Es tracta de documentació dels àmbits civil, social i contenciós administratiu des de l’any 1990

La plataforma ha rebut més de 3,5 milions de visites des de la posada en funcionament

.

El Departament de Justícia ha posat a disposició dels ciutadans, a través de l’ Àrea privada de la Seu judicial electrònica de Catalunya, la documentació dels seus expedients judicials dels àmbits civil, social i contenciós administratiu des de 1990.

La documentació que es pot consultar en línia són demandes, proves –com ara un peritatge–, al·legacions de les parts i qualsevol escrit que formi part de la causa.

El ciutadà es pot descarregar aquesta informació en PDF, sense haver de dependre del seu advocat o procurador, en qualsevol moment del dia, qualsevol dia de l’any.

L’Àrea privada ja permetia, des de 2019, presentar al·legacions en cas d’haver de formar part d’un jurat popular o consultar els assenyalaments dels judicis.

Durant el 2021 es podran presentar demandes en línia

Justícia, d’altra banda, ampliarà al llarg d’aquest any els tràmits que es podran realitzar en línia. Així, la plataforma permetrà presentar demandes que no requereixin ni advocat ni procurador, com ara procediments monitoris (demanda de diners) de quanties inferiors a 2.000 euros i escrits per personar-se en un judici, sol·licitar mesures urgents anteriors al judici o demanar la suspensió urgent de vistes o actuacions.

Com accedir a l’Àrea privada

A l’Àrea privada s’hi pot accedir amb un certificat digital com ara la T-CAT o el DNI electrònic, o bé amb l’idCAt Mòbil. Aquest últim és el servei d’identificació que proporciona el Consorci d’Administració Oberta de Catalunya, d’un sol ús, amb una contrasenya que s’envia al mòbil de l’usuari per accedir-hi. Al mateix portal hi ha les instruccions per demanar la contrasenya.

La Seu judicial electrònica de Catalunya explica què cal fer per reclamar un deute, demanar un certificat de penals, fer una denúncia, sol·licitar una incapacitació, fer un canvi de nom, prendre part en una subhasta judicial, fer un casament civil o participar com a testimoni en un procés penal.

Es tracta d’una plataforma en línia, disponible tot l’any les 24 hores del dia, amb un funcionament senzill i ràpid, que Justícia va posar el 2018 a l’abast dels ciutadans i dels professionals. El web dona accés a serveis i tràmits dels ciutadans i dels professionals en l’àmbit de l’Administració de justícia a Catalunya.

Un cop a la pàgina, es pot demanar informació a través d’un cercador o d’un menú de navegació intuïtiu.

Més de 3,5 milions de visites en línia a la Seu judicial

Des de la seva posada en marxa, l’any 2018, la Seu ha rebut més de 3,5 milions de visites, de les quals més d’un 60 % correspon a informació sobre els registres civils. L’apartat de professionals, on tenen accés els advocats i procuradors, ha rebut més de 200.000 visites per presentar demandes i escrits telemàtics, visionar les gravacions de judicis, consultar l'estat dels expedients de justícia gratuïta o fer la gestió del pagament de taxes judicials. Fins ara l’Àrea privada ha rebut 30.000 visites d’informació i consultes, de les quals 14.000 són expedients i 10.000 són assenyalaments, entre altres.

Un sistema pioner a l’Estat

Catalunya ha estat l’únic territori de l’Estat que ha posat en marxa un portal d’aquestes característiques per donar servei a les persones que es relacionen amb els jutjats.