El número 601 00 11 22 es posarà en marxa l'1 d'abril
El número 601 00 11 22 es posarà en marxa l'1 d'abril
  • Es tracta de donar des dels Mossos d’Esquadra un nou impuls a la lluita contra la violència masclista i establir noves eines preventives i d’atenció de les persones que són víctimes en aquest àmbit
  • El pla, que s’implementarà en diferents fases, preveu la incorporació de noves tecnologies i la posada en marxa d’un canal de missatgeria instantània directe per a assessorament i informació a partir de l’1 d’abril, entre d’altres mesures
  • Una Comissaria específica de la Dona, de futura creació, articularà les mesures previstes i coordinarà la seva implementació en una estratègia preventiva i reactiva front a la violència masclista


El conseller d’Interior, Miquel Sàmper, ha presentat avui un pla amb 20 noves mesures per fer front a la violència masclista, de forma tant preventiva com reactiva i que es coordinaran i s’impulsaran a través d’una Comissaria específica de la Dona, de futura creació.

El conseller ha fet aquesta presentació al Departament d’Interior acompanyat d’Alba Alfageme, especialista en l’abordatge de les violències masclistes, i de Montserrat Escudé, inspectora de l’Àrea Tècnica de Proximitat i Seguretat Ciutadana (ATPROX) de Mossos d’Esquadra. Prèviament a la roda de premsa de presentació, el conseller ha explicat la nova estratègia a diversos càrrecs públics i personalitats que han volgut conèixer de primera mà i donar suport a les mesures presentades.

Sàmper ha afirmat que “des del Departament d’Interior i des del Cos de Mossos d’Esquadra, hem decidit donar un pas endavant, ferm, amb la intenció clara, diàfana i contundent per eradicar la violència masclista en totes les seves varietats i amb un l’objectiu posat a molt curt termini”

El conseller, que ha posat de manifest que l’any 2019 van morir 9 dones per violència masclista, el mateix nombre que l’any 2008, ha destacat que “qualsevol Govern ho ha de tenir com a objectiu fonamental. No hi ha cap altra solució que no sigui acabar amb aquesta xacra”, ha insistit. En aquest sentit, i en referència al pla, el titular d’Interior ha expressat que “això que neix aquí amb caràcter preventiu i reactiu des de la perspectiva policial necessita també de l'ajuda a nivell global de la intervenció del món de l'educació, social, econòmic i del món del treball”

Entre les mesures previstes, el conseller ha destacat la creació d’un canal de whatsapp gestionat per Mossos d’Esquadra per oferir prevenció, suport, de l’ajuda de la víctima o potencial víctima, “perquè quan qualsevol persona que tingui la sensació o el més mínim dubte que està rebent aquest tipus de violència es pugui informar per identificar el problema i per saber les passes que ha de donar”, així com per “la dotació de les eines tecnològiques necessàries perquè les dones hi puguin contactar de manera immediata i la formació necessària per dur-lo a terme”.

Per la seva part, Alba Alfageme ha posat èmfasi en “la capacitat que tenen les violències masclistes a l’hora d’adaptar-se. Són extremadament camaleòniques”. En aquest sentit, ha alertat que “la xifra negra sobre els casos de violència masclista s’ha aguditzat amb la pandèmia”. Alfageme ha destacat “la importància que des de les polítiques públiques es faci un nou plantejament incorporant també altres canals com el tecnològic. Necessitem canviar la perspectiva, tenir unes accions molt més proactives i replantejar-nos com des de seguretat pública hem d’incorporar la perspectiva de gènere”. “Calia fer aquest pas i apropar-nos i virtualitzar aquesta lluita, entendre que la societat ha canviat i que el món digital implica amenaces però també unes oportunitats”

Per la seva banda, la inspectora Montserrat Escudé, ha posat en valor que “oferim nous canals de comunicació i posem a disposició un nou servei d'informació mitjançant l'ús de missatgeria instantània pensat sobretot per a les joves perquè vivim en un món virtual i es molt més fàcil que connectin a través de whatsapp amb nosaltres”. Alhora,  ha informat que aquest canal es posarà en funcionament el proper 1 d'abril “amb l’objectiu de promoure aquesta complicitat i aquest compromís amb la ciutadania”.

Escudé ha explicat que durant el confinament van baixar les denúncies en l'àmbit de la violència masclista però va augmentar de manera exponencial el nombre de dones que feien consultes a nivell assistencial. “Sabíem que en aquest tipus de violències hi havia una xifra oculta però en època de confinament hi va haver més dificultat per denunciar. Per això, en aquell moment, vam llençar el missatge que érem serveis bàsics i que les dones podien accedir a nosaltres i vam posar en marxa un pla de contingència”, ha dit.

 

Un nou model

El nou model de millora d’atenció policial a les víctimes de violència masclista té per objectiu garantir i millorar la prevenció i oferir una atenció qualificada i especialitzada a les dones i el seus fills i les seves filles, així com potenciar la investigació policial dels fets delictius comesos en aquest àmbit, reduir els processos de victimització i afavorir la denúncia per reduir la xifra negra. L’objectiu és donar un pas endavant en la lluita contra la violència masclista i renovar l’actual model que ja té 8 anys de funcionament (2012-2020). Per això el departament d’Interior ha impulsat una revisió a fons per millorar  l’atenció policial a les víctimes de violència de gènere realitzant una detallada i exhaustiva diagnosi dels serveis i procediments policials vigents, i que s’ha de vehicular a través de la creació d’una Comissaria específica de la Dona.

Aquest pla, que s’anirà implementant de manera progressiva i que s’estableix en diferents fases, preveu tot un seguit de mesures entre les quals destaquen, entre d’altres, el fet que per tal que les dones afectades en algun aspecte per la violència masclista puguin rebre un assessorament i informació personalitzat es posarà en marxa un canal de missatgeria instantània gestionat pels Mossos d’Esquadra. Amb el número 601 00 11 22 es podrà contactar amb els mossos per rebre assessorament policial i resoldre dubtes i preguntes. Aquest canal, que es posarà en marxa a partir de l’1 d’abril, no és una eina per gestionar incidències o emergències i en cap cas substitueix el telèfon d’emergències 112. La creació d’aquest recurs ha de facilitar a les dones conèixer les eines de què disposen, els drets que les assisteixen i com a pas previ, en cas necessari, a la denúncia policial. Es tracta d’apropar-se a les dones de forma proactiva, facilitant el seu contacte amb la policia. 

Una altra important mesura creada amb l’objectiu d’afavorir el contacte directe amb les víctimes és l’ús de les noves tecnologies per part dels Grups d’Atenció a la Víctima (GAV) en el seguiment d’aquestes. La pandèmia ha posat de manifest la importància dels recursos digitals en aquest àmbit i des del Cos de Mossos d’Esquadra s’ha fet una aposta determinant en l’ús de les noves tecnologies. La utilització de la videoconferència per a potenciar el contacte directe amb la víctima ja sigui en assessoraments i / o durant el seguiment que realitzen els mossos millora el contacte i el seguiment de les víctimes. Per aquest motiu, durant l’any 2020, tots els GAV repartits en les nou regions policials ja han incorporat el material tecnològic necessari i les llicències corresponents que permeten fer les connexions telemàtiques amb seguretat. La situació provocada per la pandèmia i les diferents restriccions a la mobilitat reforcen la necessitat d’optar per aquestes vies alternatives al contacte presencial.

El pla també destaca, entre d’altres mesures, la millora de la formació i especialització dels efectius policials que treballen en aquest àmbit i la realització de l’enquesta per a avaluar la intervenció policial en dones que han denunciat. També incideix en la instauració d’un Pla d’Autocura per a professionals que presten serveis als GAV i l’establiment de nous elements en l’actual estratègia de prevenció amb nou material preventiu i l’actualització de l’actual dirigit a escoles i, en especial a gent jove.

 

Detall de les mesures que preveu aquest pla:

 

  1. Creació d’un canal de Whatsapp amb el número 601001122 per informar i assessorar policialment a les víctimes. Es posarà en funcionament a partir del 1 d’abril. No substitueix el 112 i no s’ha d’utilitzar com a substitució del servei d’emergències.

 

  1. Dotació d’eines tecnològiques a tots els Grups d’Atenció a les Víctimes (GAV) per oferir atenció i seguiment telemàtic a les víctimes.

 

  1. Potenciar la investigació dels fets per ampliar els atestats amb recollida d’imatges de càmeres de vídeo vigilància, ampliació de declaracions de testimonis i altres elements de càrrega de la prova. S’evita així que el pes de la prova recaigui en el testimoni de la víctima.

 

  1. Millora dels atestats policials. Els GAV faran la recollida de la declaració de la víctima de violència masclista. L’objectiu passa també perquè els GAV puguin fer també l’oferiment de drets i tramitar la sol·licitud de l’ordre de protecció, la valoració policial del risc i les diligències policials relacionades amb les situacions de vulnerabilitat, i amb les filles i fills que són víctimes directes o per exposició a la violència que pateixen les seves mares.

 

  1. Promoure i garantir l’assistència jurídica lletrada en seu policial. S’articularan mecanismes amb el Consell de l’Advocacia de Catalunya i amb els Deganats per tal de garantir aquesta assistència. La proposta és instaurar preferentment les assistències lletrades via telemàtica.

 

  1. Augment del nombre d’efectius policials en els GAV. A Barcelona, aquest Grup ja s’ha incrementat en 13 efectius més, i aquest reforç s’anirà implementant a la resta de regions policials. Els GAV realitzaran la recollida de la denúncia, valoració policial del risc i les diligències policials relacionades amb les situacions de vulnerabilitat, i amb les filles i fills que són víctimes directes o per exposició a la violència que pateixen les seves mares.

 

  1. Especialització dels efectius de les Oficines d’Atenció al Ciutadà OAC per tal que fora de l’horari d’atenció dels GAV es pugui oferir una atenció amb personal amb formació especialitzada.

 

  1. Promoure / millorar els acords amb les Policies Locals per a l’atenció i seguiment de les víctimes de violència masclista, fomentant acords de col·laboració entre la Policia Local i la seva comissaria de Mossos d’Esquadra de referència per especificar el traspàs d’informació en els diferents àmbits d’atenció a les víctimes: la denúncia, la valoració del risc, el seguiment i la protecció de les víctimes.

 

  1. Ampliar i potenciar la formació en l’àmbit de l’atenció a la víctima en els cursos d’especialització, en especial en el Curs d’Atenció i Seguiment a Víctimes, en el Taller de primeres intervencions en violència masclista i en el Curs d’Atenció a la Ciutadania a l’Escola Policia de Catalunya (EPC).

 

  1. En el marc d’aquest projecte de millora, s’està treballant amb la creació de l’Oficina Virtual d’Atenció al Ciutadà (OVAC), un servei especialitzat 24 hores per a la recollida de les denúncies, Aquesta proposta es planteja a llarg termini, ja que requereix de diversos acords amb judicatura i advocacia així com la certificació i acreditació de la signatura digital de les persones denunciants.

 

  1. Amb l’objectiu de garantir una millora qualitativa d’atenció a la víctima, aquest nou model projecta la creació d’un Espai policial d’Atenció per a dones víctimes de violència de gènere. Aquest espai, obert 24 hores els 365 dies de l’any, es dissenyarà amb la intenció de donar un servei qualitatiu i comptarà amb acords interdepartamentals de coordinació i col·laboració amb altres actors socials i jurídics amb especialització en l’àmbit de la violència de gènere. Aquest espai, gestionat pel departament d’Interior i els Mossos d’Esquadra, es posarà en marxa en un futur com a prova pilot a la ciutat de Barcelona i preveu incorporar els organismes necessaris per oferir aquest servei transversal i integral d’atenció a la dona des de diferents vessants. Serà un espai on la víctima podrà interposar la denúncia, però alhora també disposarà d’altres serveis d’assessorament i d’informació.

 

  1. Establir nous elements en l’actual estratègia de prevenció amb la inclusió de nou material preventiu i l’actualització de l’actual dirigit a escoles i, en especial a gent jove.

 

  1. Millorar els instruments policials de valoració i revaluació del risc existents en l’àmbit de la violència masclista.

 

  1. En aquest sentit, es promourà disposar d’una avaluació única del risc de la violència de gènere per tal que la valoració Policial del Risc es pugui complementar amb la valoració forense del risc en aquells casos en què el jutge l’hagi requerit.

 

  1. Actualització de les actuacions relacionades amb el seguiment de les víctimes per aconseguir una major detecció de situacions de risc i de vulnerabilitat en el seguiment de les víctimes.

 

  1. Realitzar en el Sistema Integral d’Atenció a les Víctimes les millores en el programa informàtic d’atenció a les víctimes de violències masclistes

 

  1. Generar intel·ligència policial en l’àmbit de la violència masclista partint de l’anàlisi de les dades policials disponibles.

 

  1. Instaurar un Pla d’Autocura per a professionals que presten serveis als GAV.

 

  1. Generar una enquesta de satisfacció un cop finalitzat el procés d’atenció, seguiment i protecció d’una víctima es proposa realitzar una enquesta de satisfacció per valorar la qualitat del servei en pro de futures millores.

 

  1. Creació d’una APP de violència masclista.

 

Un total de 12.377 denúncies per violències de gènere l’any 2020

L’any 2020 els Mossos d’Esquadra van atendre 12.594 dones en l’àmbit de la violència masclista, es van instruir 12.377 denúncies i es van destinar 30.543 hores a serveis de protecció policial. Els Grups d’Atenció a la Víctima (GAV) van tenir en seguiment un total de 10.983 dones, de les que 7.9844 tenien una mesura judicial de protecció o de Fiscalia vigent. 

L’evolució de les denúncies, des de l’any 2010 s’han mantingut estables i varien entre un 0 i 1%, a excepció de l’any 2020  que s’ha produït un descens del 6% respecte l’any 2019. Aquest descens està relacionat amb l’actual crisi sanitària per la COVID-19 que ha comportat l’aplicació de mesures relacionades amb el confiament domiciliari, la limitació dels desplaçaments i d’altres mesures.

A l’acte de presentació del pla, previ a la roda de premsa, han assistit la presidenta del Parlament de Catalunya, Laura Borràs; la consellera de la presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó; la presidenta de l’Institut Català de les Dones, Laura Martínez; la secretària general del Departament d´Interior, Elisabeth Abad; la secretària d’atenció sanitària i participació del Departament de Salut, Carme Bertral; la directora de Protecció Civil, Isabel Ferrer; la directora de l’ISPC, Montse Royes; la directora dels SSTT d’Interior a Lleida, Montserrat Messeguer; la secretària general de l’ACM, Joana Ortega; la degana del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona; M. Eugènia Gay; representants de les Diputacions de Barcelona i Tarragona, i entitats com FMC i l’AMB, i comandaments dels Mossos d’Esquadra i la Guàrdia urbana de Barcelona, entre d’altres autoritats.