El Govern ha analitzat avui l’informe sobre la inversió en infraestructures a Catalunya presentat pel Departament d’Economia i Finances fruit de les negociacions amb el Govern de l’Estat per l’aplicació de la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut d’autonomia. Aquesta disposició determina que Catalunya ha de rebre en concepte d’inversió en infraestructures el 18,85% del PIB, que correspon al seu pes dins l’Estat.
L’acord determina la nova metodologia que ha de regir a partir d’ara el càlcul de les inversions en infraestructures de l’Estat a Catalunya i que es resumeix en els següents punts:
1. Concepte
El concepte d’inversió en infraestructures s’amplia a totes les actuacions de caràcter econòmic (Àrea de despesa 4), incloent:
- agricultura, pesca i alimentació
- investigació, desenvolupament i innovació
- altres actuacions de caràcter econòmic
2. Quantia
Amb la metodologia acordada, la base de càlcul del PGE 2007 és de 21.335 milions d’euros. Aquest import inclou el 90% de tota la inversió regionalitzada i el 90% de les transferències de capital a Comunitats Autònomes i Corporacions Locals.
L’aplicació sobre aquesta base del percentatge del PIB que estableix l’Estatut (18’85%) determina que a Catalunya li correspon rebre l’any 2007 unes inversió en infraestructures de 4.021,6 milions d’euros. Això representa una revisió a l’alça de 827 milions respecte als 3.195 milions previstos inicialment.
3. Compensació 2007
L’acord assolit ja és aplicable durant l’exercici 2007. Es compensarà a la Generalitat de Catalunya per la diferència entre la xifra pressupostada inicialment i el resultat de l’aplicació de la metodologia acordada. La compensació es farà al llarg dels dos següents exercicis.
4. Garanties de l’execució de les inversions
La taxa d’execució de les inversions a Catalunya no podrà ser inferior a la mitjana estatal. El percentatge d’inversions atribuït a Catalunya s’ha de complir tant en el pressupost inicial com en la seva liquidació.
- Si un cop liquidat el pressupost no s’ha assolit el percentatge del PIB establert, es compensarà la desviació en el pressupost següent.
- Si aquesta desviació no es corregeix, l’Estat realitzarà una transferència de capital a favor de la Generalitat per aquest import.
- La taxa d’execució no podrà ser inferior a la mitjana dels dos exercicis anteriors. En cas que es produís una desviació, el grup de treball proposarà mesures correctores a la Comissió Bilateral.
4. Garanties de grau de regionalització
- Pel que fa a inversions reals (Capítol 6) consignades en els pressupostos, el grau de regionalització ha de ser com a mínim el dels PGE 2007 (83,7%).
- Pel que fa a transferències de capital a CA i CL el grau de regionalització, a efectes de la determinació de la base de càlcul, ha de ser d’un mínim del 90%.
- Pel que fa a les inversions liquidades, el grau de regionalització no podrà ser inferior a la mitjana dels dos darrers exercicis liquidats.
En tots els casos, si es produeix una desviació el grup de treball proposarà mesures correctores a la Comissió Bilateral.
5. Liquidació final
L’any 2015 es farà una valoració global de l’aplicació de la metodologia acordada, i si es detecta una desviació es consignaran els recursos necessaris per compensar-la.
7. Validació anual de l’aplicació de la metodologia
La Comissió Bilateral haurà de validar l’aplicació anual de la metodologia, tant en la fase de pressupostació i de compensació, si cal, de les desviacions observades, com de tots els altres aspectes detallats en la metodologia.
METODOLOGIA D’APLICACIÓ DE LA DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA DE L’ESTATUT D’AUTONOMIA SOBRE INVERSIÓ DE L’ESTAT A CATALUNYA EN INFRASTRUCTURES
1. Introducció
En compliment del que preveu la Disposició Addicional cinquanta-setena de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2007, la present metodologia té per objecte establir el procediment d’aplicació del que disposa la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (d’ara endavant DA 3a. de l’EAC), l’apartat 1 de la qual assenyala el següent:
“La inversió de l’Estat a Catalunya en infrastructures, exclòs el Fons de Compensació Interterritorial, s’ha d’equiparar a la participació relativa del producte interior brut de Catalunya amb relació al producte interior brut de l’Estat per un període de set anys. Aquestes inversions poden emprar-se també per a l’alliberament de peatges o la construcció d’autovies alternatives”.
2. Participació de Catalunya en el PIB estatal
El pes de Catalunya en el PIB estatal s’actualitzarà anualment en el moment d’elaborar els Pressupostos Generals de l’Estat en base a l’última dada disponible de la Comptabilitat Regional de l’Institut Nacional d’Estadística a 15 de setembre, expressat en percentatge amb dos decimals. Aquest percentatge s’utilitzarà també per efectuar la liquidació.
D’acord amb el que s’ha exposat anteriorment, el percentatge utilitzat en l’exercici 2007 del 18’85%, correspon a l’any 2005. De forma anàloga, per al pressupost corresponent al 2008, s’utilitzarà el percentatge del 18’72%, dada que correspon a la participació de Catalunya en el PIB estatal en l’exercici 2006 i així successivament.
3. Base de càlcul per a l’aplicació del percentatge
La base de càlcul comprèn les inversions reals (capítol 6) i les transferències de capital a les Comunitats Autònomes i a les Corporacions Locals (articles 75 i 76, respectivament) dels Pressupostos Generals de l’Estat de tots els ens que configuren el Sector Públic Estatal
[1] en els conceptes següents:
- Les dotacions per a inversions i les transferències de capital a les Comunitats Autònomes i Corporacions Locals incloses en la totalitat de l’àrea de despesa 4 “Actuacions de caràcter econòmic”, integrada per les polítiques següents: agricultura, pesca i alimentació; indústria i energia; comerç, turisme i pimes; subvencions al transport; infrastructures; recerca, desenvolupament i innovació; i altres actuacions de caràcter econòmic.
En cas de modificació de les polítiques que integren aquesta àrea de despesa 4, s’haurà d’acordar la correcció de la base de càlcul en el sí de la Comissió Bilateral, a proposta del grup de treball.
- Aquelles dotacions no incloses en l’apartat anterior que, per la seva finalitat, es consideri que es dediquen a finançar inversions de l’àrea de despesa 4.
- El resultat d’ajustar les inversions, anàlogues a les anteriors, realitzades per l’Estat amb dotació pressupostària en un exercici diferent al d’execució.
Atesa la inexistència d’una classificació de les inversions de les empreses públiques per àrees de despesa, la seva inclusió es realitzarà per analogia a les actuacions incloses en aquestes àrees de despesa. A aquests efectes s’adjunta al present document la relació d’empreses i altres entitats del sector públic estatal incloses en la base corresponent a l’exercici 2007. En cas de modificació, creació o supressió d’empreses públiques, s’haurà d’acordar la correcció de la base de càlcul en el sí de la Comissió Bilateral, a proposta del grup de treball.
4. Territorialització de les inversions
Les inversions directes de l’Estat (capítol 6) es territorialitzen pels departaments gestors i les empreses públiques en funció de la província on es preveu realitzar materialment la inversió. No obstant, una part de les inversions de l’Estat no té les seves dotacions territorialitzades en el pressupost inicial.
Per pal·liar aquesta falta de territorialització inicial de la inversió territorialitzable, el Ministeri d’Economia i Hisenda es compromet a transmetre les indicacions oportunes als departaments gestors per tal que augmentin la territorialització a priori de les inversions d’acord amb la seva destinació, amb l’objecte d’arribar al grau de territorialització més alt possible.
Pel que fa a aquestes inversions reals, la base de càlcul en el Projecte de Pressupostos Generals de l’Estat inclourà l’import de les que figuren territorialitzades. No obstant, en el cas que el grau de territorialització efectiu fos inferior al dels PGE de 2007, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
A la base de càlcul determinada de conformitat amb el punt 3, s’hi afegirà l’import derivat d’elevar al 90% les transferències de capital a les CA i a les CL pressupostades inicialment. Aquesta correcció es realitza perquè, degut a la naturalesa d’aquestes despeses, en la liquidació acaben assignant-se pràcticament en la seva totalitat a una destinació territorial concreta.
Tot i que una bona part de la inversió no territorialitzada en el pressupost es territorialitza després en fase d’execució, el Ministeri d’Economia i Hisenda es compromet a realitzar un esforç per augmentar al màxim el grau de territorialització de les dades liquidades. Si, malgrat aquest esforç, el percentatge de territorialització es reduís en relació a la mitjana dels dos últims exercicis liquidats, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
5. Liquidació
El càlcul definitiu de la inversió que correspon a Catalunya es realitzarà aplicant el percentatge de Catalunya en el PIB estatal als crèdits realment executats i territorialitzats.
En acabar cada exercici pressupostari es realitzarà la comprovació que l’import de les inversions estatals executades a Catalunya assoleix com a mínim el percentatge establert del PIB respecte a l’import de l’execució territorialitzada de les inversions estatals. Ambdós imports hauran de ser facilitats pel Ministeri d’Economia i Hisenda a la Generalitat de Catalunya abans del 30 de juny de l’exercici següent i hauran de ser validats per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat abans del 15 d’octubre. En el cas que no s’assoleixi el percentatge establert, es corregirà la desviació en el projecte del pressupost de l’exercici següent.
Per tant, el compromís d’inversió que s’adquireixi amb l’aprovació dels Pressupostos Generals de l’Estat de l’any N s’ajustarà, si procedeix, amb l’import de la desviació resultat de la liquidació de les inversions corresponents a l’exercici N-2, a fi i efecte d’evitar l’existència d’un saldo diferit. Aquest import no es computarà a efectes del compliment de la DA 3a. de l’EAC de l’exercici N.
Efectuades les liquidacions corresponents a dos exercicis consecutius, s’analitzarà el compliment del compromís d’inversió a Catalunya en el període transcorregut. En el cas que s’apreciï l’acumulació de desviacions no corregides per aquest procediment, es proposarà una liquidació addicional corresponent a les esmentades desviacions que donarà lloc a la dotació d’una transferència de capital a favor de la Generalitat, que no es tindrà en compte en la determinació de la base ni en el còmput de la inversió a Catalunya de l’exercici N. Aquesta transferència podria anar acompanyada, en el seu cas, de la corresponent encomana de gestió d’inversions a Catalunya. Una vegada conclòs el període d’aplicació de la DA 3a. de l’EAC i obtingut el saldo total de les desviacions derivades de les liquidacions corresponents –en cas que n’hi hagués-, en el pressupost de l’exercici 2015 es consignarà l’import d’aquest saldo final que donarà lloc a una transferència de capital a favor de la Generalitat.
La Comissió Bilateral, a través del grup de treball, en coordinació amb la Comissió d’Infrastructures, realitzarà el seguiment del grau d’execució de les inversions. En cas d’observar-se una disminució del percentatge d’execució en relació a la mitjana dels dos exercicis anteriors, el grup de treball proposarà a la Comissió Bilateral les mesures de correcció oportunes.
6. Ajustament a efectuar de l’exercici 2007
Segons el que estableix la Disposició Addicional cinquanta-setena de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2007 i atès que el resultat de l’aplicació de la present metodologia difereix del previst en els pressupostos de 2007, serà necessària una compensació que es realitzarà en els exercicis pressupostaris de 2008 i 2009.
7. Seguiment del compliment de les disposicions de l’aplicació
S’annexa a aquest acord un quadre amb els resultats de l’aplicació d’aquesta metodologia per als PGE de 2007.
La Comissió Bilateral, per mitjà del grup de treball i en coordinació amb la Comissió d’Infrastructures, haurà de validar per a cada exercici el correcte compliment de la DA 3a. de l’EAC. A aquests efectes efectuarà el seguiment de les inversions, tant en la fase de pressupostació, com de liquidació i compensació, en el seu cas, de les desviacions observades, així com de tots els altres aspectes detallats en la present metodologia.
[1] El sector públic estatal està integrat per tot el sector públic administratiu (administració general de l’Estat, organismes autònoms, seguretat social, entitats públiques i alguns consorcis), empresarial (les entitats públiques empresarials, les societats mercantils, les entitats estatals i alguns consorcis) i fundacional (fundacions).