La Jornada Europea de Ciutats i Regions per a la Millora de la Qualitat de l’Aire, que ha inaugurat el conseller, aquest matí, pretén presentar les experiències que s’estan duent a terme a la Unió Europea per reduir la contaminació, compartir coneixements i intercanviar informació que permetin decidir les mesures addicionals més adequades que es podrien aplicar a 40 municipis de la regió metropolitana de Barcelona

El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, ha inaugurat aquest matí la Jornada Europea de Ciutats i Regions per a la Millora de la Qualitat de l’Aire, que se celebra avui i demà al Palau de Pedralbes de Barcelona. Baltasar ha volgut destacar que la protecció de l’atmosfera és una prioritat en les polítiques ambientals de la Generalitat, tant per a la millora del medi ambient com de la salut. Les accions que s’han dut a terme tant a Catalunya com a escala europea ja han comportat, per a certs contaminants, una millora de la qualitat de l’aire. “Malgrat aquests avenços”, ha dit, “cal fer front a nous reptes, ja que el model social actual comporta que les fonts principals de contaminació d’ara siguin diferents de les de la dècada dels 70 i 80”.
Històricament, els problemes de contaminació atmosfèrica als països desenvolupats havien estat associats a la indústria. Avui, però, el panorama ha canviat. El sector ha incorporat moltes millores, cada cop més conscient de l’impacte de les activitats sobre el medi, i gràcies al règim d’intervenció integral de l’Administració ambiental. A Europa, els nivells més elevats de contaminació es donen a les regions metropolitanes de les grans ciutats, com és el cas de la de Barcelona. A la capital catalana i 39 municipis més de la seva conurbació s’ha hagut d’aplicar un pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, amb mesures concretes sobre la indústria, la mobilitat, el sector domèstic, el port o l’aeroport. Tot i així, el pes de les mesures recau en el principal focus emissor dels contaminants en aquesta àrea, que és el trànsit. El transport terrestre és el responsable d’entre el 40 i el 52% de les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) i de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) a les comarques del Barcelonès i el Baix Llobregat, i a bona part del Vallès Occidental i Oriental, que estan declarades de protecció especial de l’ambient atmosfèric.
La Jornada Europea de Ciutats i Regions per a la Millora de la Qualitat de l’Aire servirà per presentar les experiències que s’han dut i s’estan duent a terme des de diferents governs per reduir la contaminació i per compartir coneixements i intercanviar informació que permetin decidir les mesures addicionals més adequades que cal aplicar, ja que “l’anàlisi de la situació constata que tenim a escala europea un problema comú, i la solució no és fàcil ni única”, ha dit el conseller.
Avui dijous la Jornada se centrarà en les perspectives europees sobre plans de millora de la qualitat de l’aire i les experiències concretes en àrees metropolitanes d’Alemanya i Àustria. L’assessor per a la Qualitat de l’Aire de l’Oficina Regional de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) a Europa, Michal Kryzanowski, i el codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), Jordi Sunyer, parlaran de l’impacte de la contaminació atmosfèrica en la salut de les persones. Demà divendres continuarà l’intercanvi d’experiències entre àrees metropolitanes europees, com és el cas de la de Londres, i es tractaran més exhaustivament les accions empreses sobre la mobilitat a ciutats com Estocolm (Suècia) i Berlín (Alemanya), i als Països Baixos. El director del Barcelona Supercomputing Center, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), José María Baldasano, explicarà la millora de la qualitat de l’aire per la limitació de la velocitat a les vies ràpides d’accés a Barcelona.



