Servei Català de Trànsit

senyal radar

Entren en funcionament dos nous radars de tram a la C-31 a Badalona i un nou radar fix a la C -17 a Centelles

query_builder   3 març 2021 10:35

event_note Nota de premsa

Entren en funcionament dos nous radars de tram a la C-31 a Badalona i un nou radar fix a la C -17 a Centelles

80 km/h és la velocitat màxima permesa en els dos punts de control

Amb aquests tres nous cinemòmetres són 244 els punts de control instal·lats a Catalunya, 33 dels quals radars de tram

El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en funcionament a partir de divendres 5 de març dos nous radars de tram  a la C-31 al municipi de Badalona en ambdós sentits de la circulació amb l’objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.

En concret, es posarà en marxa un radar de tram entre els quilòmetres 214,890 i 211,447 de la C-31 en sentit Barcelona que controlarà la velocitat dels tres carrils de la calçada al llarg de 3,443 km de longitud. Convé destacar que aquest tram conté dos subtrams entre els punts quilomètrics 214,890 i 213,405 i entre els 213,405 i 211,447 per tal de poder controlar també la velocitat dels vehicles que utilitzen els accessos i sortides d’aquest tram de la via.

L’altre radar està ubicat en sentit Mataró entre els quilòmetres 212,276 i 215,095 i controlarà també la velocitat dels tres carrils de la calçada al llarg d’un tram de 2,819 km de longitud. El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 80 km/h.

Amb aquesta ampliació de 6,262 quilòmetres més de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 152,705 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 33 radars d’aquest tipus instal·lats.

Amb la instal·lació d’aquests cinemòmetres també es dóna resposta a la petició del consistori badaloní de control i reducció de la velocitat en aquest tram de la C-31 per a la millora de factors mediambientals i acústics de la població.

Funcionament dels radars de tram

Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur. Els principals avantatges dels controls de velocitat de tram són:

  • Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària
  • Eviten frenades sobtades
  • Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via
  • S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram
  • És un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors
  • Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics

Convé destacar que l’SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d’Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d’infraccions també es detecten a través de l’helicòpter de Trànsit.

 

Nou radar fix a la C-17 a Centelles (Osona)

El Servei Català de Trànsit també posa en funcionament a partir d’aquest divendres un nou radar fix a la carretera C-17. En concret, el radar s’ubica al punt quilomètric 42,6 al municipi de Centelles (Osona) en sentit sud amb l’objectiu de reduir la velocitat excessiva en aquest punt així com la sinistralitat. El límit màxim de velocitat permès a la via és de 80 km/h.

Actualment, i comptant aquest nous cinemòmetre, a la xarxa viària catalana hi ha 244 punts de control, dels quals 33 són radars de trams. Els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat que resulten efectius com a elements dissuasius per disminuir l’accidentalitat.

La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2020 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 13,9% dels accidents amb víctimes mortals i ferits greus en vies interurbanes.


A més velocitat, més risc d’accident i de lesions greus

En cas d’accident, s’ha evidenciat que com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l’efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents. És per això que des del Departament d’Interior i des del Servei Català de Trànsit, continuem  apostant per la presència de radars a la xarxa viària catalana amb la finalitat de disminuir l’accidentalitat a les nostres vies.

Els radars, juntament amb la vigilància i les campanyes intensives de control de la velocitat que es fan des de Mossos d’Esquadra i les Policies locals, són actualment elements fonamentals per a la consecució de l’anomenada Visió Zero pel que fa a sinistralitat viària.

La presència dels radars està senyalitzada i la seva ubicació és pública, es pot consultar al web del Servei Català de Trànsit.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia