L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació, i està prevista la seva connexió directa amb les vies d’FGC. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.
Aquest espai se sumarà als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics: “La Cotxera de Rubí”, situat davant de l’antiga estació de Rubí i on es preserven vuit vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; “La Nau del tren històric del Vallès”, al Centre Operatiu de Rubí, on es preserva l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys 40 i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys 80; i “El Moll de la Pobla” a la línia Lleida-La Pobla, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).
La circulació dels trens històrics
Ferrocarrils treballarà per mantenir i consolidar les circulacions comercials amb trens històrics a cadascuna de les seves línies i disposar d’un tren històric en estat de circulació a cadascuna d’elles.
En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït a mitjans del segle passat als antics tallers de Sarrià i popularment conegut com a “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.
Aquests dos trens, pels quals es treballarà per definir una oferta de servei comercial, se sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com són el Tren dels Llacs a la línia Lleida-La Pobla, el Cotxe Saló del Cremallera de Núria o el Funicular de Gelida.
L’objectiu és poder posar en marxa la circulació de la “Granota” aquest any, un cop millori la situació actual provocada per la pandèmia, i el 2022 iniciar les circulacions històriques a la línia Llobregat -Anoia.
La digitalització del patrimoni documental
Ferrocarrils treballa actualment en el procés de digitalització de més de dos milions de documents històrics d’FGC i de les empreses privades la gestió de les quals va forjar els orígens de la xarxa actual de la companyia. Es tracta de documents amb un gran valor històric i cultural, alguns anteriors al 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya a través de llibres d’actes, memòries, escriptures, plànols i altres documents.
“Volem que aquesta documentació estigui a finals d’aquest any digitalitzada a disposició de l’àmbit de la recerca i divulgatiu, però també posar-la a disposició de tothom que la vulgui consultar” explica Antoni Gras, responsable de Patrimoni d’FGC. “Són peces clau per entendre la història ferroviària del país a la vegada que la història d’FGC. Aquest arxiu digital es transferirà a l’Arxiu Nacional de Catalunya per a què sigui accessible al públic i nosaltres treballem perquè també pugui ser consultable a partir del 2021 des del Web del Patrimoni d’FGC i convertir aquest web en un Museu Virtual d’FGC”.
De fet, l’evolució i millora del Web del Patrimoni d’FGC és una de les línies de treball de la nova estratègia d’FGC en patrimoni. El web és un repositori del divers material rodant històric de la companyia, os es poden veure fotografies i característiques de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei comercial com de mercaderies o de treball.
A més, el web també inclou un espai de publicacions en línia que recull diferents llibres editats per FGC sobre la història de les diferents explotacions ferroviàries, de transport per cable i d’esport de muntanya.
Per dur a terme totes les accions i els projectes de l’estratègia del patrimoni, FGC mantindrà la col·laboració constant amb el sector associatiu dels amics del ferrocarril, i amb els diferents organismes públics i entitats sense ànim de lucre privades que desenvolupen tasques relacionades amb la identificació, preservació i valorització del patrimoni històric ferroviari. Així, entre d’altres, es continuarà treballant amb les entitats del Grup de Treball del Patrimoni Històric Ferroviari de Catalunya, col·laborant amb l’Institut Català de Recerca en el Patrimoni Cultural i promovent anualment les Jornades de Patrimoni Històric Ferroviari.