empresaris, que ens han fet arribar a través de la Unió d’Empresaris de l’Anoia (UEA) i l’Associació d’Empresaris del Polígon Industrial les Comes (AEPIC) i del territori, que DTES ha traduït en mesures concretes per fomentar la mobilitat laboral en transport públic garantint la cohesió territorial i l’equitat de la ciutadania”, ha expressat Saldoni. En aquest sentit, el transport a la demanda, contribueix a garantir aquesta equitat, alhora que promou una mobilitat sostenible.
Clic.cat: digitalització que facilita i agilitza l’accés als serveis
Els serveis de transport a la demanda es caracteritzen perquè només es presten si hi ha un requeriment previ per part dels usuaris de manera que s’eviten els recorreguts ineficients i s’ofereix un servei molt ajustat a les necessitats reals dels usuaris.
Tradicionalment, el sistema de reserva dels serveis de transport a la demanda s’ha fet a través d’una trucada telefònica prèvia, però des del Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha treballat en els darrers anys en la digitalització del sistema. Així, per a millorar la gestió i l’accés als serveis de transport a la demanda, actualment també hi ha aplicacions a iOs i Android que agilitzen i faciliten l’accés als serveis escurçant substancialment el temps necessari per a fer la reserva prèvia.
En el cas dels nous serveis TAD1 i TAD2, les persones usuàries podran descarregar-se l’aplicació, desenvolupada per Direxis, El meu bus o fer la reserva al web www.lescomes.elmeubus.com.
L’any 2019 un total de 59.200 viatgers van fer us dels serveis de transport a la demanda el que suposa un increment del 15,6% pel que fa al nombre de viatgers respecte l’any 2018.
Els serveis de transport a la demanda es presten amb vehicles adequats a les necessitats de mobilitat existents, habitualment amb vehicles de menys de nou places de forma que s’eviten els desplaçaments ineficients i es redueixen les emissions al prestar-se només aquells serveis que han estat prèviament contractats.
Pel que fa les tarifes, els primers viatges seran gratuïts per tal que els ciutadans que treballen al polígon puguin provar el servei. A partir d’aquí, el bitllet senzill costarà 1,7€, que és el mateix preu del bitllet senzill a Igualada, i a partir de 10 viatges, el preu es reduirà a 1,1€/viatge.
Aquest sistema de gestió del transport a la demanda amb la marca Clic.cat es vol estendre al conjunt de serveis de Catalunya i a aquells nous serveis que s’implementin en el futur.
2